مقالات

نقد و بررسی مشخصات گوشی A73 سامسونگ

مشخصات گوشی a73

گوشی A73 را می‌توان بهترین مدل از این سری سامسونگ تا به امروز دانست که یک گوشی همه‌فن حریف و قدرتمند است که می‌تواند رضایت خاطر هر کاربری را بدست آورد. در واقع سامسونگ A73 یکی از پر سر و صداترین مدل‌هاییست که در مارچ 2022 معرفی شد و کاربران زیادی منتظر آن بودند، اما دلیل این همه اشتیاق دوستداران سامسونگ چیست؟ آیا این مدل قیمت مناسب یا امکانات خارق‌العاده‌ای دارد؟ اگر این میانرده‌ی قدرتمند سامسونگ توانسته نظر شما را هم به خود جلب کند، در ادامه با ما در فروشگاه موبایل هور همراه باشید تا مشخصات گوشی A73 و قیمت را با هم بررسی کنیم

طراحی گوشی A73 سامسونگ، بدنه پلاستیک و طراحی زیبا

در بخش طراحی، با همان همیشگی سامسونگ مواجه هستیم؛ تماما پلاستیک، متریال نه‌چندان با کیفیت و خوب ولی یک طراحی نسبتا زیبا. در قاب پشتی گوشی که ما در حال بررسی آن هستیم، یک رنگ سبز آبی باحال داریم. بیرون‌ زدگی دوربین به بلوغ خوبی رسیده است و باحال شده است.

سه لنز را در زیر همدیگر می‌ بینیم و یک لنز و یک فلش هم زیر هم در کنار آنها قرار دارد که ترکیب جذابی را در قاب پشتی به نمایش می‌ گذارد. خوشبختانه جای اثر انگشت روی آن نمی‌ ماند، یک مات نسبتا براق دارد که خیلی عجیب است. لوگوی سامسونگ هم در قاب پشتی قرار دارد؛ اما از نظر کیفیت ساخت یک فضای خالی بین پلاستیک پشتی و سخت‌ افزار داخلی هست که حس خوبی نمی‌ دهد.

دور تا دور گوشی هم پلاستیک قرار دارد. در زیر گوشی درگاه تایپ سی، اسپیکر و میکروفون قرار دارد. در سمت راست دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا، بالای گوشی خشاب سیم‌کارت و یک میکروفون دیگر قرار دارد.

در خشاب سیم‌ کارت دو سیم‌کارت به‌صورت هم‌زمان می‌ توان استفاده شود یا یک سیم‌کارت و یک مموری کارت می‌ تواند استفاده شود. لبه سمت چپ خالی است و خبر از چیز خاصی نیست.

در پنل جلویی یک نمایشگر تخت را می‌ بینیم که تقریبا 87% را صفحه نمایش به خود اختصاص داده است. عجیب است که پانچ هول به نسبت نسل قبلی بزرگ‌ تر شده است و به نظر می‌ رسد سامسونگ در این قسمت خودزنی کرده است. البته خیلی بزرگ نیست یک مقدار در طراحی پانچ هول ایراد دارد و دوربین در وسط حفره نیست.

اسپیکر مکالمه در بالا قرار دارد. حاشیه از بالا و پایین یک مقدار زیاد است؛ اما تقریبا می‌ توان گفت طراحی بدی نیست، یک مقدار قطر گوشی آزار دهنده هست و به نسبت گوشی‌ های شیائومی در این بازه قیمتی، قطر زیادی دارد.

در مجموع با توجه به گواهی IP67 که این گوشی دارد، می‌ شود گفت با اغماض طراحی خوب است. اگرچه نقص‌ هایی دارد و کیفیت ساخت پایین است، متریال ضعیف است و خیلی گوشی آس و خفنی نیست. قطعا باید با قاب استفاده کنید چون بزرگ و کمی یغور است و ممکن است از دستتان سر بخورد و بیفتد و از طرفی به‌خاطر جنس پلاستیکی آن، احتمال شکستگی و خط و خش افتادن زیاد است. بنابراین اگر به دنبال گوشی خوش دست تر هستید می توانید سایر گوشی های این سری مانند a23 رو خریداری کنید. شما می توانید از طریق صفحه بررسی مشخصات A23 سامسونگ ارزش خرید آن را نیز بررسی کنید.

قیمت گوشی A73

قیمت گوشی A73 برای نسخه پایه در بازارهای جهانی حدود 435 دلار براورد شده، ولی برای نسخه‌هایی با حافظه و رم بیشتر، طبیعتاً هزینه بیشتری باید بپردازید. البته در هر صورت با در نظر گرفتن هزینه‌های رجیستری و واردات در ایران A73 قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

قیمت همیشه فاکتوری تعیین کننده برای حجم فروش گوشی‎‌های هوشمند بوده‌ و هست و با وجودی که این مدل یکی از بهترین و قدرتمندترین‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود، اما همچنان جزو میانرده‌هاست و عملاً 435 دلار برای یک میانرده زیاد به نظر می‌رسد. به نظر شما قیمت A73 در محدوده‌ی مناسبی قرار گرفته است؟ آیا قیمت‌گذاری سامسونگ به شکلیست که این مدل بتواند رقبای قدرتمند چینی خود را به چالش بکشد یا صرفاً باید روی محبوبیت و کاربران همیشگی خود حساب باز کرده و نمی‌تواند کاربر جدیدی را به خانواده سامسونگ اضافه کند؟ برای خرید و آگاهی از قیمت گوشی های سامسونگ ، سایت فروشگاهی موبایل هور بهترین مرجع برای کمک به شماست.

مشخصات گوشی A73

مشخصات سامسونگ A73 از نظر نرم‌افزار

اگر تجربه‌ی استفاده از گوشی‌های سامسونگ را داشته باشید قطعاً می‌دانید که یکی از بزرگترین ویژگی‌های مثبت این برند کره‌ای ترکیب نرم‌افزاری فوق‌العاده روان و تقریباً بدون ایرادیست که کنترل این گوشی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. البته از پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدتی که سامسونگ برای گوشی‌هایش مدنظر قرار داده نیز نمی‌توان به سادگی گذشت. گوشی A73 یکی از اولین مدل‌هاییست که به رابط کاربری 1.One UI 4 و اندروید 12 مجهز شده و طبق گفته سامسونگ، این مدل تا 4 سال آپدیت نرم‌افزاری و تا 5 سال به‌روز رسانی امنیتی دریافت خواهد کرد که خیال کاربران از به روز بودن گوشی خودشان راحت شود؛ در واقع این یعنی سامسونگ A73 که با اندروید 12 وارد بازار شده، احتمالاٌ تا اندروید 15 را نیز تجربه می‌کند.

همین ترکیب نرم‌افزاری مهم‌ترین مشخصه‌ایست که قیمت امروز گوشی سامسونگ A73 مقرون‌به‌صرفه جلوه می‌دهد. آنچه سخت‌افزار یک گوشی را کنترل می‌کند نرم‌افزار آنست و منطقاً شما بهترین ترکیب سخت‌افزاری دنیا را هم در اختیار داشته باشید، ولی نرم‌افزار مناسبی که بتواند با نظم به خصوصی کار کند در اختیارتان نباشد، نمی‌توانید از نهایت توان سخت افزارتان بهره‌مند شوید، البته عکس این مورد هم صادق است، تصور کنید یک گوشی میانرده با قدرت سخت‌افزاری متوسط در اختیار دارید که نرم‌افزار آن تا اندازه‌ی زیادی بهینه شده، حافظه‌ی موقت گوشی را تلف نمی‌کند، همه‌ی وضایف را به خوبی دسته‌بندی و تقسیم می‌کند و آنها را با نظم فوق‌العاده‌ای به سخت‌افزار می‌سپارد؛ مسلماً در این حالت تجربه‌ی کاربری روان و سریعی خواهید داشت و حتی شاید متوجه ضعف‌های سخت‌افزاری هم نشوید.

البته نه اینکه  مشخصات گوشی A73 سامسونگ از نظر سخت‌افزار خوب نباشد، بلکه ترکیب یک سخت‌افزار و نرم‌افزار عالی می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز را برای کاربران رقم زند. One UI 4.1 در واقع یک رابط کاربری روان و بهینه است که قابلیت های متفاوت و امکانات شخصی‌سازی سامسونگ را به صورت پوسته‌ای سبک بر اندروید 12 در اختیار کاربران گوشی‌های این برند قرار می‌دهد.

جا دارد اشاره کنیم گوشی A73 سامسونگ هم مانند پرچمداران این برند از امکانات نرم‌افزاری چون “link to windows”، “bixby routines” و “buds auto switching” را در اختیارتان قرار می‌دهد.

همچنین بهترست اضافه کنیم که در حال حاضر برای گوشی A73 رابط کاربری One UI 5.1 و اندروید 13 عرضه شده که می‌توانید برای دانلود و نصب آن به تنظیمات گلکسی A73 خود مراجعه کرده و نسخه جدید را دریافت و از امکانات جدید آن استفاده کنید. در نظر هم داشته باشید که برای این بروزرسانی بهترست هم اینترنتی داشته باشید که قطعی نداشته باشد و هم شارژ دستگاهتان نیز بیش از 60 درصد باشد.

مشخصات سامسونگ A73 از نظر سخت‌افزار

تراشه‌های شرکت آمریکایی کوالکام به خوبی خودشان را در ذهن شرکت‌ها و کاربران جا انداختند و تبدیل به یک معیار خوب برای خرید گوشی شدند. در بطن گوشی A73 تراشه Snapdragon 778G 5G قرار گرفته که قدرت بسیار خوبی دارد و در اجرای اکثر بازی‌های گرافیکی نیز موفق است. پردازنده گرافیکی آن نیز Adreno 642L بوده که امتحان خود را قبلاً پس داده و می‌توانید از عملکرد A73 خیالتان کاملاً راحت باشد.

تراشه Snapdragon 778G 5G لیتوگرافی 6 نانومتری دارد؛ یعنی ترانزیستورهای بکار رفته در آن بسیار ظریف هستند و عملاً قطر هر یک از آنها تنها برابر 6 نانومتر است که باعث می‌شود سرعت عملکرد این قطعه بالاتر و پایداری آن بیشتر باشد، انرژی کمتری مصرف کند و حتی هزینه‌ی ساخت آن هم کاهش یابد.

همچنین لازم به ذکر است که این تراشه همان طور که از نامش پیداست از اینترنت پر سرعت 5G نیز پشتیبانی می‌کند که هر چند این شبکه هنوز در ایران در دسترس نیست، اما نسل بعدی اینترنت است و اگر فعال شود در بازی‌های آنلاین حسابی می‌تواند به شما کمک کند.

مدل پایه گوشی A73 دارای رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی است، بعلاوه این گوشی در دو نسخه‌ی 128/8 و 256/8 گیگابایتی نیز وارد بازار شده و از افزایش فضای ذخیره‌سازی توسط microSDXC  نیز پشتیبانی می‌کند.

باتری سامسونگ A73

هیچ کاربری دوست ندارد گوشی خود را بیش از یک بار در طول روز شارژ کند و کارشناسان این شرکت کره‌ای نیز این موضوع را به خوبی درک کردند و گوشی A73 را به یک باتری حجیم 5000 میلی‌آمپری مجهز کرده‌اند که شارژدهی طولانی دارد و می‌تواند در این زمینه رضایت همه کاربران را جلب کند.

البته تنها ظرفیت بالای باتری نیست که به عمر بالای آن کمک می‌کند بلکه بهینه‌سازی هایی که در نرم‌افزار صورت گرفته نیز تأثیر فراوانی بر این مورد دارد. به عنوان مثال به تصویر زیر دقت کنید. این دو تصویر مصرف انرژی گوشی A73 سامسونگ در فاصله‌ی یک بروزرسانی نرم‌افزاری را نشان می‌دهند. تصویر سمت چپ مربوط به قبل از بروز رسانی و سمت راست پس از آنست.

همان طور که واضح است پس از یک بروزرسانی در بخش نرم‌افزار، مدت شارژدهی گوشی در حالتی که صفحه نمایش روشن بوده به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

علاوه بر نرم‌افزار سخت‌افزار هم به بالا رفتن عمر این باتری کمک می‌کند؛ همان طور که اشاره کردیم تراشه‌ی پردازنده‌ی گلکسی A73 لیتوگرافی 6 نانومتری دارد که این ظرافت ساخت به کاهش مصرف انرژی هم کمک می‌کند.

این باتری از فست شارژ 25 واتی پشتیبانی می‌کند. اگرچه فول شارژ شدن یک باتری 5000 میلی‌آمپری با توان 25 وات بیش از 1 ساعت طول می‌کشد، اما با توجه به اینکه عمر باتری خوب است، حتی اگر رفرش ریت نمایشگر را روی 120 هرتز تنظیم کرده باشید هم  بیشتر از روزی یک بار مجبور به شارژ آن نخواهید شد.

مشخصات دوربین ای 73، عکاسی با کیفیت فوق العاده

در بخش دوربین گوشی گلکسی A73 یک رشد عجیب و غریب داشت در بخش اعداد و ارقامی که ارائه داده است. لنز اصلی 108 مگاپیکسل عکس‌ ها در مجموع در حالت اصلی عکس های خوبی هستند ولی عالی نیستند و اصلا نمی‌ توانید توقعی که از یک گوشی پرچمدار را دارید از این گوشی هم داشته باشید؛ همان‌ طور که از اسم آن مشخص است یک گوشی میان‌ رده است و یک مقدار غیرمنطقی است برای یک گوشی میان‌رده 14 میلیون هزینه کنید.

عکس‌ ها تقریبا شارپنس خوبی دارند. داینامیک رنج فوق‌ العاده‌ای دارند، با اغماض جزئیات را خوب نشان می‌ دهد اما وایت بالانس آنها خیلی دقیق نیست یعنی گاهی اوقات رنگ‌ ها بی روح و گاهی اغراق‌آمیز می‌ شوند. وایت بالانس ایرادی است که دوربین اصلی دارد و اگر بخواهید عکس پرتره بگیرید یک سنسور 5 مگا پیکسلی تشخیص عمق دارد که از هر ده عکس سه عکس دچار اشتباه می‌ شود و نمی‌ تواند چیزهایی مثل عینک یا موها را تشخیص دهد و فقط در 70% مواقع می‌ تواند خیلی خوب سوژه اصلی را از بک‌گراند جدا کند. اما اگر پرتره بگیرد پرتره‌های خیلی خوبی می‌ گیرد.

سامسونگ A73

کیفیت دوربین و عکاسی در حالت شب

عکس‌ها در حالت شب

خوب هستند یعنی نویزها تا حد زیادی کم می‌ شوند؛ اما نکته‌ ای که وجود دارد این است که در چه میزان نوری عکاسی می‌ کنید. مثلاً اگر نور استودیو من را قطع کنید و هیچ نوری وجود نداشته باشد اتفاقی خاصی نمی‌ افتد. درحالی‌ که عکسی که با S22 Ultra و آیفون 13 پرو مکس می‌ گیرید، عکس را نوردهی می‌ کنند. اما این گوشی فقط زمانی که حداقل یک منبع نوری داشته باشید و در تاریکی مطلق نباشد، خوب عکاسی می‌کند.

به این نکته توجه داشته باشید، خیلی وقت‌ ها که گوشی ها را بررسی می کنیم که یک گوشی برای عکاسی شب خوب است. بچه‌ها عکسی در یک فضای تاریک می‌ گیرند و شاکی می‌ شوند که این عکس تماما نویز است. خب طبیعی است چون باید یک منبع نوری باشد که این دریچه را باز نگه می‌دارد در چندلایه merge شود و بتواند یک عکس خوب به شما تحویل دهد.

اما به‌هرحال با گوشی می‌ توانید به عنوان مثال در خیابان یا در پارک موقع شب و منبع نوری وجود دارد می‌تواند عکس‌ های بدون نویزی بگیرد.

این گوشی یک سنسور 12 مگاپیکسلی اولترا واید دارد که عکس‌ های خوبی می‌ گیرد و داینامیک رنج آن شما را به وجد می‌ آورد. رنگ‌ ها در آن خیلی بهتر از سنسور اصلی است. اما اعوجاج تصویر دارید یعنی یک مقدار لبه‌ های تصاویر را بهم ریخته می‌کند اما می‌توانید عکس‌ های اولترا واید خوبی با آن ثبت کنید.

سنسور تله فوتو در این گوشی به نسبت نشل قبلی حذف شده ولی همان دوبرابر دیجیتالی که به شما زوم می‌ دهد رنگ‌ های بهتری نسبت به سنسور دوربین اصلی دارد. یعنی شما می‌ توانید رنگ‌های بهتر و شارپنس بهتری را در زوم دوبرابردیجیتال ببینید اما وقتی بیشتر از دوبرابر زوم کنید کیفیت عکس‌ ها بهم می‌ریزد.

از طرف دیگر سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو هم دارد این گوشی، یک لول از فانتزی بهتر است. 3 تا 5 سانت باید از سوژه فاصله بگیرید البته فوکوس خوبی هم حالت ماکرو ندارد. شما می‌ توانید عکس‌ های ماکرویی با این گوشی ثبت کنید اما خیلی عکس‌ های فوق‌ا لعاده ای نیست که با خودتان بگید عجب عکس‌ های ماکرویی!

فیلم‌برداری 4k و یاکیفیت

4K سی فریم بر ثانیه می‌ گیرد و خبری از شصت فریم 4k نیست. 1080 سی فریم و شصت فریم را می‌ گیرد یک ایراد دارد سرعت تغییر فوکوس آن یک مقدار ضعیف است و ایراد بعدی آنکه یک مقدار بی روح فیلم‌برداری می‌ کند در حد خیلی کم. ولی شما می‌ توانید ویدئو های خوبی با آن ضبط کنید. در مجموع می‌ توان گفت دوربین این گوشی حرف برای گفتن دارد ولی در حد گوشی‌های پرچمدار نیست.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی

در این گوشی یک دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی داریم، عکس‌ های سلفی خوب است. یک مقدار اگر شرایط نوری شما خوب نباشد تصاویر شما نویزدار می‌ شود و شارپنس به شدت پایین می‌آید و تصاویر شارپی به شما تحویل نمی‌ دهد. اما در منابع نوری و نورپردازی مناسب سلفی‌ های خوبی را می‌ توانید با این گوشی ثبت کنید. سلفی گوشی فوکوس خودکار ندارد به‌خاطر همین خیلی احتمال این وجود دارد که اگر اندکی دست شما بلرزد، سلفی شما تار شود.

در  کل باید با دقت بالایی سلفی بگیرید تا تصاویر سلفی شما خوب از آب دربیاید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید