مقالات, نقد و بررسی

بررسی گوشی S23 Ultra

گوشی s23 اولترا

بالاخره بعد از مدت ها گوشی های پرچمدار سری S23 سامسونگ با تغییرات کوچیک اما جذاب، معرفی شدن و الان هم تو بازار ایران موجود هستن. قوی ترین پرچمدار سامسونگ معمولا گل سر سبد گوشی های اندرویدی محسوب میشه و باید ببینیم اس 23 اولترا سامسونگ در مقابل آیفون 14 پرو مکس، چه حرف هایی برای گفتن داره. با بررسی مشخصات گوشی S23 Ultra سامسونگ همراه موبایل هور باشید.

بررسی طراحی سامسونگ S23 Ultra

وقتی به یه طراحی خوب و قابل تحسین میرسید، تغییرات زیاد و تغییر دادن کلی بدنه برای یه محصولی که هر سال عرضه میشه، خیلی توجیه پذیر نیست. سامسونگ هم مثل اپل به این نتیجه رسیده و گوشی اس 23 اولترا رو با کمترین تغییرات ظاهری نسبت به نسل قبلی عرضه کرده. رسما همون گوشی قبلیه که لبه های گوشی صاف تر شده تا بهتر توی دست قرار بگیره و دیگه خیلی حس استفاده از گوشی های نوت (خدا بیامرز!) رو منتقل نمیکنه.

قاب پشتی از جنس گلس مات ساخته شده که سنسور های دوربین به رسم نسخه سال قبل با بدنه ترکیب شدن و برآمدگی خاصی ندارند، اما فریم دور سنسور های از فلز نسبتا بزرگ تری استفاده میکنه که هم باعث تفاوت نسبت به نسل قبلی میشه و هم باعث محافظت بهتر از لنز ها. لوگوی SAMSUNG هم پایین این قسمت جا خوش کرده. وزن گوشی کمی بیشتر شده و با وزن 234 گرمی خودش، به جیب شما فشار وارد میکنه (از جهت های مختلف!). البته به سنگینی آیفون 14 پرو مکس نیست ولی هنوز گوشی سنگین و بزرگی به حساب میاد. رنگ های امسال هم علاوه بر مشکی از رنگ های سبز، Cream و Lavender هم استفاده شده که در بین همه خانواده سری S23 یکسانه.

صفحه نمایش خمیده که سال های قبل پای ثابت گوشی های پرچمدار سامسونگ بودن کم کم جای خودشون رو به صفحه نمایش های تخت میدن و گوشی S23 Ultra با کاهش این خمیدگی، یه صفحه نمایش تقریبا تخت طرف رو ارائه میده که باعث میشه از تاچ های اشتباهی و مشکلات حفاظتی صفحه نمایش های خمیده مثل نصب سخت تر گلس و حساس بودن بیشتر صفحه نمایش در مقابل ضربات دیگه خبری نباشه. البته این تغییر به صورتی نیست که ظاهر صفحه مثل گوشی های میان رده بشه و سامسونگ با حفظ ظاهر پرچمدار گوشی با این تغییر، استفاده از صفحه نمایش رو راحت تر کرده.

برای مقاومت بیشتر گوشی s23 ultra هر دو بخش صفحه نمایش و قاب پشتی از نسل جدید گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده میکنن که مقاومت بهتری در مقابل ضربه دارن. گواهی IP68 هم مثل نسل قبلی برای مقاومت در مقابل نفوذ گرد و غبار و مایعات (تا عمق 1.5 متری و 30 دقیقه) برای این گوشی استفاده شده.

فریم گوشی به گفته سامسونگ از زره آلومینیومی ساخته شده که مقاومت بهتری در مقابل خط و خش و افتادن از ارتفاع داره. روی لبه راست دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا، بالای گوشی میکروفون، پایین گوشی درگاه سیم کارت (که فقط از دو سیم همزمان پشتیبانی میکنه)، پورت تایپ سی ورژن 3.2، میکروفون، اسپیکر و جایگاه قلم S-pen که از سری نوت هنوز به یادگار مونده قرار داره. لبه چپ گوشی هم کویره و خبر خاصی نیست.

در مجموع طراحی گوشی با تغییرات کوچیک اما جذابی که داشته کمی از ظاهر قبلی که شبیه به سری Note بود فاصله گرفته و به هویت خودش تقریبا رسیده و باعث استفاده راحت تر از گوشی اس 23 اولترا در طولانی مدت شده.

بررسی گوشی S23 Ultra

صفحه نمایش؛ کیفیت فوق العاده و روشنایی عالی

در ادامه بررسی گلکسی s23 ultra می‌خواهیم به ویژگی‌های صفحه نمایش این محصول اشاره کنیم. همان طور که گفتیم سامسونگ یکی از بهترین صفحه‌های نمایش را روی این گوشی قرار داده است. البته که صفحه نمایش این گوشی دقیقا همان مدلی است که روی S22 Ultra قرار گرفته بود.  با این حال همچنان صفحه نمایش بسیار با کیفیتی را روی این محصول مشاهده می‌کنید.

روی این گوشی هوشمند از صفحه نمایش ۶٫۸ اینچی QHD+ استفاده شده که وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۳۰۸۸ پیکسل را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. از صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X برای این گوشی استفاده شده که نرخ نوسازی آن به ۱۲۰ هرتز می‌رسد و از HDR10+ هم پشتیبانی می‌کند. صفحه نمایش این گوشی از قلم پشتیبانی می‌کند و تا ۱۲۰۰ نیت روشنایی تولید می‌کند. البته در حالت خودکار میزان روشنایی صفحه نمایش به ۱۷۵۰ نیت می‌رسد. میزان روشنایی‌ای که این صفحه نمایش تولید می‌کند، باعث شده که به راحتی بتوانید در هر محیطی با این گوشی کار کنید. استفاده از این گوشی زیر نور خورشید فوق العاده است.  صفحه نمایش زاویه دید بسیار خوبی دارد و رنگ‌ها را هم فوق العاده نشان می‌دهد. شما یکی از روشن‌ترین و با کیفیت‌ترین صفحه های نمایش روی یک گوشی هوشمند را مشاهده می‌کنید.

سامسونگ برای صفحه نمایش این محصول از دو پوشش رنگی استفاده کرده است. به صورت پیش فرض حالت نمایش رنگ‌ها روی Vivid قرار گرفته است. این حالت پوشش رنگی باعث شده که به اندازه کافی استاندارد رنی DCI-P3 رعایت شود.  البته که می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات پیشرفته حالت نمایش رنگ‌ها را تغییر دهید.

حالت نمایش رنگ Natural هم برای صفحه نمایش در نظر گرفته شده است. این حالت از استاندارد sRGB پشتیبانی می‌کند و باز هم می‌توانید قدرت نمایش رنگ‌ها در این حالت را هم تغییر دهید.

موضوع بعدی که در نقد و بررسی گوشی s23 ultra باید به آن اشاره کنیم این است که صفحه نمایش این گوشی نرخ نوسازی بالایی دارد. دو حالت Adaptive و Standard نام دارد. البته در هر دو حالت نرخ نوسازی با توجه به فعالیت کاربران تغییر می‌کند. در حالت استاندارد می‌توانید به نرخ نوسازی تا ۶۰ هرتز دسترسی داشته باشید و در حالت Adaptive هم می‌توانید به نرخ نوسازی تا ۱۲۰ هرتز دسترسی داشته باشید.

عملکرد دوربین؛ دوربین‌هایی فوق العاده برای تمام لحظه‌ها

گلکسی S23 اولترا، همانند سایر قسمت‌های این گوشی عملکرد خوبی در قسمت دوربین دارد. شاید یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های این گوشی که همه دوست دارند درباره آن بیشتر بدانند هم دوربین باشد. در بررسی گلکسی s23 ultra می‌خواهیم به تست دوربین s23 ultra بپردازیم.

اولین چیزی که در تست دوربین s23 ultra باید به آن اشاره کنیم، این است که دوربین اصلی آن به حسگر HP2 سامسونگ مجهز دشه است. حسگری ۲۰۰ مگاپیکسلی  که در ادامه به عملکرد آن اشاره می‌:نیم. سامسونگ از تکنولوژی Tetra2Pixel RGB Bayer Pattern  برای این حسگر استفاده تا بتواند از ۱۶ پیکسل را به یک پیکسل تبدیل کند. در نتیجه این گوشی عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در واقع این دوربین عکس‌هایی با وضوح تصویر 4000  در ۳۰۰۰ پیکسل در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حالتی که با کیفیت ۲۰۰ مگاپیکسلی عکاسی کنید عکس‌هایی با وضوح تصویر ۱۶۳۲۰ در ۱۲۲۴۰ پیکسل ثبت کند.  حتی می‌توانید عکس‌هایی با کیفیت ۵۰ مگاپیکسل ثبت کنید که وضوح آن‌ها به ۸۱۶۰ در ۶۱۲۰ می‌رسد.

دوربین اولتراواید هم از حسگر IMX564 سونی استفاده می‌کند که فوکوس دو پیکسلی دارد.  این دوربین با زاویه دید ۱۲۰ درجه عکاسی خواهد کرد.

دوربین تله هم برای این گوشی در نظر گرفته شده که از حسگر IMX754 سونی استفاده می‌کند. حسگری ۱۰ مگاپیکسلی که  که تا سه برابر زوم می‌کند. دوربین پریسکوپ هم روی این گوشی قرار گرفته تا ۱۰ برابر زوم می‌کند. هر دوی این دوربین‌ها از لرزشگیر برخوردارند.

گوشی گلکسی S23 Ultra از دوربین سلفی باکیفیتی هم برخوردار است. از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی S5K3LU برای این گوشی استفاده شده که می‌تواند با زاویه ۸۰ درجه عکاسی کند. باید بگوییم که یکی از رده‌بالاترین دوربین‌های سلفی را روی این گوشی مشاهده می‌کنید. دوربینی که فوکوس خودکار هم دارد.

اپلیکیشن دوربین گلکسی S23 Ultra عملکرد خوبی دارد و امکانات بسیار مناسبی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. با سوایپ به سمت چپ و راست می‌توانید به حالت های مختلف عکاسی و فیلم برداری دسترسی داشته باشید. در رابط کاربری دوربین چار درجه زوم را مشاهده می‌کنید. زوم ۱ برابر، سه برابر، ۶ برابر و ۱۰ برابر که با تپ کردن روی آن‌ها می‌توانید به درجه‌های بیشتری از جمله زوم ۲ برابر، زوم ۳۰ برابر و زوم ۱۰۰ برابر دسترسی داشته باشید. موضوعی که به خوبی قدرت زوم s23 ultra را نشان می‌دهد. زوم ۱۰۰ برابر عکس‌های بسیار با کیفیتی را پیش روی شما قرار می‌دهد و باعث می‌شود که تصاویر با کیفیتی از فاصله‌ای بسیار دور ثبت کنید.

در قسمت دوربین اصلی می‌توانید مشخص کنید که دوربین با کیفتی عکس می‌گیرد. می‌توانید عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی و ۵۰ مگاپیکسلی در این حالت ثبت کنید. دوربین سلفی قرار گرفته روی این گوشی هم از دو حالت زوم برخوردار است و می‌توانید در حالت سلفی عکس‌‌های دسته جمعی هم ثبت کنید.

اپلیکیشن دوربین گلکسی S23 Ultra از حالت عکاسی در شب هم برخوردار است.  البته این حالت معمولا به صورت خودکار فعال است، اما می‌توانید آن را غیر فعال کنید.  حالت عکاسی پرو هم روی این گوشی مشاهده خواهید کرد. در حالت پرو می‌توانید روی سرعت شاتر و سایر ویژگی‌های دوربین تغییرات دلخواه خودتان را اعمال کنید.

در ادامه تست دوربین s23 ultra باید بگوییم که این گوشی می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت RAW تهیه کند.

عکاسی در روز روشن با گلکسی S23 Ultra

چیزی که به جرات می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که گلکسی S23 Ultra عکس‌های بسیار با کیفیتی را پیش روی شما قرار می‌دهد. عکس‌هایی را در اختیار خواهید داشت که رنگ‌های فوق العاده‌ای دارند و سایه‌ها را به خوبی ثبت می‌کنند.  عکس‌هایی که این گوشی ثبت می‌کند، سریع نظر شما را به خود جلب می‌کند. عکس‌هایی که دوربین اصلی ثبت می‌کند، عکس‌های درخشانی هستند و می‌توانیم بگوییم که نویز ندارند. همان طور که گفتیم با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی این گوشی می‌توانید عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی هم ثبت کنید. در هر حالتی مشاهده می‌کنید که این گوشی عکس‌های با کیفیتی ثبت می‌کند. عکس‌های عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی هم جزییات قابل قبولی دارد و نظر شما را به سرعت به خود جلب می‌کنند.

کیفیت فیلمبرداری گلکسی S23 Ultra

در ادامه تست دوربین s23 ultra باید به کیفیت فیلمبرداری این گوشی هم اشاره کنیم. این گوشی می‌تواند با وضوح تصویر 8K و با نرخ ۳۰ فریم برثانیه فیلم برداری کند. امکان فیلم برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم برثانیه را هم خواهید داشت. دوربین اصلی از لرزشگیر هم برخوردار است و به همین دلیل ویدیوهای جذابی در اختیار خواهی داشت. ویدیوهای 8K با کدک h.265 HEVC ضبط می‌شوند. البته در حالت‌های فیلمبرداری دیگر می‌توانید با کدک h.264 و h.265 فیلم‌برداری کنید.

تمام این ویدیوها با صدای استریو 256K ضبط می‌شوند. ویدیوهای 8K با بیت ریت ۸۰ مگابیت برثانیه ضبط می‌شوند. ویدیوهای 4K هم با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم برثانیه با بیت ریت ۵۰ مگابیت و ۸۰ مگابیت برثانیه ضبط می‌شوند. ویدیوهای 4K کیفیت قابل قبولی دارند و تعادل رنگی خوبی در آن‌ها مشاهده می‌شود. ویدیوها کیفیت بسیار خوبی دارند و نویزی در آن ها دیده نمی‌شود. ویدیوها از داینامیک رنج بسیار خوبی بهره می‌برند و به راحتی می‌توانید از ویدیوها در پروژه‌های مختلف استفاده کنید.

بررسی گوشی S23 Ultra

بررسی باتری سامسونگ S23 Ultra

بخش باتری برعکس باقی نسخه های سری S23 از لحاظ حجم تغییری نکرده و از همون باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه. اما به لطف پردازنده جدید و کم مصرف بخش باتری s23 ultra عملکرد بسیار درخشانی داره و تقریبا انتظار شارژدهی نزدیک به آیفون 14 پرو مکس که یکی از بهترین شارژدهی ها در گوشی ها رو داره، میتونید داشته باشید. در استفاده معمولی با داشتن رزولوشن 1080 و رفرش ریت 120 هرتزی حدود یک روز و نیم میتونید از گوشی استفاده کنید که تا دو روز هم ممکنه افزایش پیدا کنه. البته اگه رزولوشن رو افزایش بدید این عدد کمی کاهش پیدا میکنه و اگه کیفیت تصویر براتون خیلی مهمه، واقعا ارزش کاهش شارژدهی رو داره!

گوشی های سامسونگ سرعت شارژ نسبتا بهتری در مقایسه با رقیب اپل خودش داره ولی هنوز سرعت شارژ اون به گوشی های برند های چینی مثل وان پلاس و شیائومی نمیرسه. امسال هم هیچ تغییری در این بخش دیده نمیشه و فقط از آداپتور 45 واتی (که باید جداگانه تهیه کنید) پشتیبانی میشه که با استفاده از آداپتور 45 واتی، شارژ کامل گوشی حدود 1 ساعت زمان میبره و در مواقعی که نیاز به یه شارژ سریع دارید نمیتونه مثل گوشی های با شارژرهای پرسرعت 120 واتی کار شما رو راه بندازه. مثل نسل قبلی و باقی گوشی های پرچمدار، اس 23 اولترا سامسونگ از شارژ بیسیم 15 واتی و شارژ معکوس بیسیم 4.5 واتی هم پشتیبانی میکنه.

یه قابلیت جالب که بیشتر در گوشی های گیمینگ دیده میشه و سامسونگ قول اضافه شدنش در آپدیت های بعدی این گوشی رو داده، امکان بایپس کردن شارژ زمان بازی کردنه که میتونید از بخش Game Booster با نام Pause USB Power Delivery اون رو فعال کنید تا زمان بازی کردن فقط درصد شارژ ثابت بمونه و گرمایی بیشتری موقع بازی ایجاد نشه تا قدرت گوشی حفظ بشه و با افت فریمی مواجه نشید که میتونه یه خبر خوب برای گیمرهایی که دنبال یه گوشی مناسب بازی و قدرتمند در همه زمینه ها میگردن، باشه.

جمع بندی

با تمام این تفاسیر، اگر از کاربران گلکسی S22 اولترا هستید احتمالا برای ارتقاء به گلکسی S23 اولترا دلایل موجهی نخواهید داشت. اختلاف ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومانی بین این دو گوشی را نمی‌توان با پیشرفت‌های سخت‌افزاری و دوربین در نسل جدید، توجیه کرد. اگر این اختلاف کاهش پیدا کند، آنگاه گلکسی S23 اولترا ارزش خرید بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید