مقالات

نقد و بررسی مشخصات گوشی A53 سامسونگ

مشخصات گوشی A53

گلکسی A53 یکی از گوشی ‌های جدید سامسونگه که احتمال این رو داره توی بازار ایران خیلی سهم بازار بگیره. این گوشی الان که وارد ایران شده، ۱۱ تا ۱۱.۵۰۰ میلیون قیمت داره. قراره توی این مقاله به بررسی A53 و همینطور مقایسه اش با رقیب های خودش یعنی 11T شیائومی، Nova 9 هواوی و A72 خود سامسونگ که هم قیمتش هستن بپردازیم. اول برای ما بنویسید که شما سری A سامسونگ رو ترجیح میدید یا نه؟ در ادامه برای بررسی بیشتر مشخصات گوشی A53 و مقایسه ‌ی اون با رقبای هم قیمت خودش همراه موبایل هور باشید.

نقد و بررسی تخصصی مشخصات گوشی A53 : طراحی

مشخصات گوشی A53 را با صحبت در مورد طراحی و شکل ظاهری این تلفن هوشمند آغاز می‌کنیم؛ جایی که واقعا هیچ تفاوتی با نسل قبلی دیده نمی‌شود و در نگاه اول، تشخیص A52 و A53 و حتی A52s 5G از یکدیگر واقعا دشوار است! البته، این موضوع اصلا بد نیست چرا که ما با یک موبایل میان رده بسیار زیبا روبه‌رو هستیم.

اگرچه در این تلفن هوشمند نمی‌توان متریال باکیفیت‌تری که در گوشی های گران‌تر سامسونگ وجود دارد را پیدا کرد، قاب پشتی پلاستیکی این گوشی، حس بسیار خوبی را به کاربران القا می‌کند. به علاوه، این قسمت به صورت بافت‌دار طراحی شده و از سر خوردن موبایل از دست هم جلوگیری می‌کند. طراحی مربوط ماژول دوربین و شیوه قرارگیری آن در بخش پشتی، واقعا جذاب است؛ چیزی که البته در گلکسی A33 5G نیز دیدیم. این طراحی به‌وضوح از گوشی های سری Galaxy S22 الهام گرفته شده و به گونه‌ای چشم‌نواز پیاده شده است. یکی از تفاوت‌هایی که میان این گوشی و گلکسی A33 5G کاملا مشهود است، به فریم براق گلکسی A53 5G مربوط می‌شود؛ هرچند، همچنان این دو گوشی کاملا شبیه به یکدیگر هستند.

با اینکه از نظر ظاهری واقعا تفاوت چندانی میان گوشی های A53 و A52 وجود ندارد، اما باید بگوییم که حالا خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا در این گوشی نیست و کاربران برای گوش کردن به موسیقی، حتما باید سراغ هندزفری بلوتوثی بروند. سامسونگ دلایل خود را برای حذف این پورت داشته، اما خریداران گوشی های اقتصادی معمولا به جک 3.5 میلی‌متری صدا احتیاج دارند. کنار پورت Type-C، اسپیکری قدرتمند تعبیه شده است که در ترکیب آن با اسپیکر بالایی، کاربران می‌توانند از صدای استریو و بلند این تلفن هوشمند بهره ببرند. علی‌رغم استفاده از باتری بزرگتر در مقایسه با گوشی A52s، مهندسان سامسونگ توانسته‌اند ضخامت دستگاه را 0.3 میلی‌متری کاهش دهند.

در بخش راستی دستگاه، کلیدهای کنترلی صدا و پاور جا خوش کرده‌اند که خیلی خوب زیر دست قرار می‌گیرند. موضرد دیگری که در بررسی A53 5G به خوبی حس می‌شد، وزن پایین دستگاه بود؛ با نمایشگری 6.5 اینچی و 189 گرم وزم، واقعا می‌توانیم Galaxy A53 را به عنوان دستگاهی سبک معرفی کنیم. همانند نسل قبلی، سامسونگ باز هم استاندارد IP67 را برای این گوشی در نظر گرفته است تا کاربران از بابت مقاومت آن در برابر گردوغبار و آب تا عمق 1 متری به مدت 30 دقیقه مطمئن باشند.

مشخصات گوشی A53 : دوربین

سنسور اصلی A53 یه لنز ۶۴ مگاپیکسلیه. تنها ایرادی که میشه به اون گرفت اینه که وایت بالانس رو یه کم تغییر میده و رنگ‌ ها رو اغراق شده نشون میده که البته از نظر بعضی از کاربران این مسئله حسن به حساب میاد. به جز این مسئله، داینامیک رنج، شارپنس و روشنایی عکس ها فوق العاده خوبه و توی بازه‌‌ ی قیمتی که دارید هزینه می کنید، می‌ تونید عکس‌ های خیلی خوبی هم با سنسور لنز اصلیش ثبت کنید.

یه ایراد دیگه ای که داره اینه که توی تغییر فوکوس و اکسپوژر و تغییر اکسپوژر یه مقداری کنده. یعنی اگه توی محیط پر نوری در حال عکاسی باشید و روی سوژه ضربه بزنید، هم فوکوس با کمی تاخیر اتفاق میفته و هم اکسپوژر با تاخیر عمل می‌ کنه تا به سوژه نوردهی درستی برسه. اگه با حوصله عکاسی کنید، احتمالا توی عکاسی لنز اصلی به مشکلی نمیخورید.

عکاسی پرتره و سنسور عمق میدان

یه سنسور ۵ مگاپیکسلی عمق میدان توی A53 وجود داره که با وجود اون میشه عکس‌ های پرتره خوبی ثبت کرد و از هر ده تا عکس مثلا یکی یا دوتا عکس پرتره ایراد داشته باشه. درباره‌ ی پرتره، عکس‌ های خیلی تمیز میتونید با A53 ثبت کنید.

عکاسی در حالت‌ شب

اتفاق خیلی فوق العاده ‌ای توی عکاسی حالت شب این گوشی نمیفته و یه مقدار نویز‌ها کم میشه. در کل به نسبت عکاسی توی روز، اگه یه نور ملایم و بیسی داشته باشید، این گوشی عکس‌ های خوبی میگیره. نظر شما راجع به عکاسی در حالت شب چیه؟ اگه برای شما این قابلیت مهمه حتما بنویسید تا به بررسی عمیق ‌تر اون توی گوشی‌‌ ها بپردازم.

عکاسی اولتراواید

گوشی A53 یه لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید داره که عملکرد اون هم خوبه. طبق معمول یه مقداری افت کیفیت رو توی عکس‌ های اولترا واید میبینیم. بقیه ویژگی‌ های تصویر اولترا واید مناسبه اما جنس رنگ این تصاویر با سنسور دوربین اصلی فرق داره.

عکاسی ماکرو

لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو برای A53 سامسونگ در نظر گرفته شده که عملکرد اون یه مقداری از حالت فانتزی بهتر شده. تا زمانی که Redmi Note 10 Pro توی بخش دوربین ماکرو وجود داره، نمیتونم به بقیه ی گوشی ها توی ماکرو امتیاز بدم. البته که عکس‌ های ماکرو می‌ تونید با A53 ثبت کنید اما به دلیل فوکوس که مشکل داره و این که فاصله‌ ی ۳ تا ۵ سانتی متری از سوژه رو برای ماکرو باید حفظ کنید، عکس‌های خوبی نمیشه گرفت. در کل توی بخش لنز ماکرو با حوصله میتونید عکس‌ های ماکرو نسبتا خوبی ثبت کرد‌.

فیلم‌برداری

برای فیلمبرداری A53، قابلیت ضبط 4K با فریم ریت 30 فریم بر ثانیه داره که به جز مورد تغییر فوکوس و سرعت تغییر فوکوس که جزو ایرادات دوربین اونه، استبلایزر خوبی داره و می تونید ویدیوهای باکیفیت و با کوالیتی ثبت کنید. اگه بخوام پکیج دوربین رو با رقبا مقایسه کنم، میتونم بگم که A53 رقابت سنگین و پایاپایی داره با گوشی 11T شیائومی. ولی یه مقداری A53 دوربین بهتری داره.

دوربین سلفی

سامسونگ از یه سنسور ۳۲ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی A53 استفاده کرده که عکس‌ های فوق العاده خوبی ثبت می‌کنه و می ‌تونید واقعا با اون سلفی‌ های خیلی خوبی بگیرید.

نکته‌ ی جالب توجه اینه که شما میتونید با دوربین سلفی فیلمبرداری با کیفیت 4K داشته باشید. کیفیت ویدیو‌های 4K و همچنین کیفیت صدای اون بسیار خوبه. اگه بلاگر هستید یا با دوربین سلفی زیاد عکس و فیلم می ‌گیرید، قطعا A53 یکی از گزینه ‌های خوب و مناسب برای شماست.

عملکرد پردازنده؛ ضعیف‌تر از نسل قبل

سامسونگ در گلکسی A53 از پردازنده اختصاصی اگزینوس ۱۲۸۰ استفاده کرده که جایگزین اسنپدراگون 778G در گلکسی A52s است.

این چیپست ۵ نانومتری ۸ هسته‌ای دارای دو هسته ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A78 و شش هسته دو گیگاهرتزی Cortex-A55 است. همچنین یک پردازنده گرافیکی Mali-G68 هم دیده می‌شود. در گوشی A33 سامسونگ هم از همین تراشه استفاده شده است.

گلکسی A53 در اجرای بازی‌های سنگین مثل آسفالت ۹ ضعیفتر از A53 و در حد A33 است

در بررسی گلکسی A53 عملکرد روان و بدون لگی را در رابط کاربری شاهد بودیم. گشت‌و‌گذار در وب و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف بسیار راحت و پرسرعت است و علاوه بر این‌، بازی‌های گرافیکی و سنگین مانند Call of Duty Mobile، پابجی و آسفالت ۹ به راحتی و بدون مشکل اجرا می‌شوند.

تراشه ۵ نانومتری باعث شده تا با یک پردازنده کم‌مصرف مواجه باشیم و به همین دلیل هم گوشی در پردازش‌های سنگین چندان داغ نمی‌کند.

با اینکه عملکرد کلی سخت‌افزار مناسب است، اما ما در بررسی گلکسی A53 متوجه شدیم که نتایج به دست آمده در بنچ‌مارک‌های مختلف مانند آنتوتو و گیگ‌بنچ تک و چند هسته‌ای، در سطحی پایین‌تر از A52s قرار دارد. با این حال این تفاوت سطح، تاثیر مستقیم و محسوسی در تجربه اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها نمی‌گذارد.

همانطور که در جدول زیر می‌بینید توان سخت‌افزاری گلکسی A53 در حد گوشی به مراتب ارزانتر گلکسی A33 است.

مشخصات گوشی A53مشخصات گوشی A53 : مشخصات فنی

سامسونگ در مراسم Galaxy A 2022، چیپست اگزینوس 1280 را با فناوری ساخت 5 نانومتری معرفی کرد؛ چیپستی جدید و قدرتمند که علاوه بر کاهش مصرف برق، عملکردی بهینه داشته و قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مختلفی را هم برای گوشی های جدید سامسونگ به ارمغان می‌آورد. سامسونگ در گذشته نیز تجربه بسیار خوبی در استفاده از چیپ‌های سری Exynos در گلکسی A51 داشته است. به همین دلیل، معتقدیم این روند موفقیت‌آمیز با این گوشی هم ادامه پیدا خواهد کرد.

اگزینوس 1280 از بسیاری از جهات، یک قدم رو به جلو برای سامسونگ به حساب می‌آید؛ واحد پردازش عصبی (NPU) در این تراشه، عملکردی بهتر از قبل دارد و شاید بیشترین تاثیر آن را بتوان در عملکرد دستگاه در عکاسی در محیط‌های مختلف مشاهده کرد؛ موضوعی که در بررسی گوشی سامسونگ A53 5G نیز کاملا برای ما مشهود بود. این تراشه همچنین در اجرای بازی‌ها و پردازش‌های سنگین، قدرتی تقریبا یکسان با چیپ‌هایی مانند دایمنسیتی 900 و اسنپدراگون 778 را ارائه می‌کند؛ این مسئله به خصوص در اجرای بازی‌ها بیشتر احساس می‌شود.

این چیپست از بلوتوث نسخه 5.2، وای فای 6 و همچنین شبکه 5G پشتیبانی می‌کند و ترکیب آن 6 گیگابایت حافظه رم می‌تواند تجربه‌ای شیرین را برای کاربرن به ارمغان آورد. علاوه بر این، مهندسان از فناوری‌های مختلفی استفاده کرده‌اند که می‌تواند بخشی از فضای اضافی حافظه داخلی را به نوعی حافظه مجازی به رم گوشی اضافه کند. در مورد حافظه داخلی صحبت کردیم، بد نیست اشاره کنیم که سامسونگ گلکسی A53 5G با 128 گیگابایت حافظه داخلی و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD تا حداکثر ظرفیت 1 ترابایت روانه بازار می‌شود.

در نقد و بررسی A53 5G متوجه شدیم که هیچ ضعفی در اجرای برنامه‌ها یا بخش‌های مختلف دیده نمی‌شود و میان رده 2022 سامسونگ می‌توانست تمام دستورات در کمترین زمان ممکن انجام دهد. عملکرد این گوشی در اجرای بازی‌ها هم عالی است و کاربران بدون هیچ‌گونه نگرانی از اجرای بازی‌های روز می‌توانند سراغ موبایل جدید سامسونگ بروند. هرچند، نباید انتظار عملکردی به خوبی Galaxy S22 را از یک موبایل میان رده داشت؛ با این حال، سامسونگ با گوشی گلکسی A53 5G، بسیاری از نیازهای کاربران را برطرف کرده است.

موردی که در مشخصات گوشی A53 برای ما جالب بود، عدم افزایش دمای دستگاه با اجرای بازی‌های سنگین بود. در تست استرس 3DMark که در آن انجام بازی به صورت طولانی‌مدت شبیه‌سازی می‌شود، این تراشه توانست عملکردی کاملا بهینه و پایدار را ارائه کند که نشان می‌دهد گوشی گلکسی آ ۵۳، یک موبایل مخصوص بازی هم هست. در بررسی A53 و تست بازی‌های Call of Duty Mobile و Genshin Impact، عملکرد دستگاه همان‌گونه بود که انتظارش را داشتیم و روی تنظیمات گرافیکی پایین و متوسط، نرخ فریم در سطحی بالا بود. هرچند، باز هم یادآوری می‌کنیم که نباید انتظار عملکردی مشابه یک موبایل پرچمدار را داشته باشید.

ترکیب سیستم عامل اندروید 12 با رابط کاربری One UI 4.1 هم تمام قابلیت‌های نرم افزاری گوشی های پرچمدار را برای خریداران این موبایل میان رده به ارمغان می‌آورد. یکی از این امکانات، فیلترهای مبتنی بر هوش مصنوعی در اپلیکیشن دوربین است که کار کردن با گوشی را دوست‌داران شبکه های اجتماعی، بسیار جذاب می‌کند. جالب است بدانید سامسونگ از 4 سال پشتیبانی نرم افزار برای ارائه سیستم عامل های جدید خبر داده و می‌گوید بسته‌های امنیتی را هم تا 5 سال، به صورت متوالی عرضه خواهد کرد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید