معرفی, مقالات

بررسی گوشی M53 5G سامسونگ

گوشی M53 5G سامسونگ

گوشی های سری M سامسونگ که بیشتر برای بازار هند عرضه میشن، بالا و پایین خیلی زیادی دارند و معمولا بر خلاف سری A که در اکثر بخش ها عملکرد مناسبی دارند، خیلی ارزش خرید بیشتری نسبت به گزینه های دیگه سامسونگ ندارن، مگه اینکه خلافش ثابت بشه! گوشی M53 هم که مدتی بعد از گوشی A53 معرفی و در بازار هند عرضه شده، به صورت محدود تو بازار ایران موجود شده و میخوایم ببینیم این گوشی نسبت به گزینه های دیگه سامسونگ یا شیائومی در بازار میتونه حرفی برای گفتن داشته باشه و آیا ارزش خرید داره یا نه؟ با بررسی مشخصات گوشی M53 5G سامسونگ همراه موبایل هور باشید.

طراحی گوشی M53 5G سامسونگ

گوشی جدید سامسونگ، ظاهرا واقعا زیبا دارد و در همان لحظه اول می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. اگرچه در این مدل جدید خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا نبوده و باتری آن نیز در مقایسه با محصولاتی که از سری Galaxy M می‌شناسیم ظرفیت زیادی ندارد، اما همین ظاهر زیبا باعث می‌شود به محض گرفتن آن در دست، تمام این ایرادات و نقص‌ها را فراموش کنید.

قاب پشتی و فریم گلکسی ام ۵۳ جنسی از پلاستیک دارد، اما در بررسی M53 5G متوجه شدیم که همانند نسل قبلی، کیفیت ساخت این گوشی بسیار بالاست و در همان لحظه اول، حس یک موبایل لاکچری به شما القا می‌شود. تنها چیزی که من دوست نداشتم، ظاهر براق قاب پشتی بود. البته شاید این «دوست نداشتن» کمی سختگیرانه باشد چرا که بسیاری آن را «جذاب» و یک نکته مثبت می‌دانند. به هر صورت، من ترجیح می‌دادم که همانند محصولات سری Galaxy A، قاب پشتی به صورت مات طراحی شده باشد تا خبری از جذب اثر انگشت و لکه‌های مختلف نباشد.

سایر بخش‌ها تفاوتی با قبل ندارد و ماژول مربعی شکل دوربین با 4 حسگر در بخش کناری جا خوش کرده‌اند و فلاش LED نیز بیرون از این ماژول تعبیه شده است. این در حالی‌ست که قاب پشتی گلکسی M52 ظاهری کاملا متفاوت داشت و سنسورهای دوربین به صورت عمودی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند. به نظر می‌رسد فعلا سامسونگ برنامه‌ای برای نزدیک‌تر کردن طراحی این تلفن هوشمند به گوشی های سری Galaxy A ندارد و فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که نسل بعدی با ظاهری متفاوت‌تر عرضه شود. سایر بخش‌ها مانند کلیدهای کنترلی حجم صدا، پاور و درگاه شارژ نیز در جای همیشگی قرار گرفته‌اند و اسکسنر اثر انگشت را هم روی کلید پاور می‌توان پیدا کرد.

گوشی M53 5G سامسونگ

نمایشگر و سیستم صوتی گوشی M53 5G سامسونگ

گلکسی ام 53 سامسونگ به نمایشگر سوپر آمولد با وضوح +Full HD و نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی مجهز شده است و چیزی که خیلی توجه ما را به خود جلب کرد، روشنایی بالای صفحه با رنگ‌های بسیار زنده، بخش‌های مشکی عمیق و البته زاویه دید فوق‌العاده بود. این چیزی‌ست که در بسیاری از گوشی های هوشمند سامسونگ وجود دارد و واقعا انتظار کمتری هم نمی‌توان از پنل‌های AMOLED در گوشی های سامسونگ داشت.

نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی صفحه، کار کردن با گوشی و گشت‌وگذار در سیستم عامل را خیلی جذاب می‌کند. خوشبختانه چیپست دایمنسیتی ۹۰۰ نیز به اندازه‌ای قوی هست که بتواند کارها را با بالاترین سرعت انجام دهد و خبری از افت سرعت در این تلفن هوشمند نباشد.خوشبختانه گوشی جدید سامسونگ M53 5G به همان نمایشگر کم‌حاشیه‌‌ای که در M52 استفاده شده بود، مجهز شده است و تجربه کاربری بسیار خوبی را به خصوص وقتی به قیمت این تلفن هوشمند نگاه می‌کنیم، برای کاربران رقم می‌زند. هرچند، متاسفانه در مورد سیستم صوتی نمی‌توانیم همینقدر خوشحال و باانگیزه صحبت کنیم؛ در این تلفن هوشمند خبری از اسپیکرهای استریو نبوده و در بررسی M53 5G نیز متوجه شدیم بلندگویی که در بخش پایینی قرار گرفته، به اندازه‌ای قوی نیست که به تنهایی بتواند صدایی بلند و بدون نویز را در اختیار کاربران قرار دهد. از آنجایی که جک 3.5 میلی‌‌تری صدا نیز از گلکسی ام 53 سامسونگ حذف شده، لازم است کاربران از یک هندزفری بلوتوثی یا هدفون Type-C برای گوش کردن به موسیقی استفاده کنند.

دوربین؛ درخور یک گوشی میان‌رده

شاید مهمترین قسمت در بررسی تخصصی گوشی m53 5g مربوط به دوربین باشد. دوربین‌های قرار گرفته روی این گوشی در مقایسه با مدل قبلی بهبود یافته‌اند. باید به این موضوع اشاره کنیم که این گوشی از دو دوربین واقعی بهره می‌برد که حسگرهای بزرگی دارند. دوربین اصلی و دوربین اولتراواید دوربین‌های واقعی این گوشی به شمار می‌آیند. البته که دو دوربین برای عکاسی پرتره و عکاسی ماکرو هم روی این گوشی در نظر گرفته شده است.

دوربین اصلی این گوشی هوشمند از حسگر سامسونگ Isocell HM6 بهره می‌برد. این حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی می‌تواند عکس‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی برای شما ثبت کند. دوربین اولتراواید هم از حسگر ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و دوربین ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق هم روی این گوشی دیده می‌شوند.

دوربین سلفی این گوشی در مقایسه با دوربین سلفی M52 تفاوتی نداشته و همچنان از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

در اپلیکیشن دوربین گوشی M53 5G حالت عکاسی پرو را هم مشاهده می‌کنید. در این حالت می‌توانید میزان ISO و سرعت شاتر را تغییر دهید. حتی می‌توانید به فوکوس دستی دسترسی داشته باشید.

عکاسی در روز با دوربین اصلی

در نقد و بررسی گوشی m53 5g به دوربین اصلی اشاره می‌کنیم. دوربین اصلی در روز عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان می‌دهد. رنگ‌ها طبیعی به نظر می رسند و روشنایی خوبی دارند. با دوربین اصلی واقعا می‌توانید عکس‌های متعادلی در اختیار داشته باشید. نویز بسیار کمی را در این عکس‌ها مشاهده می‌کنید. در بسیاری از مواقع هم اصلا نویزی در عکس‌ها نیست. عکس‌هایی را مشاهده می‌کنید که وایت بالانس خوبی دارند و از دامنه داینامیکی مناسبی بهره می‌برند.

عکاسی با دوربین اولتراواید

دوربین اولترا کیفیت دوربین اصلی را ندارد، اما عکس‌های نسبتا خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. عکس‌هایی که با دوربین اولتراواید ثبت می‌کنید کمی با نویز همراه هستند، اما در کل کیفیت قابل قبولی دارند. با عکس‌هایی سروکار دارید که رنگ آن‌ها از رنگ عکس‌هایی که دوربین اصلی ثبت می‌کند، کمتر است. دوربین اولتراواید سعی می‌کند عکس‌های پرجزییات مناسبی هم ثبت کند که در نهایت از عکسی که در اختیار دارید راضی خواهید بود.

این گوشی می‌تواند عکس‌های پرتره خوبی ثبت کند. حتی در سوژه‌های کمی پیچیده هم مشاهده می‌کنید که عکس‌های پرتره به خوبی ثبت می‌شوند و سوژه خیلی خوب از محیط پس زمینه جدا می‌شود.

عکاسی ماکرو

دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو هم می‌تواند عکس‌های جذابی در اختیار شما قرار دهد. یکی از بهترین دوربین‌های ماکرو ۲ مگاپیکسلی را روی M53 مشاهده می‌کنید. اگر نور مناسبی هم در اختیار داشته باشید می‌توانید عکس‌های پرتره‌ای ثبت کنید که جزییات خوبی به نمایش میگذارند.

عکاسی در شب

دوربین اصلی گلکسی M53 به قابلیت عکاسی در شب مجهز شده که می‌تواند کیفیت عکس‌های شما در شب را ارتقا دهد. با فعال کردن عکاسی در شب متوجه می‌شوید که روشنایی عکس‌ها بیشتر می‌شود، نویز عکس‌ها کاهش پیدا می‌کند و رنگ‌ها قوی‌تر می‌شوند.

عکاسی سلفی

دوربین سلفی قرار گرفته شده روی  گوشی M53 می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل برای شما ثبت کند. عکس‌هایی که کیفیت نسبتا خوبی دارند. دوربین سلفی می‌تواند عکس‌های پرتره و عکس‌های واید هم ثبت کند. عکس‌های سلفی در صورتی که روشنایی مناسبی داشته باشید، کیفیت مناسبی دارند. عکس‌های پرتره‌ سلفی هم به خوبی نظر شما را به سمت خود جلب می‌کنند. عکس‌‌های سلفی رنگ‌های خوبی دارند و نویز کمی را نشان می‌دهند.

فیلم‌برداری

با گوشی گلکسی M53 می‌توانید ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم برثانیه ضبط کنید. البته که این امکان را خواهید داشت که بتوانید ویدیوهای Full HD با نرخ ۶۰ فریم برثانیه هم ضبط کنید. با دوربین اولتراواید هم می‌توان ویدیوهای Full HD با نرخ ۳۰ فریم برثانیه ضبط کرد.

کیفیت ویدیوهای 4K که با این گوشی ضبط می‌کنید قابل قبول است. ویدیوها رنگ‌های خوبی دارند و از دامنه داینامیکی مناسبی بهره می‌برند. ویدیوهایی را مشاهده می‌کنید که جزییات خوبی دارند و از درخشانی مناسبی برخوردارند.

مشخصات باتری Samsung M53

باتری لیتیوم یونی 5000 میلی آمپر ساعتی عملکرد مناسبی داره و در استفاده معمولی و نسبتا ساده حدود یک روز شارژ دهی میکنه که ممکنه آخر روز چند درصد از شارژ هم باقی بمونه. قرار ندادن شارژر در گوشی های میان رده و حتی اقتصادی سامسونگ تبدیل به امری عادی شده و کم کم دیگه باید به این موضوع عادت کنیم.

با استفاده از شارژر 25 واتی قابل پشتیبانی (که جداگانه باید خریداری کنید) توی نیم ساعت حدود 44 درصد باتری شارژ میشه و فول شدن گوشی حدود 1 ساعت و نیم زمان میبره که خیلی سرعت شارژ بالا و مناسبی نیست.

گوشی M53 5G سامسونگ

بررسی عملکرد پردازشی و نرم افزار سامسونگ M53 5G

رویه اقتصادی تر سامسونگ در این بخش هم دیده میشه و استفاده از تراشه مدیاتک Dimensity 900 که نسبت به تراشه اسنپدراگون 778G نسل قبل ضعیف تره باعث میشه خیلی روی این بخش هم نشه حساب باز کرد. البته در استفاده معمولی و عادی همه چی بدون مشکل و روون اجرا میشه و باگ و مشکل خاصی دیده نمیشه ولی اگه اهل بازی و یا استفاده از نرم افزار های سنگین تر هستید، این گوشی خیلی مناسب شما نیست. مثلا بازی کالاف موبایل رو با جزئیات پایین میتونید با 60 فریم اجرا کنید ولی در صورتی که M52 امکان اجرای این بازی با جزئیات High رو داشت. البته این قدرت پایین تر باعث میشه خیلی گوشی داغ نکنه و افت قدرت هم در استفاده طولانی مدت نداشته باشه. در بازی هایی هم که بیشتر از 60 فریم رو پشتیبانی میکنن، میتونه عددهایی بالاتری با جزئیات معمولی یا پایین بده و از این لحاظ برای تراشه محدودیتی ایجاد نشده. گوشی M53 در دو نسخه با 6/8 گیگ رم و 128/256 گیگ حافظه عرضه شده.

از رابط کاربری One UI 4.1 و اندروید 12 برای گوشی M53 استفاده شده که در حال حاضر به اندروید 13 و One UI 5.0 هم میتونه ارتقا پیدا کنه و تا 2 سال هم آپدیت های اندروید رو دریافت میکنه و تا 3 سال آپدیت های امنیتی برای اون عرضه میشه. رابط کاربری مشکل و باگ خاصی نداره و مثل باقی گوشی های سامسونگی تجربه استفاده روزمره و خوبی داره و امکانات شخصی سازی مناسبی داره، اما چون در بازار هند عرضه میشه، برنامه های اضافی پیش فرض نصب شده نسبتا زیادی داره.

آیا گوشی M53 5G سامسونگ ارزش خرید داره؟

صفحه نمایش خوب و با جزئیات، طراحی سبک و خوش دست با اندازه مناسب، دوربین کار راه بنداز و باتری با شارژدهی خوب یک روزه باعث میشن این گوشی تا حدودی جذاب باشه ولی اسپیکر مونو، پردازنده نسبتا ضعیف و نداشتن شارژر در جعبه باعث میشه این گوشی نسبت به گزینه های سامسونگ و شیائومی در بازه قیمتی خودش خیلی ارزش خرید نداشته باشه. موجودی کمه این گوشی هم باعث میشه خیلی ها سراغ خریدش نرند ولی اگه قصد خرید یه گوشی میان رده سامسونگ رو دارید، گوشی A33 بسیار گزینه بهتر و قابل اتکا تریه و نیازهای شما رو بهتر جواب میده و دوربین خیلی مناسب تری هم داره.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید