تکنولوژی

راهنمای خرید بهترین CPU

انتخاب بهترین سی پی یو در زمان خرید یا ارتقای PC بسیار حائز اهمیت است و باید کوشید بهترین پردازنده کامپیوتر بازار ایران را پیدا کرد. در این نوشتار ما ضمن ارائه نکات مفید و راهنمای خرید سی پی یو، هر ماه بهترین CPU ها برای گیمینگ و استفاده‌های مختلف را معرفی کنیم. برای شناخت بهترین پردازنده‌های کامپیوتر اینتل و AMD در سال 2022، با راهنمای خرید بهترین CPU  از سایت هور همراه شوید.

نکات مهم در انتخاب بهترین CPU

همانند دیگر قطعات کامپیوتر، انتخاب بهترین CPU هم نکات و اصول خود را دارد و بدون شناخت آنها نمی‌توانید بهترین پردازنده را برای کامپیوتر خود انتخاب کنید. در ادامه به مهم‌ترین نکات در انتخاب سی پی یو پرداخته و با هم راهنمای خرید CPU برای کاربران مختلف با نیازهای متفاوت را مرور خواهیم کرد.

توجه به نسل و ریزمعماری پردازنده

اولین چیزی که باید در انتخاب پردازنده کامپیوتر به آن دقت کنید، نسل یا ریزمعماری است. هر دو اینتل و AMD هر سال یک یا نهایتاً دو نسل جدید از پردازنده‌های دسکتاپ خود عرضه می‌کنند که غالباً بهترین عملکرد و کارایی دارند. با این حال ممکن است در آن واحد چندین نسل مختلف از پردازنده‌های اینتل و ای‌ام دی در بازار موجود باشد.

بهترین سی پی یو گیمینگ

اینجاست که شما باید نسل‌های مختلف پردازنده‌ها و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آنها را بشناسید تا بتوانید بهترین سی پی یو را انتخاب کنید. راهنمای خرید پردازنده کامپیوتر اینجا می تواند کار را برای شما آسان کند.

نسل پردازنده‌های کامپیوتر اینتل به راحتی با توجه کردن به دو رقم آغازین مدل قابل تشخیص است. برای نمونه Core i7 12700 متعلق به نسل 12 و Core i9 13900K متعلق به نسل سیزدهم است. در طرف مقابل AMD از مدل نام‌گذاری متفاوتی استفاده می‌کند که سری Ryzen 7000 جدیدترین پردازنده‌های ای‌ام دی هستند.

هرچند معمولاً جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل و AMD بهترین هستند، اما لزوماً ارزش خرید آنها بیشتر از CPUهای نسل قبل نیست. برای نمونه در نسل Ryzen 7000 به دلیل جدید بودن پلتفرم، شما به یک مادربرد جدید سوکت AM5 و ماژول‌های حافظه DDR5 نیاز دارید که دست کم برای سیستم‌های تا میان رده، مقرون به صرفه نیست.

مشکل بزرگی که معمولاً درباره جدیدترین نسل CPU یا پردازنده های کامپیوتر وجود دارد، تنوع پایین چیپست های مادربرد است. هر دو ای ام دی و اینتل ابتدا پردازنده‌های نسل جدید خود را با مادربردهای رده بالا و گران قیمت عرضه می‌کنند، بنابراین باید قیمت، موجودی و تنوع مادربردهای سازگار با همان نسل پردازنده را کاملاً در نظر بگیرید.

از دیگر معایب پردازنده‌های نسل جدید می‌تواند قیمت بالاتر، ضرورت تهیه کولر جدید و تنوع پایین باشد.

 بهترین پردازنده های گیمینگ کامپیوتر

طبق آنچه که گفته شد، نسل‌های جدیدتر پردازنده‌ها تقریباً همواره بهترین هستند اما لزوماً بالاترین ارزش خرید را ندارند و ممکن است یک پردازنده کامپیوتر نسل قدیمی‌تر بسیار خوش قیمت‌تر باشد.

با این حال خرید پردازنده کامپیوتر متعلق به بیش از یک نسل قبل‌تر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چراکه معمولاً افزایش کارایی در خلال دو نسل پردازنده های کامپیوتر چشمگیر است و با خرید یک پردازنده قدیمی از پیشرفت‌ها و بهبودهای نسل‌های جدیدتر CPU ها محروم می‌شود. آنچه که گفته شد درباره پردازنده کامپیوتر برای گیمینگ یا بازی هم کاملاً صدق می کند.

تعداد هسته های پردازنده کامپیوتر

بدیهی است هرچه که تعداد هسته ها (Core) یک پردازنده بیشتر باشد، در پردازش های Multi-Threaded عملکرد بهتری خواهد داشت. با این حال تعداد هسته ها تنها عامل تاثیرگذار در سرعت و کارایی یک پردازنده کامپیوتر نیست و ریزمعماری، فرکانس و حافظه کش هم تاثیر کلیدی بر سرعت و کارایی نهایی پردازنده های کامپیوتر دارند.

متاسفانه تقریباً همیشه هسته بیشتر به معنای فرکانس پایین تر است.

بهترین CPU برای گیم 2022

برای استفاده های خانگی یا گیمینگ تقریباً 6 هسته پردازشی کافی است و فرکانس بالاتر می تواند بسیار سودمندتر از هسته بیشتر باشد. در حقیقت فرکانس بالا در پردازنده مناسب برای گیمینگ بسیار حائز اهمیت است.

پردازنده هایی با 12، 16 یا 24 هسته پردازشی بیشتر در استفاده های کاری و سنگین که قادر به استفاده از Multi-Threading باشند سودمند است، از همین رو برای یک کاربر خانگی یا گیمر پردازنده Core i7-13700K بهتر و ارزشمندتر از Core i9-13900K است.

دقت داشته باشید در پردازنده های نسل جدید اینتل چون نسل دوازدهم و سیزدهم، ممکن است بیش از یک نوع هسته پردازشی وجود داشته باشد که به آنها پردازنده هیبریدی گفته می شود. این پردازنده ها بسته به مدل (اما نه لزوماً) می توانند دارای دو نوع هسته شامل هسته های بزرگ (Performance-core) و هسته های کوچک یا کم مصرف (Efficient-core) باشند.

در پردازنده های هیبریدی هر دسته از هسته ها فرکانس پایه و بوست مختص به خود را دارند و فرکانس هسته های کوچک و بزرگ یکسان نیست. در این نوشتار فرکانس ذکر شده مربوط به  هسته های بزرگ است.

توجه به سوکت و سازگاری پردازنده با مادربرد

در این بخش از راهنمای خرید CPU شهر سخت افزار به یک فاکتور بسیار مهم می‌پردازیم. بدیهی است باید برای پردازنده کامپیوتر انتخابی خود یک مادربرد سازگار با آن نیز انتخاب کنید. با این حال اگر همین حالا یک مادربرد دارید و به دنبال ارتقای CPU هستید، باید یک پردازنده سازگار با همان مادربرد تهیه کنید. با این حال اگر مادربرد شما مربوط به بیش از دو نسل قبل است، دیگر ارتقای سی پی یو توصیه نمی‌شود و بهتر است تمام سیستم را ارتقا بدهید.

بهترین پردازشگر مخصوص بازی 2022

برای هر نسل پردازنده‌های کامپیوتر معمولاً می‌توانید مادربردهایی با چیپست های رده پایین، میان رده و رده بالا یا پرچم‌دار خریداری کنید. خوشبختانه امروزه دیگر نیاز نیست لزوماً سراغ مادربردهای پرچم‌دار سری Z اینتل یا سری AMD X بروید و مادربردهای میان رده هم اغلب قابلیت‌ها و امکانات همان نسل را به شما ارائه می‌کنند.

نکته دیگری که در انتخاب بهترین CPU باید در نظر بگیرید، امکان ارتقای سیستم با نسل یا نسل‌های بعدی پردازنده‌های همان سازنده است. در حالی که AMD برای چند نسل مختلف سازگاری با مادربردهای کنونی را تضمین می‌کند، اینتل معمولاً هر دو نسل یکبار دست به تغییر سوکت یا پشتیبانی نکردن از مادربردهای پیشین می زند که موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

بنابراین اگر ارتقای CPU و امکان نصب پردازنده‌های جدیدتر جزء اولویت‌های شما است، ضمن توصیه به خرید جدیدترین نسل پردازنده‌ها و مادربردهای بازار؛ AMD می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

اورکلاک کردن پردازنده و قابل اورکلاک بودن

در بین پردازنده‌های اینتل منحصراً آنهایی قابل اورکلاک هستند که پسوند K دارند اما برای خرید آنها باید پول بیشتری بپردازید. باید در نظر داشته باشید دیگر اورکلاک کردن دستی پردازنده کامپیوتر افزایش کارایی چندان چشمگیری به دنبال ندارد و بهتر است به جای اورکلاک دستی، با هزینه کمتر یک پردازنده معمولی یا ضریب بسته خریداری کنید.

بهترین پردازنده کامپیوتر برای بازی

مزیت اصلی پردازنده‌های قابل اورکلاک اینتل که قیمت بالاتری هم دارند، فرکانس بوست بالاتر و توان طراحی گرمایی بالاتر است که امکان بوست بیشتر را می‌دهد. با این حال به نظر ما پردازنده های قابل اورکلاک اینتل ارزش زیادی ندارند و با هزینه کمتر می‌توانید مدل‌های غیر K را خریداری کنید. پس در نظر داشته باشید که نباید به صورت چشم بسته به پیشنهادهایی که در یک راهنمای خرید سی پی یو فقط موارد قدرتمندتر و گرانتر را معرفی می‌کنند تکیه کرد و گاهی اوقات صرف هزینه کمتر، ارزش افزوده بسیار بیشتری خواهد داشت.

همچنین اورکلاک کردن پردازنده‌های AMD Ryzen هم ارزش زیادی ندارد و بهتر است از همان ابتدا یک پردازنده سریع و قوی با فرکانس بالا انتخاب کنید.

فرق پردازنده‌تری (Tray) با باکس

پردازنده‌های بازار غالباً در دو نسخه تری (بدون جعبه) و باکس( دارای جعبه) در دسترس هستند. مزیت پردازنده‌های تری قیمت پایین‌تر آنها است اما فاقد گارانتی، کولر استوک و جعبه هستند. همچنین این پردازنده‌ها پلمب ندارند؛ هرچند که کارکرده بودن پردازنده غالباً از روی رد قفل مادربرد یا سایدگی آنها قابل تشخیص است.

 سی پی یو مناسب کارهای گرافیکی

با وجود اینکه پردازنده‌های Tray معایب خود را دارند، اما روی هم رفته مقرون به صرفه‌تر هستند. در نظر داشته باشید پردازنده‌های اینتل در ایران گارانتی ندارند. البته پردازنده‌ها در شرایط استاندارد به ندرت به گارانتی نیاز پیدا می‌کنند.

در خصوص پردازنده‌های ارزان قیمت یا بهترین سی پی یو رده پایین بهتر است نسخه BOX آنها را تهیه کنید که حاوی کولر استوک است تا از هزینه جداگانه برای کولر بی نیاز شوید.

فرق پسوندهای F، K، و X پردازنده‌ها

پردازنده‌های اینتل و AMD می‌توانند دارای پسوندهای معینی باشند که هر یک از آنها بیانگر ویژگی خاصی است و باید آنها را بشناسید.

کارکرد و معنای پسوندهای مختلف در پردازنده‌های اینتل:

  • پسوند K بیانگر قابل اورکلاک بودن است.
  • در پسوند F بیانگر نداشتن گرافیک داخلی (IGPU) است.
  • در پسوند KF بیانگر نداشتن گرافیک داخلی (IGPU) اما قابل اورکلاک شدن است.
  • نبود پسوند به معنای مدل معمولی با گرافیک داخلی و بدون امکان اورکلاک کردن است.
  • معنای پسوند X در پردازنده‌های AMD:
  • پسوند X به بیان ساده بیانگر مدل‌های سریع‌تر است.

دقت داشته باشید معمولاً مدل‌های K اینتل و AMD X توانایی و قابلیت‌های اضافی به منظور کار کردن در فرکانس‌های بوست بالاتر دارند، از همین رو اگر محدودیت بودجه ندارید و به دنبال سریع‌ترین پردازنده بازار برای گیمینگ می‌گردید، مدل‌های K و X بهترین و قوی‌ترین پردازنده‌ها برای گیمینگ یا بازی کردن و استفاده های متکی بر عملکرد تک هسته ای هستند.

سازگاری یا پشتیبانی پردازنده از ویندوز 11

دقت داشته باشید که ما در این راهنمای خرید CPU به معرفی مدل‌های روز می‌پردازیم. مدل‌هایی که به خوبی آخرین نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها را نیز پوشش داده و پشتیبانی کنند. ویندوز 11 به طور رسمی از پردازنده های قدیمی یا متعلق به نسل قبل پشتیبانی نمی کند، بنابراین اگر قصد استفاده از ویندوز 11 را دارید حتماً به سازگاری آن با ویندوز 11 توجه کنید. پردازنده های اینتل از نسل هشتم و نسل های پس از و پردازنده های AMD از سری Ryzen 2000 و سری های جدیدتر از ویندوز 11 پشتیبانی می کنند.

قوی ترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

فرکانس حافظه رم قابل پشتیبانی توسط پردازنده

یکی از مشخصات مهم هر پردازنده، فرکانس رم قابل پشتیبانی توسط آن است. همانطور که می دانید حافظه رم سریع تر اغلب مواقع بهتر است. با این حال فرکانس حافظه رم قابل پشتیبانی توسط هر نسل از پردازنده ها متفاوت است.

دقت داشته باشید پردازنده های نسل دهمی اینتل تا مدل های Core i5 حداکثر از فرکانس رم 2666 مگاهرتز پشتیبانی می کنند که در مدل های i7 و i9 به 2933 مگاهرتز می رسد.

بیشینه فرکانس رم تمامی پردازنده های نسل یازدهمی اینتل بر روی مادربردهای غیر Z به 2933 مگاهرتز و بر روی مادربردهای Z (بدون XMP) به 3200 مگاهرتز می رسد. اما از نسل دوازدهم به بعد این محدودیت وجود ندارد و تمامی مدل ها از فرکانس 3200 مگاهرتز با مادربردهای غیر Z و فرکانس های بالاتر با مادربردهای Z (با XMP) پشتیبانی می کنند.

فرکانس حافظه رم قابل پشتیبانی توسط پردازنده های AMD بسته به سری و نسل متفاوت است.

مطمئناً نکات بسیار بیشتری در خرید و انتخاب بهترین سی پی یو برای کامپیوتر وجود دارد اما نیاز نیست لزوماً درگیر همه آنها شوید و ما با معرفی بهترین پردازنده‌های کامپیوتر بازار، انتخاب را برای شما آسان کرده‌ایم. همچنین شما می‌توانید با ذکر انتظارها و بودجه‌تان، به طور رایگان مشاوره خرید سی پی یو برای کامپیوتر و انتخاب بهترین پردازنده کامپیوتر دریافت کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید