مقالات

تراشه اسنپدراگون چیست؟

پردازنده اسنپدراگون

یکی از مواردی که کاربران موقع خرید گوشی به اون توجه می‌کنن پردازنده گوشیه. خیلیا ترجیح می‌دن در دستگاه‌شون یک تراشه اسنپدراگون داشته باشن و بعضی دیگه هم با بقیه برندها راه میان اما اصلا وظیفه یک تراشه چیه؟ پردازنده گوشی‌های هوشمند از چه واحدهایی تشکیل شده؟ بهترین چیپست‌های موجود در بازار کدومان؟ در ادامه با موبایل هور همراه باشید تا با انواع پردازنده گوشی و مدل‌های مختلف تراشه Snapdragon (اسنپدراگون) آشنا بشین.

اسنپ دراگون چیست؟

شرکت بزرگ و معروف کوالکام، برای شناسایی بهتر چیپست‌های خود، آن‌ها را نام‌گذاری کرده و درواقع اسنپ دراگون نام تراشه‌های موبایل این برندست که توانسته حضوری موفق داشته باشد و به عنوان جدی‌ترین رقیب پردازنده‌های سری Bionic اپل خود را مطرح کند. اسنپدراگون بیشترین محبوبیت را در بین کاربران اندرویدی دارد و دلیل آن هم عملکرد و پایداری عالی آن نسبت به رقباست. البته چیپست‌های اسنپ دراگون انواع مختلفی دارد و برای تمامی کلاس‌ها و همین‌طور دستگاه‌ها ساخته می‌شود و فقط محدود به گوشی‌های موبایل اندرویدی نیست. در ادامه به چندین مورد از پرطرفدارترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد…

اگر کمی تخصصی‌تر بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم، باید گفت گوشی‌های هوشمند نیز مانند کامپیوترهای پیشرفته به یک تراشه نیاز دارند که به آن System on Chip یا به اختصار SoC می‌گویند که روی آن تمام قطعات مانند CPU، پردازنده گرافیکی، حافظه داخلی، شبکه‌های بی‌سیم و بلوتوث و … قرار گرفته است. این فنآوری به واسطه مصرف بهینه و فضای کمی که اشغال می‌کند در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود و اسنپدراگون در واقع یک SoC است و قطعات بسیاری مثل پردازنده گرافیکی Adreno را در برمی‌گیرد.

اسنپ دراگون مال کجاست

کشور مبدا و سازنده قطعات، معمولاً برای همه به خصوص کاربران ایرانی اهمیت زیادی دارد و بر ذهنیت هر شخص تاثیر مستقیمی دارد، برای مثال به محض اینکه اسم برخی کشورها می‌آید حتی بدون آن که اطلاعاتی از شرکت سازنده یا کیفیت آن داشته باشیم، آن را یا ضعیف تصور می‌کنیم یا بسیار قوی که البته این ذهنیت کاملاً اشتباه است، چرا که فارغ از کشور سازنده، هر برندی می‌تواند قطعات خوب یا بد داشته باشد و نمی‌‌توان صرفاً به خاطر یک عملکرد خوب یا بد، آن کمپانی را قضاوت کرد.

همانطور که گفتیم تراشه اسنپدراگون ساخت برند آمریکایی کوالکام است و سابقه درخشان آن، باعث شده این برند محبوبیت زیادی داشته باشد که در قیمت آن نیز تاثیرگذار بوده و می‌‌توان آن را گران‌ترین برند چیپست‌های اندرویدی قلمداد کرد. در ادامه با مزایای اسنپ دراگون بیشتر آشنا خواهید شد…

تاریخچه تراشه‌های اسنپدراگون

اولین تراشه اسنپدراگون در نوامبر سال ۲۰۰۶ و با پردازشگر سیگنال دیجیتال کوالکام و هسته مرکزی Scorpion عرضه شد. این پردازنده ۱ گیگاهرتزی به عنوان اولین نسل خود در گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود. نسل دوم چیپست اسنپدراگون در سال ۲۰۱۱ معرفی شد که هر هسته پردازنده به صورت جداگانه توانایی تنظیم سرعت خود را داشت…

در سال ۲۰۱۳ کوالکام گام بزرگی برداشت و با ارتقاء پردازنده‌های خود، اولین سری از اسنپ دراگون ۸۰۰ را روانه بازار کرد که البته بی‌نقص نبودند و بیش از حد انتظار، گرما تولید می‌کردند. گرچه کارشناسان کوالکام ناامید نشدند و بعد از تحقیقات و آزمون و خطای بسیار، در سال ۲۰۱۶ موفق به طراحی چیپست ۶۴ بیتی ARM شدند و اسنپدراگون ۸۲۰ با قدرتی بی‌نظیر متولد شد. در ادامه به انواع اسنپدراگون اشاره خواهیم کرد…

تراشه اسنپدراگون

آشنایی با تراشه اسنپدراگون

قطعا اسم پردازنده‌های مختلفی به گوش کاربرای موبایل‌های هوشمند خورده. در این بین یکی از معروف‌ترین تراشه‌ها متعلق به شرکت Qualcomm هستش و تراشه Snapdragon نام داره. اما شاید برای خیلی این سوال ایجاد بشه که Snapdragon چیه یا انواع Qualcomm Snapdragon در گوشی کدومان. این برند تحت مالکیت شرکت Qualcomm هستش و گران‌ترین قیمت رو نسبت به سایر رقبا داره.

Qualcomm یک شرکت فعال در زمینه الکترونیک و مخابراته که محصولات و خدمات بی‌سیم مخابرات و ارتباطات رو طراحی و عرضه می‌کنه. این شرکت در ماه ژانویه 1985 در شهر سن‌دیگو در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و دفتر مرکزی اون هم در این شهر قرار داره. شهرت این شرکت به سبب تولید پردازنده‌های موبایل مثل Snapdragon هستش. این پردازنده‌ها در 5 نوع تک هسته‌ای، دو هسته‌ای، چهار هسته‌ای، 6 هسته‌ای، 8 هسته‌ای طراحی و تولید می‌شن.

Snapdragon به مجموعه‌ای از سیستم‌های طراحی‌شده روی یک تراشه (SoC) گفته می‌شه که توسط Qualcomm برای تلفن‌های همراه عرضه شده. Snapdragon در دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های اندروید و ویندوزفون تعبیه شدن. این برند همچنین برای Note books، اتومبیل‌ها، گجت‌های پوشیدنی و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شه. اولین محصول Snapdragon که به تولیدکننده‌های تلفن‌های همراه رسید QSD8250 بود که در نوامبر 2007 عرضه شد.

 

این اولین پردازنده 1 گیگاهرتزی برای تلفن‌های همراه بود. اکثر گوشی‌های هوشمند در آن زمان از پردازنده‌های 500 مگاهرتزی استفاده می‌کردند. Qualcomm Snapdragon معماری کوچک محصولات خودتون رو در نسل دوم محصولاتش در سال 2011 معرفی کرد. این سخت افزار به هر هسته پردازنده اجازه می‌داد سرعت خودش رو بر اساس نیازهای دستگاه تنظیم کنه. در سال 2013، اولین سری اسنپدراگون 800 معرفی شد و مدل‌های قبلی رو به عنوان سری 200، 400 و 600 نامگذاری کرد.

به جرات می‌شه گفت نسل های تراشه اسنپدراگون بهترین مدل‌های بازار در مقایسه با سایر رقبا هستن. عموما پردازنده‌های این شرکت به چند سری عمده تقسیم می‌شن. برای مثال، سری 400 با قابلیت‌های محدود که روی موبایل‌های پایین‌رده و گوشی‌های ارزان مشاهده می‌شن. همچنین سری 600 در گوشی‌های میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرن. در نهایت، سری 800 مخصوص پرچمداراست و قدرتمندترین محصولات Qualcomm Snapdragon رو ارائه می‌کنه.

پردازنده‌های Snapdragon به‌خاطر مصرف پایین و بهینه و همچنین تولید گرمای کم و نمره عملکرد یا همان Benchmark بالا از محبوبیت بالایی پیش کاربرا برخوردار هستن. به همین دلیله که تراشه Sanpdragon بهترین پردازنده موبایل در مجموعه بزرگی از رقبای قدرتمند لقب گرفته. اغلب پردازنده‌های این شرکت از سیستم پردازش تصویر جداگانه بهره می‌برن. این یعنی ثبت تصاویر توسط دوربین رو تراشه دیگه‌ای با عنوان پردازنده تصویر برعهده داره و از لحاظ پردازشی فشاری روی CPU و GPU نیست.

عدم وجود این قابلیت یا چیزی مشابه اون در پردازنده‌های مدیاتک باعث داغ‌شدن دستگاه موقع استفاده از دوربین می‌شه. شارژ سریع یا Quick Charge تکنولوژی دیگه‌ایه که پردازنده‌های Sanpdragon به اون شهرت دارن. این شرکت از نسخه اول این تکنولوژی که در پردازنده‌هایی مثل مدل S4 pro وجود داشت تا به امروز که از نسخه چهار پلاس اون استفاده کرده، همواره سعی در کاهش مدت زمان شارژ باتری دستگاه داشته. در ادامه سری پلتفرم‌های اسنپ دراگون رو با هم مرور می‌کنیم.

Snapdragon سری 200

این سری برای گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه و پایین‌رده مورداستفاده قرار می‌گیره و عملا توان چندان بالایی ارائه نمی‌ده. کمترین قیمت و توان متعلق به همین سریه و آخرین مدل اون در سال ۲۰۱۳ تولید شده بود. همچنین یک سری دیگه تحت عنوان سری ۳۰۰ هم برای گوشی‌های پایین‌رده استفاده می‌شه. نسبت به سری ۲۰۰، توان‌ سخت‌افزاری سری ۳۰۰ فقط کمی بهبود یافته.

Qualcomm سری 400

این سری از تراشه‌ها هم در گوشی‌های میان‌رده و هم در دستگاه‌های پایین‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرن. Qualcomm به‌سبب استفاده از معماری 64 بیتی در این تراشه‌ها، توان سخت‌افزاری رو نسبت به دو سری قبلی افزایش داده. آخرین مدل از این سری تراشه‌های Qualcomm توانایی بالایی داره. پردازنده اسنپدراگون 480 اولین تراشه این سریه که از قابلیت 5G پشتیبانی می‌کنه. از جمله گوشی‌های جدید که از سری 400 Snapdragon استفاده می‌کنن می‌شه به گوشی وان پلاس نورد N100، گوشی نوکیا X20 و شیائومی ردمی 8A اشاره کرد.

Snapdragon سری 600

سری 600 Chipsetهای Snapdragon دیگه مجموعه پردازنده‌های ارزون شرکت آمریکاییه. این سری بیشتر روی گوشی‌های اقتصادی با قیمت کمتر از 300  دلار تمرکز داره. البته جدیدترین مدل این مجموعه یعنی Snapdragon 690 دارای قابلیت‌‌هایی هم‌رده با بعضی از مدل‌های سری 700 هستش که از بین اون‌ها می‌شه به قابلیت 5G، وایفای نسل 6 و فیلمبرداری با کیفیت 4K HDR اشاره کرد. محصولات مشهور این سری گوشی وان پلاس نورد N10، نوکیا 5.3 و گوشی موتورولا Moto G9 Power هستن.

Snapdragon سری 700

پردازنده Qualcomm Snapdragon سری 700 در حقیقت یک پل بین محصولات میان‌رده و گوشی‌های پرچمداره. سری 700 رو می‌شه معمولا در بهترین گوشی‌های میان‌رده مشاهده کرد. مدل‌های زیادی از این سری تولید شدن و باید گفت بین اون‌ها، تراشه Snapdragon 780G یکی از قدرتمندترین گزینه‌ها به‌شمار میاد.

لازم به ذکره این Chipset از عکسبرداری با کیفیت 192 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کنه. از گوشی‌های مشهور این سری می‌شه به گوگل پیکسل 5، نوکیا 8.3، گوشی شیائومی مدل Mi 11 Lite 5G، گوشی وان پلاس نورد و همچنین گوشی سامسونگ گلکسی A52 اشاره کرد.

Snapdragon سری 800

اگر به‌دنبال قدرتمندترین پردازنده در گوشی‌های هوشمند هستین و می‌خواین طعم قدرت بالای بهترین تراشه‌های Snapdragon رو بچشید باید سراغ محصولات سری 800 برین. چیپست Snapdragon 888 که در دسامبر 2020 معرفی شد در خیلی از گوشی‌های پرچمدار سال 2021 مورد استفاده قرار گرفت.

در محصولات این سری می‌شه انتظار داشت عملکرد و راندمان باتری تا 25 درصد نسبت به نسل قبل افزایش پیدا کنه. وایفای نسل 6، شارژ سریع نسل 5 و مودم 5G داخلی از قابلیت‌های جذاب این سری هستن. در حال حاضر بهترین گوشی‌های پرچمدار مثل سامسونگ گلکسی S21، گوشی شیائومی Mi 11، وان پلاس سری 9 و گوشی سونی Xperia 1 از این محصول بهره می‌برن.

معرفی پردازنده‌ی Snapdragon 8 نسل 1

Snapdragon 8 نسل 1 از اون دست تراشه‌های قدرتمندیه که می‌تونه از 10 گیگابایت سرعت دانلود در هر ثانیه، پشتیبانی کنه. این مدل از به‌روزترین پلتفرم‌های 5G برند کوالکامه. ارتقاء سطح عملکردی و همچنین کاهش مصرف انرژی از قابلیت‌های مثبت پردازنده‌ی Snapdragon 8 نسل 1 هستش. نرم افزارهایی که در پردازنده‌ی گرافیکی این مدل قرار گرفتن، مصرف انرژی در حالت گیمینگ رو کنترل می‌کنن. این نسل از پردازنده‌ی Snapdragon، از قابلیت ضبط همزمان فیلم‌های HDR که رزولوشن 8K دارن، بهره‌مند هستن و همچنین ثبت تصاویر با رزولوشن 64 مگاپیکسلی رو به ویژگی‌های خودش اضافه کرده.

تراشه اسنپدراگون

بدترین سری تراشه سری ۸۰۰ کدومه؟

تراشه ۸۱۰ به دلیل افزایش دمای گوشی هوشمند  موقع کار کردن، بدترین تراشه سری ۸۰۰ نام گرفته. آخرین تراشه سری ۸۰۰، تراشه جذاب و فوق پیشرفته ۸۵۵ هستش که دارای ۸ هسته ی kyro 485 ،  و هشت هسته پر قدرت دیگه با فرکانس های مختلفه.

پیکربندی حافظه در نسل قبل از تراشه ۸۵۵ در اون به کار رفته و امکان دانلود فایل و موارد دیگه رو با سرعت خوب ۲گیگابایت بر ثانیه به ثبت رسونده. این تراشه ها در گوشی هوشمند شیائومی مدل های مختلف  وجود داره که قیمت گوشی رو تحت تاثیر قرار داده.

جمع‌بندی

در دو سال اخیر، پردازنده‌های Snapdragon با مدل‌های 865 و 888 تونستن در بررسی‌های مختلف لقب بهترین تراشه بازار رو از آن خود کنن. Chipsetهای Snapdragon به‌خاطر بهینه‌سازی مصرف باتری و افزایش طول عمر اون، وضوح بالای تصاویر و همچنین سرعت بالای پردازش بهترین گزینه‌های موجود در بازار برای بازی‌کردن هستن. این تراشه‌ها همچنین می‌تونن در مقایسه با سایر رقبا گزینه بهتری برای برنامه‌نویسای اندروید باشن.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید