مقالات

بررسی گوشی پوکو X4 Pro

گوشی پوکو X4 Pro

گوشی پوکو X4 Pro جدیدترین محصول کمپانی چینی پوکو است که به خوبی می تواند جای پوکو X3 Pro را پر کند. این گوشی با پردازنده اسنپدراگون، نمایشگر فوق العاده باکیفیت امولد، باتری قدرتمند با سرعت شارژ فضایی و طراحی متفاوت نسبت به نسل قبلی وارد بازار شده که در کنار تمام این ویژگی ها دوربین 108 مگاپیکسلی هم اضافه شده است. این گوشی نسبت به نسل قبلی تغییراتی داشته و از کاربری گیمینگ به کاربری مالتی مدیا در کنار گیمینگ تغییر یافته؛ اگر قصد خرید گوشی پوکو X4 Pro را دارید، در نقد و بررسی این گوشی همراه، موبایل هور باشید.

طراحی Poco X4 Pro

طراحی گوشی پوکو X4 Pro واقعا خاص و متفاوته و این طراحی باعث شده که این گوشی خوش دست باشه. ردمی نوت 11 و ردمی نوت 11 پرو هم تقریبا همین کانسپت طراحی رو داره و شیائومی تو سال 2022 رفته سراغ این طراحی که گوشیاش یه مقداری تخت تر باشه.

پشت گوشی تو نگاه اولیه معلوم نیست از شیشه ساخته شده یا پلاستیک اما حسی که داره حس شیشه اس. پنل دوربین ها یه استایلی مثل mi 11 Ultra داره و کل عرض قاب پشتی رو گرفته. یه طرف لنز اصلی و دو سنسور زیر هم رو در کنار فلش و نوشته AI داریم و در طرف دیگه یه نوشته POCO و 108MP. پنل دوربین ها بیرون زدگی معقولی داره.

پشت گوشی بدنه براقی داره و تو رنگ لیزر بلکی که اینجا برای بررسی اومده، اثر انگشت می مونه روش. دور تا دور بدنه گوشی پلاستیکه اما واقعا حس خیلی خوبی رو منتقل میکنه از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت.

زیر گوشی پورت تایپ سی برای شارژ، خشاب سیم کارت (که از دو تا سیم کارت یا یه سیم کارت و یه رم میکرو پشتیبانی می کنه) و اسپیکر و یه دونه بلندگو قرار گرفته. سمت راست گوشی دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدای گوشیه که حسگر اثر انگشت هم روی همین دکمه پاور قرار داره. بالای گوشی هم نسبتا شلوغه. یه اسپیکر یه میکروفون، یه جک 3.5 میلیمتری هندزفری و یه دونه IR Blaster (برای استفاده از گوشی به عنوان ریموت) وجود داره. لبه سمت چپ گوشی هم کویره و چیزی خاصی روش وجود نداره و خالیه.

اگر یه مقدار تلاش کنید به خاطر طراحی تخت بدنه شاید بتونید چند ثانیه گوشی رو روی سطح صاف عمود نگهش دارید. مثل آیفون نیست که راحت بایسته اما میشه یه چند ثانیه ای نگهش داشت. گواهی IP53 و طراحی تختی که داره گوشی Poco X4 Pro رو گوشی خوش دستی کرده.

حدود 86 درصد پنل جلویی رو صفحه نمایش به خودش اختصاص داده. دوربین سلفی تو یه پانچ هول واقعا ریز اون بالا قرار گرفته. اسپیکر مکالمه هم نسبتا درشت بالای بالا قرار گرفته. حاشیه ها به نسبت کمه و فقط حاشیه از پایین یه مقداری زیاده. اما در کل پنل جلویی هم واقعا خوبه. در مجموع طراحی این گوشی یه چیزه متفاوته و یه حس متفاوتی رو بهتون میده. هم طراحی و کیفیت ساخت معرکه ای داره و هم مواد و متریال به کار رفته برای ساخت بدنه با کیفیته و ساختش یه جوریه که حس خوبی از دست گرفتن گوشی می گیرید. البته شاید برای کسایی که به گوشی های که حاشیه های خمیده و رند عادت دارند در نگاه اول خیلی جذاب نباشه و نتونن باهش کنار بیان اما حداقل برای ما که طراحی جذابی داشت.

گوشی پوکو X4 Proنمایشگر گوشی پوکو X4 Pro

پوکو X4 پرو 5g یک نمایشگر 6.67 اینچی AMOLED را بکار گرفته که کیفیت بسیار بالای آن، قطعاً شما را مجذوب خود می‌کند. رزولوشن Full HD در کنار تراکم پیکسلی عالی 395 پیکسل در هر اینچ، باعث می‌شود فیلم دیدن روی آن تبدیل به یک سرگرمی روتین برای شما شود. همچنین صفحه نمایش گوشی پوکو X4 پرو از قابلیت HDR و دامنه رنگی DCI-P3 نیز پشتیبانی می‌کند و رنگ‌ها را به صورت جذاب و واقعی نمایش می‌دهد. البته قابلیت‌های این نمایشگر به اینجا ختم نمی‌شود و نرخ‌نوسازی فوق‌العاده 120 هرتزی آن، وب گردی و بازی کردن با گوشی پوکو X4 Pro را برای شما جذاب و روان‌تر از همیشه می‌کند.

ناگفته نماند حداکثر روشنایی صفحه به 1200 نیت می‌رسد و حتی زیر نور مستقیم آفتاب، به سادگی می‌توانید با آن کار کنید و محتوای آن به صورت واضح نمایش داده می‌شود. البته پیش فرض آن روی 700 نیت تنظیم شده تا شارژ کم‌تری مصرف کند.

همچنین ویژگی Always on Display یا همان نمایشگر همیشه روشن نیز در پوکو ایکس ۴ پرو وجود دارد و مصرف باتری بهینه صفحه نمایش، از دیگر نکات قوت آنست. تنها قسمتی که مانع از یکدست شدن نمایشگر شده، محل قرار گرفتن دوربین سلفیست که با طراحی هول-پانچ سعی شده فضای کمی را به آن اختصاص دهد. پوکو برای محافظت بیشتر، قاب جلو را با گوریلاگلس 5 پوشانده تا خیال کاربران از خط و خش و همینطور ضربه دیدن گوشی راحت باشد. در کل هیچ نقص و مشکلی در نمایشگر پوکو ایکس ۴ پرو وجود ندارد و برای یک میان‌رده بسیار عالیست و رضایت شما را به سادگی جلب خواهد کرد.

اسپیکر Poco X4 Pro

مشخصات گوشی پوکو X4 Pro از نظر اسپیکر و کیفیت صدا، درست مانند جدیدترین گوشی‌های Redmi و Xiaomi است. این مدل از تنظیمات بلندگوی استریو مناسبی برخوردارست، دو بلندگو به صورت متقارن در دو طرف بالا و پایین قرار گرفته‌اند که خروجی صدای خوب و فوق‌العاده متعادلی را ارائه می‌دهند.

این گوشی در تست بلندی صدا نیز امتیاز خوبی را کسب کرده است. کیفیت صدا بسیار خوب به نظر می‌رسد و می‌توانید صدای غنی را در سراسر صفحه بشنوید. قابلیت بهبود خودکار Dolby Atmos نیز در برنامه‌های رسانه‌ای مختلف مانند گالری، Mi Video، یوتیوب و… وجود دارد، بنابراین می‌توانید تجربه صدای بهتری را در آن‌ها انتظار داشته باشید. خوشبختانه به این دلیل که اسپیکر دستگاه استریوست، از این قابلیت بدون استفاده از هندزفری هم می‌توانید استفاده کنید. با فعال کردن دالبی اتموس گوشی پوکو X4 پرو نه تنها می‌توانید صداها را به صورت فراگیر و سه بعدی بشنوید، بلکه شاهد کیفیت بسیار بهتری نیز خواهید بود.

باتری گوشی پوکو X4 Pro

پوکو همیشه در زمینه شارژدهی و باتری، کاربران خود را راضی نگه داشته و یکی از بهترین‌های بازار بوده است. باتری پوکو X4 پرو 5g نیز 5000 میلی‌آمپریست و در استفاده‌های معمول به سادگی تا یک و حتی دو روز دوام می‌آورد. البته اگر مدام با گوشی خود بازی کنید و رفرش ریت 120 هرتزی آن هم روشن باشد، باتری زودتر تمام می‌شود و روزانه باید یک بار آن را شارژ کنید. نقطه قوت اصلی باتری پوکو X4 پرو فست شارژ 67 واتی آنست که در 22 دقیقه باتری را 70 درصد شارژ می‌کند و تنها به 41 دقیقه زمان برای فول شارژ شدن باتری نیاز دارید. مشخصات پوکو X4 پرو از نظر باتری را در جدول زیر می‌بینید:

ظرفیت باتری 5000 میلی‌ آمپر
فست شارژ 67 وات
شارژدهی در حالت آماده بکار 119 ساعت
شارژدهی در صورت مشاهده ویدئو بدون وقفه 16 ساعت و 33 دقیقه
شارژدهی در صورت وبگردی بدون وقفه 14 ساعت و 23 دقیقه
شارژدهی در صورت مکالمه بدون وقفه 34 ساعت و 19 دقیقه

متأسفانه در این گوشی از تکنولوژی شارژ وایرلس استفاده نشده، هرچند با توجه به قیمت Poco X4 Pro و فست شارژ فوق‌العاده‌ای که دارد، این موضوع چندان حائز اهمیت نیست و می‌توان از آن چشم پوشی کرد.

اگر قصد مقایسه باتری این گوشی با هم کلاس‌هایش را داشته باشیم، باید بگوییم که تست‌ها نشان می‌دهد باتری گوشی Poco X4 Pro از لحاظ مصرف و همین‌طور سرعت شارژ یکی از بهترین‌هاست و اگر همه موارد را در حالت استاندارد قرار دهید (نور صفحه و رفرش ریت)، قطعاً دغدغه زیادی بابت باتری نخواهید داشت.

گوشی پوکو X4 Proبررسی مشخصات دوربین Poco X4 Pro

نقطه قوت گوشی پوکو ایکس 4 پرو، بخش دوربینه. در ادامه کامل سنسورهای مختلف و فیلمبرداری و دوربین سلفی رو بررسی میکنیم.

  • سنسور اصلی

تو این بخش یه سنسور 108 مگاپیکسل داریم. عکس ها تو حالت اصلی میتونیم بگیم که تو این بازه قیمتی جز بهترین ها هستن. کیفیت عکس هایی که با دوربین اصلی Poco X4 Pro گرفته میشه، از نظر شارپنس، جزئیات، روشنایی، وایت بالانس و داینامیک رنج واقعا خوبه. بعضی موقع ها تو داینامیک رنج بعضی مواقع لگ داره اما در مجموع تو این رنج قیمتی، عملکرد دوربین اصلی واقعا خوبه.

  • سنسور اولترا واید

عملکرد سنسور اولترا واید هم مناسبه یعنی یه مقداری افت کیفیت رو شاهد هستیم، اعوجاج تصویر رو نداریم و در مجموع میشه گفت عکس های اولترا واید هم خوبه.

  • سنسور ماکرو

گوشی پوکو X4 Pro یه سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو هم داره که مثل Poco X3 Pro و Poco X3 GT اصلا تعریفی نیست. چرا تعریفی نیست؟ چون خیلی نمیتونی به سوژه نزدیک بشی ولی تو اون فاصله ای که درست میتونه فوکوس بشه، اگه قرار بگیری میتونه عکس های ماکرو واقعا خوبی داشته باشی. پس چون نمیتونی خیلی به سوژه نزدیک بشی توقع ماکرو خیلی خفنی نداشته باشید ولی در حالت نرمال عکس های ماکرو، رنگ و شارپنس خوبی دارند.

در عکس ها پرتره هم خروجی واقعا خوبه. البته خیلی وابستگی به شرایط داره اما از هر 10 تا عکسی که گرفته میشه 8 تاش حداقل عملکرد خوبی داره و سوژه اصلی از بک گراند به خوبی تشخیص داده میشه. از طرف دیگه سوژه رو هم خیلی خوب نوردهی میکنه و بک گراند پشت هم که طبیعی بلر (محو) میشه و در مجموع یه پرتره خوب تحویل میده.

در عکاسی در حالت شب هم اگه Night Mode هم فعال نباشه، خروجی خوبه. اگه نایت مود فعال بشه نویزها کم میشه و واقعا تو حالت شب هم میشه عکس های خوبی با Poco X4 Pro ثبت کرد.

  • فیلمبرداری

شاید با دیدن مشخصات فیلمبرداری گوشی پوکو X4 پرو متعجب بشید. فقط پشتیبانی از فیلمبرداری 30 فریم بر ثانیه 1080؟! ولی همین فیلمبرداری 1080 با 30 فریم بر ثانیه واقعا اعجاب انگیز ویدئو میگیره در حد قیمتی خودش. کیفیت خوب، استبلایزر و لرزش گیر مناسب داره و همین مشخصات فیلمبرداری کارشو تو بهترین حالت انجام میده ولی خبری از 4K و 60 فریم بر ثانیه نیست که نمیدونیم چرا و برامون سواله!

اگه بخوایم دوربین این گوشی رو با رقباش مقایسه کنیم میشه حدس زد که شیائومی این گوشی رو داده تا اگه اولویتتون با دوربینه به جای پوکو ایکس 3 جی تی و X3 Pro بیاین سراغ پوکو ایکس 4 پرو.

  • دوربین سلفی

برای دوربین سلفی یه سنسور 16 مگاپیکسلی داریم که عکس های سلفی فوق العاده خوبه. واقعا تو دوربین، هم پشت هم جلو، پوکو ایکس 4 پرو عملکرد خیلی خوبی داره. در عکس های سلفی شارپنس خوب، جزئیات خوب و روشنایی و داینامیک رنج مناسب هستند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید