نقد و بررسی

مقایسه S21 FE با A73

مقایسه گوشی s21fe با a73

مدت زیادی از معرفی نسل جدید گوشی‌های FE سامسونگ، یعنی گلکسی S21 FE نگذشته است. کمی پس از معرفی این گوشی، سامسونگ نسل جدید گوشی‌های خانواده گلکسی A را نیز معرفی کرد. قوی‌ترین مدل این خانواده، گلکسی A73 است که می‌توان آن را تقریبا یک گوشی بالارده دانست. در این مطلب، مقایسه گوشی گلکسی S21 FE با گلکسی A73 را برای شما آماده کرده‌ایم تا ببینیم که آیا گلکسی A73 می‌تواند با گلکسی S21 FE رقابت کند یا خیر؟ پس با موبایل هور همراه باشید.

مقایسه S21 FE با A73 از نظر طراحی

از نظر طراحی این دو گوشی از زبان طراحی کلی گوشی‌های فعلی سامسونگ پیروی می‌کنند اما در جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند. با نگاهی پنل جلویی گوشی‌ها متوجه می‌شویم که از نظر ظاهری، گلکسی S21 FE طراحی زیباتری دارد و حس پریمیوم بودن را به شما می‌دهد. حاشیه‌های صفحه نمایش کمتر هستند و حفره دوربین سلفی مرکزی نیز فضای کمتری را اشغال کرده است. صفحه نمایش در گلکسی S21 FE حدود 89.6 درصد از پنل را به خود اشغال کرده است؛ اما در گلکسی A73، نسبت بدنه به نمایشگر، حدود 87 درصد است.

در لبه پایینی دستگاه، می‌بینیم که هیچ‌یک از گوشی‌ها جک هدفون 3.5 میلی‌متری ندارند. در پشت دستگاه‌ها تفاوت بیشتر می‌شود؛ البته بدنه هر دو از جنس پلاستیک ساخته شده است.

پنل پشتی گلکسی S21 FE همانطور که از نامش مشخص است، شباهت زیادی به سری S21 دارد؛ با این تفاوت که قاب دوربین بخشی از پنل پشتی است و مانند سری S21، از بدنه جدا نیست. در داخل مجموعه دوربین، سه لنز را مشاهده می‌کنیم و فلش LED نیز خارج از این مجموعه قرار دارد.

پنل پشتی گلکسی A73 شباهت زیادی با محصولات نسل قبلی سری گلکسی A دارد؛ با این تفاوت که مجموعه دوربین آن برای هماهنگی بیشتر با زبان طراحی فعلی سامسونگ، با شیبی ملایم، به بدنه متصل می‌شود. در قاب دوربین این گوشی 5 حفره می‌بینیم که چهار عدد از آن‌ها متعلق به دوربین‌ها و دیگری نیز فلش LED این گوشی است.

اگر بخواهیم طراحی گوشی‌ها را جمع‌بندی کنیم، گلکسی S21 FE طراحی پریمیوم و بهتری دارد و در دسته گوشی‌های بالارده قرار می‌گیرد تا میان‌رده.

مقایسه صفحه نمایش S21 FE با A73

گوشی سامسونگ ای 73 از صفحه نمایش سوپر امولد 6.7 اینچی استفاده میکنه که نسبت به صفحه نمایش 6.5 اینچی با پنل دینامیک امولد گوشی S21 FE حدود 0.2 اینچ کوچکتره. نرخ به روز رسانی هر دو گوشی 120 هرتزه و امکان نمایش 1 میلیارد رنگ رو دارن و در کنار هم یه تجربه روون و با جزئیات و وضوح رنگ عالی رو بهتون میدن.

روشنایی صفحه نمایش هر دو گوشی نسبتا زیاده و توی محیط بیرون هیچ مشکلی براتون پیش نمیاد اما روشنایی بیشینه گوشی S21 FE تا حدودی بیشتره.

هر دو گوشی صفحه نمایشی با حاشیه بسیار کمی دارند اما گوشی S21 FE کمی وضعیتش بهتره. با اینکه گوشی S21 FE از پنل داینامیک امولد استفاده میکنه اما مثل گوشی A73 نرخ به روز رسانی خودکار توش استفاده نشده و باید به صورت دستی مقدارش رو تعیین کنید که تا حدودی باعث افزایش مصرف باتری توی دو گوشی میشه.

در مجموع هر دو گوشی تجربه خیلی خوب و با جزئیاتی رو تو بخش صفحه نمایش بهتون میده و تقریبا هیچ تفاوتی بین عملکرد این دو گوشی وجود نداره و شاید بشه با سخت گیری گفت که گوشی A73 به خاطر اندازه بزرگترش برای تماشا ویدیو مناسبتره که تقریبا سلیقه ایه و شاید شما از صفحه نمایش کوچکتر S21 FE لذت بیشتری ببرید.

مقایسه گوشی s21fe با a73

مقایسه قدرت پردازشی S21 FE با A73

سامسونگ S21 FE مثل اکثر گوشی های پرچمدار جدید سامسونگی با دو تراشه اسنپدراگون و اگزینوس به بازار عرضه شده که در ایران بیشتر نسخه اگزینوس موجوده. تراشه اگزینوس 2100 در کنار 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 3.1 و 6/8 گیگ رم DDR5 استفاده شده.

عملکرد پردازشی خیلی خوبه و پردازنده اگزینوس به خوبی از پس اکثر برنامه ها و بازی های نسبتا سنگین برمیاد (فقط در یک سری بازی ها جزئیات بالاتر و فریم بیشتر اونم به صورت محدود شاید به داستان بخورید). اما در حالت کلی لگ و باگی توی استفاده از گوشی دیده نمیشه و مصرف انرژی بهینه ای هم داره. معمولا با استفاده سنگین تر، دما خیلی بالا نمیره و عملکرد پردازشی افت خاصی نمیکنه.

سامسونگ A73 از پردازنده اسنپدراگون 778G در کنار 6/8 گیگ رم DDR4X و 128/256 گیگ فضای ذخیره سازی UFS 2.2 برای بخش پردازشیش استفاده میکنه. این تراشه عملکرد متوسطی داره و برای یه میان رده خیلی قوی نیست اما توی استفاده معمولی و روزمره از گوشی هیچ مشکل و کندی خاصی نمی بینید.

اگه اهل بازی کردن هم باشید اکثر بازی های نسبتا سنگین رو با جزئیات خوب و فریم معقولی اجرا میکنه و لگ و باگ خاصی دیده نمیشه ولی بازی های با گرافیک بالا رو خیلی خوب نمیتونه اجرا کنه.

سرعت اجرای برنامه ها و بازی ها هم در حدود چند ثانیه از S21 FE کند تره اما در حدی نیست که تفاوت خیلی فاحش و اذیت کننده باشه. سیستم خنک کننده هم خوب عمل میکنه و خیلی مشکل بالا رفتن دما و کاهش عملکرد دیده نمیشه. بر خلاف گوشی S21 FE امکان اضافه کردن کارت حافظه جانبی هم وجود داره.

در مجموع توی استفاده معمولی و روزمره و برای یه کاربر معمولی خیلی فرق خاصی بین دو گوشی نیست و اگه شما از گوشی موبایل در حد عکاسی و دیدن ویدیو و بازی سبک می کنید، پردازنده قوی تری گوشی S21 FE تفاوت خاصی براتون ایجاد نمیکنه و فقط اگه کمی از گوشی استفاده سنگین تری می کنید مثلا ویدیو رندر می گیرید یا بازی های سنگین تری رو میخوایید انجام بدید بهتره سراغ گوشی سامسونگ S21 FE برید.

دوربین S21 FE در مقابل A73

در بخش دوربین هم دو گوشی با یکدیگر تفاوت دارند. گلکسی A73 مجهز به دوربین چهارگانه شامل دوربین اصلی واید 108 مگاپیکسلی به همراه OIS، دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی و دو دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق است. در طرف دیگر، گلکسی S21 FE از دوربین سه‌گانه شامل دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با OIS، دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فوتو مجهز به OIS با زوم اپتیکال سه‌برابری و دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی است.

توجه داشته باشید که تعداد مگاپیکسل‌های بالا به معنی دوربین بهتر نیست؛ با این حال، به نظر می‌رسد که روی کاغذ تصاویر ثبت شده با گلکسی A73، بهتر از S21 FE هستند؛ اما در عمل جنین نیست.

گلکسی A73 برخلاف نسل قبلی خود، دوربین تله‌فوتو را حذف کرده و به جای آن از حسگر تشخیص عمق استفاده می‌کند. پس اگر هنگام گرفتن عکس، زیاد زوم می‌کنید و به دوربین تله‌فوتو نیاز دارید، بهتر است به سراغ S21 FE بروید که از حسگر 8 مگاپیکسلی تله‌فوتو استفاده می‌کند.

در بخش دوربین سلفی، هر دو گوشی از حسگر 32 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند که می‌تواند با کیفیت 4K نیز فیلم ضبط کند. تفاوت در اینجا مشخص می‌شود که دوربین سلفی S21 FE می‌تواند علاوه بر سرعت 30 فریم بر ثانیه، با سرعت 60 فریم بر ثانیه نیز فیلم‌برداری کند.

برای فیلم‌برداری دوربین پشتی نیز همین مسئله صادق است. گلکسی A73 نهایتا می‌تواند با کیفیت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. در طرف دیگر، S21 FE علاوه بر 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، می‌تواند با سرعت 60 فریم بر ثانیه نیز فیلم‌برداری کند.

مقایسه گوشی s21fe با a73

 باتری S21 FE یا A73؟

در گلکسی A73  برای تامین انرژی گوشی از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است. این باتری قادر است گوشی را حدود ۱۱ ساعت در یک استفاده معمول روزانه روشن نگه دارد. شارژر ۲۵ واتی نیز در مدت ۹۰ دقیقه شارژ گوشی را از ۱۵ درصد به ۱۰۰ درصد می رساند.

در S21 FE از یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است، این باتری قادر است حدود ۱۷  ساعت انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. برای شارژ کردن این باتری امکان استفاده از شارژر فست شارژ ۲۵ واتی وجود دارد که این شارژر می تواند در مدت ۳۰ دقیقه گوشی را ۵۰ درصد شارژ کند.

علاوه بر این امکان استفاده از شارژر فست شارژ بی سیم ۱۵ واتی و هم چنین استفاده از شارژر معکوس نیز برای این مدل وجود دارد.

در این قسمت با این که  ظرفیت باتری S21 FE کمتر بوده که دلیل آن اندازه ی کوچک تر گوشی و نمایشگر است، عملکرد آن از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی A73 بهتر ارزیابی شده، کم مصرف بودن سخت افزار s21 FE و امکان تغییر رفرش ریت نمایشگر در دو رنج از دلایل این تفاوت عملکرد است که سبب می شود S21 FE در قسمت باتری و شارژدهی نیز برنده باشد. بد نیست بدانید که در جعبه ی هر دو گوشی خبری از آداپتور شارژ و هدفون نیست و کاربران باید به صورت جداگانه آن را خریداری کنند.

بالاخره s21 fe بهتر است یا a73 ؟ کدام را بخریم؟

پس از بررسی قسمت های مختلف این دو مدل و برشمردن ویژگی های آن ها دیدیم که در تمامی قسمت ها S21 FE در جایگاهی بالاتر از A73 قرار گرفت. درست است که A73  سامسونگ به عنوان قدرتمندترین میان رده ای که این کمپانی عرضه کرده، عملکرد بسیار خوبی دارد اما قابل پیشبینی است که عملکرد یک مدل بالا رده از آن بهتر باشد.

پس اگر قصد خرید دارید و محدودیت آنچنانی در بودجه ندارید S21 fe انتخاب بهتری است اما اگر به دنبال مدل ارزان تری با ویژگی های بسیار شبیه به آن هستید به سراغ A73 5G بروید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید