نقد و بررسی

مقایسه A12 سامسونگ با A13

مقایسه A12 سامسونگ با A13

یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های ارزان قیمت سامسونگ را می‌توان گلکسی A12 ناچو دانست. این گوشی با وجود ارزان‌بودن، امکانات خوبی مانند دوربین چهارگانه، تراشه مناسب، نمایشگر بزرگ و باتری حجیم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حالا، سامسونگ با معرفی گلکسی A13  قصد دارد با این گوشی راه A12 Nacho را ادامه دهد. در این مطلب، مقایسه A12 سامسونگ با A13  را برای شما آماده کرده‌ایم تا ببینیم که آیا عضو ارزان‌قیمت جدید خانواده گلکسی A می‌تواند موفقیت‌های نسل قبلی خود را تکرار کند یا خیر. پس با موبایل هور همراه باشید.

 مقایسه A12 سامسونگ با A13  از نظر طراحی

تفاوت طراحی دو گوشی گلکسی A12 ناچو و گلکسی A13 بیشتر در پنل پشتی نمایان می‌شود. در جلو، هر دو دستگاه دارای پنل تمام صفحه Infinity U هستند. یعنی، دوربین سلفی داخل بریدگی U شکل صفحه نمایش جای گرفته است. حاشیه‌های هر دو صفحه نمایش کمی زیاد است. این مسئله در حاشیه پایینی صفحه بیشتر نمایان می‌شود.

در پنل پشتی، گلکسی A12 ناچو دارای پنل پلاستیکی در بخشی بوده که ماژول چهارگانه دوربین  از بدنه اصلی جدا شده و برآمدگی نسبتا زیادی دارد و به رنگ مشکی است. فلش LED نیز بیرون قاب دوربین قرار گرفته دارد. در طرف دیگر، قاب پشتی A13 کاملا متفاوت است. بدنه پلاستیکی این گوشی حس پریمیوم بیشتری به کاربر می‌دهد و در دست گرفتن آن راحت‌تر خواهد بود. دوربین‌ها برآمدگی کمتری دارند و هر چهار دوربین به همراه فلش در دایره‌های مجزا از بدنه خارج شده‌اند و ظاهرای شبیه گلکسی S22 اولترا دارند.

از نظر ابعاد و وزن، گلکسی A12 ناچو دارای ابعاد 8.9 × 75.8 × 164 میلی‌متر و وزن 205 گرمی است و گلکسی A13 نیز ابعاد 8.8 × 76.4 × 165.1 میلی‌متر و وزن 195 گرمی دارد. همین امر نشان می‌دهد با توجه به ابعاد تقریبا یکسان، A13 از تقریبا 10 گرم وزن کمتری بهره می‌برد. لازم به ذکر است که هر دو گوشی در لبه پایینی خود جک هدفون 3.5 میلی‌متری دارند و در بخش امنیت نیز از حسگر اثر انگشت ادغام شده با دکمه پاور بهره می‌برند. در نهایت از نظر طراحی می‌توان گلکسی A13 را زیباتر دانست.

 مقایسه A12 سامسونگ با A13 از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش هر دو دستگاه از نظر نوع پنل و اندازه تقریبا یکسان است؛ با این تفاوت یکی از آن‌ها رزولوشن +HD دارد و دیگری +FHD.

گلکسی A12 Nacho دارای صفحه نمایش 6.5 اینچی  PLS LCD با رزولوشن 720 × 1600 پیکسل یا +HD است. در طرف دیگر، گلکسی A13 از پنل صفحه نمایش 6.6 اینچی PLS LCD با رزولوشن 2408 × 1080 پیکسل یا +FHD پلاس استفاده می‌کند.

به علاوه اینکه صفحه نمایش A13 با گوریلا گلس 5 در برابر خط‌وخش محافظت می‌شود. بر همین اساس، باز هم در اینجا گلکسی A13 برتری خود را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که صفحه نمایش بهتری دارد.

اسپیکر

هر دو گوشی از اسپیکرهای تکی استفاده می‌کنند و طبیعتا خبری از صدای بلند و استریو نیست حتی برای گلکسی A13 که جدید است و به تازگی از راه رسیده است. عملکرد اسپیکرهای دو گوشی کمی ناامیدکننده است و این اسپیکرها چه از نظر بلندی و چه از نظر کیفیت صدا عملکرد خوبی ندارند.

البته که در رنج گوشی‌های اقتصادی هستیم اما حداقل انتظار داشتیم سامسونگ برای نسل جدید یعنی A13 اسپیکر بهتری استفاده کند. به طور کلی باید پیش از خرید بدانید که اسپیکرهای این دو گوشی شما را ناامید خواهد کرد و نباید به روی بلندی و کیفیت صدای آن‌ها حساب باز کنید.

 مقایسه A12 سامسونگ با A13

مقایسه نرم افزار و رابط کاربری A13 با A12 Nacho

از آنجایی که گلکسی A13 گوشی بسیار جدیدی است از One UI 4 بر مبنای اندروید ۱۲ استفاده می‌کند. رابط کاربری One UI 4 بسیار شبیه به نسل قبل است و در بیشتر زمینه‌ها عملکرد مشابهی دارد.

البته قابلیت جدید و جذابی که به این رابط کاربری اضافه شده Colour palette نام دارد. به لطف این قابلیت جالب شما می‌تواند رنگ استفاده شده در کنترل سنتر را تغییر دهید و با این کار یک رنگ مشخص را بر رابط کاربری خود غالب کنید. این رابط کاربری در زمینه حریم خصوصی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و به گفته‌ سامسونگ حالا بهینه‌تر از نسل قبل عمل کرده و استفاده بهتری از حافظه رم دارد.

درست است که به صورت پیش فرض گلکسی A12 ناچو نسخه نرم افزاری قدیمی‌تری دارد ولی به زودی One UI 4 بر پایه اندروید 12 برای این کهکشانی نیز در دسترس قرار می‌گیرد به این ترتیب هیچ تفاوتی بین دو گوشی در این قسمت وجود ندارد.

رابط کاربری سامسونگ به خصوص در نسخه 4 از One UI بسیار به پختگی و بلوغ رسیده و حالا عملکرد پایداری و کم نقصی را از خود به نمایش می‌گذارد و به طور حتم در دنیای گوشی‌های هوشمند این رابط کاربری را می‌توانیم یکی از بهترین‌ها در نظر بگیریم.

 مقایسه A12 سامسونگ با A13  از نظر سخت افزار

دو گوشی گلکسی A12 Nacho و گلکسی A13 از نظر سخت‌افزار تقریبا شرایط یکسانی دارند. هر دو گوشی از تراشه اگزینوس 850 سامسونگ با فرایند 8 نانومتری استفاده می‌کنند. این تراشه جزو تراشه‌های ارزان‌قیمت سامسونگ است و نباید از آن انتظار بالا در تراشه‌های میان‌رده را داشت. با این حال در کاربری روزمره و بازی‌های سبک، مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند.

از نظر رم، دو گوشی نسخه‌های 3 و 4 گیگابایتی دارند؛ اما گلکسی A13 را می‌توان با رم 6 گیگابایتی نیز تهیه کرد. برای حافظه ذخیره‌سازی، هر دو گوشی دارای مدل‌های 32 تا 128 گیگابایتی هستند و می‌توان این مقدار را به وسیله درگاه اختصاصی کارت حافظه افزایش داد.

در بخش سخت‌افزار، هر دو گوشی برابر هستند و از نظر عملکردی، یکسان عمل می‌کند. البته شاید نسخه 6 گیگابایتی گلکسی A13 کمی تفاوت ایجاد کند که در عملکرد کلی و روزانه قابل تشخیص نیست.

مقایسه باتری مقایسه A12 سامسونگ با A13

گلکسی A13 و A12 Nacho هر دو از یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت بهره می‌برند. شاید در نگاه اول این ظرفیت خیلی زیاد نباشد و تصور کنید که بسیاری از میانرده‌ها ظرفیت این چنینی دارند اما زمانی که رزولوشن HD نمایشگر A12 ناچو و قدرت سخت افزاری معمولی این دو محصول را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت برای این کهکشانی‌ها زیاد است.

با استفاده عادی و روزمره می‌توانید با یک بار شارژ کامل بین 1.5 تا 2 روز کامل از این محصولات استفاده کنید که عملکردی عالی به حساب می‌آید. اگر استفاده سنگین‌تر و بیشتری از گوشی داشته باشید باز هم احتمالا دو کهکشانی شما را حدود 1 روز کامل همراهی کنند تا به این ترتیب شارژدهی این دو گوشی اقتصادی را عالی بدانیم.

با وجود این که صفحه نمایش گلکسی A13 رزولوشن بیشتری دارد و تراشه‌ها نیز یکسان است و همچنین ظرفیت باتری برابری را نیز شاهد هستیم اما در نهایت شارژ دهی دو گوشی بسیار شبیه به هم است و اصلا نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

در زمینه سرعت شارژ کره‌ای‌ها به سراغ شارژ سریع ۱۵ واتی برای این دو گوشی رفته‌اند. این شارژ سریع به شما کمک می‌کند تا این دو رقیب را در مدت زمان حدود ۲ ساعت فول شارژ کنید که برای محصولاتی اقتصادی عملکرد رضایت بخشی ارزیابی می‌شود.

سامسونگ آداپتور را از جعبه گلکسی A13 حذف کرده و شما باید شارژ را به صورت جداگانه خریداری کرده و یا از آداپتورهای موجود در خانه استفاده کنید. این نکته برای یک گوشی اقتصادی یک ضعف بزرگ است و زمانی که کاربر در حد یک گوشی اقتصادی هزینه می‌کند طبیعتا نباید به دنبال خرید کردن شارژ به صورت جداگانه باشد.

به هر روی دو گوشی در این بخش دقیقا مانند هم عمل می‌کنند و برتری A12 ناچو وجود شارژر در جعبه است و برای A13 باید آداپتور را به صورت جداگانه تهیه کنید.

 مقایسه A12 سامسونگ با A13 از نظر دوربین

در این بخش به سراغ دوربین‌های دو کهکشانی می‌رویم و لنزها را تک به تک بررسی کرده و گوشی برتر را معرفی می‌کنیم. هر دو گوشی از چهار دوربین اصلی، فوق عریض، ماکرو و عمق میدان بهره می‌برند.

دوربین اصلی

دوربین اصلی گلکسی A12 ناچو سنسوری ۴۸ مگاپیکسلی از نوع Samsung S5KGM2 با اندازه‌ی پیکسل 0.8 میکرونی و اندازه 1/2.0 اینچی داشته و در پس یک لنز با گشودگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. این دوربین به دلیل برخورداری از قابلیت Quad Bayer عکس‌های پیش فرض ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند و از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند.

گلکسی A13 از دوربین اصلی با سنسوری 50 مگاپیکسلی استفاده می‌کند ولی سازنده این سنسور و دیگر مشخصات آن به صورت دقیق مشخص نیست و سامسونگ اطلاعات دقیقی را در دسترس قرار نداده است.

این سنسور 50 مگاپیکسلی در پشت لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند و تصاویر نیز به صورت پیش فرض 12.5 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

عکس‌های گرفته شده با هر دو گوشی به نسبت بازه قیمتی واقعا خوب و رضایت بخش است. جزئیات مناسبی در عکس‌ها دیده می‌شود و رنج دینامیکی نیز در حد رضایت بخشی قرار می‌گیرد. این عکس‌ها دقت رنگ خوبی هم دارند و رنگ‌ها نزدیک به واقعیت به ثبت می‌رسند.

ایراد دو گوشی را در زمینه دوربین اصلی می‌توان نرم شدن برخی از سوژه‌ها در کناره‌ها عنوان کرد که همیشه اتفاق نمی‌افتد ولی گاهی مشاهده می‌شود. در نهایت برنده این بخش هم با اختلاف کم گلکسی A13 است و عکس‌های گرفته شده با این کهکشانی مقداری بهتر از رقیب هستند.

دوربین فوق عریض

برای دوربین فوق عریض هر دو کهکشانی سنسوری ۵ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که دیافراگم f/2.2 داشته و می‌تواند تصاویری ۱۲۳ درجه‌ای را به ثبت برساند. سازنده این سنسور توسط سامسونگ مشخص نشده و به همین دلیل مشخص نیست که سنسور فوق عریض ساخت کدام شرکت است.

دوربین فوق عریض همان طور که از سنسور ۵ مگاپیکسلی آن مشخص است کیفیت کمتری نسبت به دوربین اصلی دارد و در عکس‌های فوق عریض گرفته شده نویز بیشتری دیده می‌شود. جزئیات این تصاویر چندان زیاد نیستند و رنج دینامیکی نیز به نسبت دوربین اصلی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

با همه‌ی این اوصاف زمانی که قیمت این دو گوشی و همچنین کیفیت کمتر دوربین‌های فوق عریض تمامی گوشی‌های بازار را در نظر بگیریم می‌توانیم کیفیت تصاویر فوق عریض این دو کهکشانی را مناسب ارزیابی کنیم.

 مقایسه A12 سامسونگ با A13

دوربین سلفی

دوربین سلفی این دو دستگاه سنسوری ۸ مگاپیکسلی دارد و سازنده‌ی آن مثل دوربین فوق عریض مشخص نیست. کیفیت عکس‌های سلفی برای یک محصول اقتصادی مناسب هستند و به احتمال زیاد می‌توانند شما را راضی نگه دارند. این تصاویر دقت رنگ رضایت بخشی دارند و جزئیات و شارپنس نیز در حد رضایت بخش قرار می‌گیرد.

ماکرو و پرتره

دوربین ماکرو دو کهکشانی سنسوری ۲ مگاپیکسلی دارد و خبری هم از فوکوس خودکار نیست و این یعنی دوربین ماکرو بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا استفاده‌ و بیشتر برای سرگرمی می‌توانید از آن بهره ببرید.

دوربین تشخیص عمق میدان نیز که به کمک دوربین اصلی می‌آید تا شما بتوانید پرتره های خوبی ثبت کنید. عکس های پرتره گوشی گلکسی A13 و A12 Nacho کیفیت مطلوبی دارند و سوژه به خوبی از پس زمینه جدا شده و عملیات تار شدن به میزان مناسبی انجام می‌شود.

جمع بندی

در خرید یک گوشی بیشتر از هر چیزی ارزش خرید مطرح است، یعنی این که به نسبت مبلغ پرداختی شما چه ویژگی‌ها و مشخصاتی را دریافت می‌کنید. گلکسی A13 در همه بخش‌ها یا عملکرد مشابهی با گلکسی A12 ناچو دارد و یا از آن بهتر است و قیمت نیز تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید