سخت‌افزار

رقابت بهترین گوشی های دنیا

بهترین گوشی دنیا؛ برترین گوشی پرچمدار جهان کدام است؟

در این فهرست مثل همیشه برندهای برجسته مثل اپل و سامسونگ را خواهید دید اما شاید با سایر برندها کمتر آشنا باشید. در هر حال تمام این گوشی‌ها جز بهترین و جدیدترین گوشی های دنیا هستند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در ادامه در این مقاله از سایت موبایل هوم لیست جدیدترین پرچمداران دنیا ارائه می‌شود.

آیفون 14 پرو و پرو مکس

نسل جدید آیفون چند روز پیش معرفی شد. اپل امسال مدل مینی را حذف و مدل جدید پلاس را جایگزین آن کرده است. البته مدل پلاس و آیفون 14، تفاوت قابل ملاحظه‌ای با نسل قبلی ندارد و در حقیقت این آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس هستند که بیشتر توجهات را به‌خود جلب کردند.

اپل در مدل‌های پرو امسال خود، ناچ را حذف و آن را با یک بریدگی به شکل یک کپسول جایگزین کرده است. این بریدگی اما ثابت نیست و به‌صورت نرم‌افزاری، بسته به عملیاتی که در پس‌زمینه گوشی در حال اجرا است، می‌تواند کشیده شود و فرم‌های مختلفی به‌خود بگیرد.

سری ایفون‌های جدید مانند دو نسل قبل چهار گوشی را شامل می‌شود اما با این تفاوت که ایفون 14 مینی جای خود را به آیفون 14 مکس می‌دهد. در واقع فروش ضعیف ایفون 13 مینی و ایفون 12 مینی باعث شد تا اپل این مدل از گوشی‌های کوچک خود را کنار بگذارد. ایفون 14 مکس که نام آن ممکن است ایفون 14 پلاس باشد نسخه پایه‌ای ایفون‌های جدید با نمایشگر بزرگ‌تر است. به نوعی سری ایفون‌ 14 چهار گوشی به نام‌های ایفون 14، ایفون 14 پرو، ایفون 14 مکس و آيفون 14 پرو مکس را شامل خواهد شد که دو مدل 14 پرو و 14 نمایشگرهایی 6.1 خواهند داشت و دو مدل 14 مکس و 14 پرو مکس به پنل‌های 6.7 اینچی مجهز می‌شوند.

این که ایفون ۱۴ و ۱۴ پرومکس هم از نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده خواهند کرد یا خیر هنوز مشخص نیست و به نظر می‌رسد تأمین‌کننده‌های اپل نتوانند برای هر چهار مدل‌ پنل‌هایی با توانایی نرخ نوسازی بالا تولید کنند و به همین دلیل کمپانی آمریکایی مجبور می‌شود این قابلیت را تنها برای پرچمداران گران‌تر خود استفاده کند. شرکت BOE که یکی از تامین‌کنندگان پنل برای سری آیفون ۱۴ محسوب می‌شود، قادر نیست پنل کافی برای تمامی مدل‌ها تولید کند. به همین دلیل اپل در نظر گرفته پنل LTPO را تنها برای گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده کند.

مراسم معارفه پرچمداران جدید اپل در تاریخ 16 شهریور انجام می‌شود و شما می‌توانید مراسم را به صورت آنلاین از سایت رسمی خود اپل مشاهده کنید. زمان این مراسم ساعت 9:30 شب به وقت ایران است. نوشته Far Out و همچنین تصویر پس‌زمینه دعوتنامه مراسم باعث شده تا شایعات قبل از معرفی ایفون‌های سری 14 به اوج خود برسد و هرکس برداشت خاص خودش را از این موضوع داشته باشد. دسته زیادی معتقدند که این تصویر و نوشته به معنای بهبود در دوربین اصلی و تله فوتو بهتر خواهد بود.

گلکسی S23 اولترا

سامسونگ چند روز پیش سری گلکسی S23 را معرفی کرد و حالا خیلی‌ها منتظرند که این گوشی‌ها روانه بازار شوند تا نسبت به خریدشان اقدام کنند. رده‌بالاترین مدل این سری، گلکسی S23 اولترا است که مشخصات بسیار پیشرفته‌ای دارد و رقیب جدی آیفون ۱۴ پرو مکس خواهد بود. در ادامه به ۵ ویژگی برتر این گوشی می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

سامسونگ رای محافظت از پنل جلویی و پشتی گلکسی S23 اولترا از پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس ۲ استفاده کرده است. این پوشش دارای فناوری بسیار پیشرفته‌ای است و می‌تواند در مواقعی که گوشی از ارتفاع‌‌های بلندتری سقوط می‌کند از آن محافظت کند.

ویژگی اصلی دیگر  گلکسی S23 اولترا دوربین اصلی آن است که از سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی ISOCELL HP2 بهره می‌برد. این سنسور به‌تازگی معرفی شده و قابلیت خوبی مثل پشتیبانی از فناوری ترکیب پیکسلی ۱۶:۱ دارد. کاربران گلکسی S23 اولترا  با استفاده از این دوربین خواهند توانست تصاویری با جزییات بسیار دقیق‌تر و وضوح بسیار بالاتر ثبت کنند.

استفاده از حافظه UFS 4.0 و رم LPDDR5X

یکی دیگر از قابلیت‌های منحصربه‌فرد سری گلکسی S23 استفاده از رم و حافظه سریع‌تر LPDDR5X و UFS 4.0 است. رم LPDDR5X با استفاده از فناوری ۱۴ نانومتری DRAM ساخته شده که در نوع خود بسیار پیشرفته است و ۲۰ درصد انرژی کمتری نسبت به LPDDR5 مصرف خواهد کرد. حافظه‌ UFS 4.0 نیز حدوداً دو برابر سرعت خواندن و نوشتن بیشتری نسبت به UFS 3.1 دارد و مصرف انرژی آن نیز ۴۶ درصد پایین‌تر است. به‌ادعای سامسونگ، UFS 4.0 پهنای باند 23.2 گیگابیت بر ثانیه در هر خط ارائه می‌کند.

در سال‌های گذشته خرید یک گوشی اندرویدی کار بسیار ساده‌ای بود؛ چرا که اختلاف مشخصات فنی نسل‌های گوناگون با یکدیگر بسیار زیاد بود و با خرید جدیدترین نسل از هر گوشی تقریبا می‌توانستید مطمئن باشید که قدرتمندترین دستگاه از آن خانواده را در اختیار دارید.

گوشی‌های مدرن اما پر از قابلیت‌های ریز و درشت هستند. به همین دلیل اختلاف‌های کلی میان آن‌ها در مقایسه با قبل بسیار ناچیز است. به همین جهت برای افرادی که قصد خرید یک گوشی اندرویدی جدید را دارند، فاکتورهای فراوانی حائز اهمیت خواهند بود.

امروز در سایت موبایل هوم قصد داریم به معرفی تعدادی از این قابلیت هایی که در هنگام خرید یک گوشی اندرویدی باید به آن‌ها توجه داشته باشید، بپردازیم.‌ این قابلیت‌های مهم می‌توانند تضمین‌کننده عملکرد مناسب دستگاه شما برای چند سال آینده باشند.

رقابت پرچمدارانپردازنده قدرتمند

پردازنده در حقیقت مغز کامپیوتر شما به شمار رفته و تمام فعالیت‌های آن اعم از گیمینگ، تصویربرداری، ذخیره اطلاعات، ارتباطات و اتصالات، جستجو در اینترنت و سایر قابلیت‌های آن را تحت کنترل خود دارد.بنابراین هرچه از پردازنده قدرتمندتری استفاده کنید، می‌توانید انتظار عملکرد بهتری را از گوشی خود داشته باشید.

بدون در اختیار داشتن یک چیپست قدرتمند، دامنه کارهایی که با دستگاه خود قادر به انجام آن‌ها هستید، محدود خواهد شد. البته تشخیص این که کدام پردازنده برای دستگاه شما مناسب خواهد بود، به استفاده‌تان از دستگاه مربوط خواهد بود. در عین حال بنچمارک هایی نظیر AnTuTu یا GeekBench می‌توانند در زمینه مقایسه عملکرد پردازنده‌ها در گوشی های مختلف بسیار مفید واقع شوند.

دقت داشته باشید که پردازنده‌ای با امتیاز متوسط بین 300K تا 500K در تست انتوتو می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای یک کاربر معمولی باشد. در عین حال، اگر قصد دارید از گوشی اندرویدی خود برای انجام بازی‌های ویدیویی مدرن روز استفاده کنید، احتمالا باید دستگاهی با عملکرد حدود 700K را انتخاب کنید.

حداقل شش گیگابایت رم

بر خلاف رام که نقش حافظه اصلی دستگاه شما را ایفا می‌کند، رم حافظه‌ای موقتی است. هرچه میزان رم دستگاه شما بالاتر باشد، توانایی اجرای همزمان چندین برنامه در آن افزایش پیدا می‌کند.این اتفاق باعث می‌شود که برنامه‌های مختلف بتوانند در پس‌زمینه باز باشند و نیازی نباشد با هر بار باز کردنشان مجددا از ابتدا لود شوند.میزان رم مورد نیاز یک گوشی اندرویدی به‌شدت وابسته به کاربرد آن است و می‌تواند از دو گیگابایت برای برخی گوشی‌های ساده تا ۱۲ گیگابایت در پرچمداران گردن‌کلفتی چون گلکسی اس ۲۳ اولترا متغیر باشد.

همچنین استفاده از نسل هفتم فناوری V-NAND سامسونگ در این حافظه باعث شده تا سرعت خواندن و نوشتن متوالی آن به ترتیب به 4200 و 2800 مگابایت بر ثانیه برسد. این به معنای آن است که گلکسی S23 اولترا فایل‌های بزرگ را با دو برابر سرعت بیشتری نسبت به گلکسی S22 اولترا باز و ذخیره‌سازی خواهد کرد. این کار باغث خواهد شد تا میزان مصرف شارژ باتری به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.

حداقل ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی

هر روز اطلاعات بیشتری نسبت به روز قبل در اینترنت منتشر می‌شود. همچنین حجم موزیک‌ها، بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و فیلم‌هایی که همه‌روزه بر روی گوشی خود دانلود می‌کنیم هم در حال افزایش است.

به این موارد، بزرگ‌تر شدن دوربین‌ها و در نتیجه افزایش کیفیت و اندازه تصاویر و ویدیوها را هم اضافه کنید تا متوجه شوید حافظه داخلی زیاد، یکی از مهم‌ترین قابلیت هایی است که باید در گوشی اندرویدی بعدی خود انتظارش را داشته باشید.

تنها چند سال پیش، حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت به‌عنوان یک استاندارد برای گوشی‌های بازار به شمار می‌رود. این در حالی است که امروز، گوشی‌های پرچمدار با حافظه‌های یک ترابایتی رونمایی می‌شوند. البته هر دوی این حافظه‌ها برای کاربر عادی نامناسب ارزیابی می‌شوند!

گزینه‌های رنگ جدید

تغییر دیگری که امسال اتفاق افتاده است این که  سامسونگ رنگ‌های جدیدی را برای گلکسی S23 اولترا ارائه کرده است. این رنگ‌ها متاثر از طراحی این گوشی هستند و شامل مشکی، کرمی، سبز و لوندر می‌شوند. در ضمن شما می‌توانید به رنگ‌های انحصاری این گوشی از جمله گرافیتی، آبی، قرمز و لایم دسترسی داشته باشید. این رنگ‌های انحصاری، فقط از طریق وب‌سایت رسمی سامسونگ قابل خرید هستند و در خرده‌فروشی‌ها قابل دسترس نخواهد بود.

اتری حداقل ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با شارژ سریع

هر باتری با ظرفیت کمتر از ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت توان رقابت با گوشی‌های اندرویدی قدرتمند آینده را نخواهد داشت. اهمیت باتری حجیم در میان گوشی‌های اندرویدی به‌حدی بالاست که سامسونگ گوشی گلکسی M51 خود را مجهز به باتری ۷۰۰۰ میلی آمپر ساعتی روانه بازار کرده است.‌

البته در این زمینه، بهینه‌سازی نرم افزاری هم نقش پررنگی در عملکرد باتری ایفا می‌کند. در عن حال همچنان نمی‌توان منکر تاثیر ظرفیت باتری شد.البته گوشی‌های اپل به‌طور کلی بهینه‌تر از اندرویدی‌ها عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال، آیفون ۱۴ پرو مکس با یک باتری ۴۳۲۳ میلی آمپر ساعتی عمر باتری یکسانی را با گلکسی اس ۲۳ اولترا با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

از نظر شما بهترین گوشی دنیا کدام مدل است؟ آیا تجربه کار با بهترین موبایل جهان را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را درباره عکس بهترین گوشی جهان و قوی ترین گوشی جهان در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید