دسته‌بندی نشده

تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰

طبق مقاله از سایت موبایل هور مدیاتک امروز با معرفی تراشه جدیدی یک سخت‌افزار جدید به سری تراشه‌های میان‌رده خود اضافه کرد که از مشخصات فنی قبلا توجهی بهره می‌برد. تراشه جدید این برند تایوانی تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ نام دارد که عمدتا بر پایه ویژگی‌های مربوط به گیمینگ و عکاسی توسعه داده شده است.

طبق اعلام رسمی مدیاتک، تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ توسط شرکت TSMC توسعه داده شده است که از فرآیند ساخت ۴ نانومتری بهره می‌برد. تراشه دایمنسیتی ۹۲۰۰ نیز از فرآیند ساخت مشابه‌ای بهره می‌برد که در مقایسه با تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ بهبود قابل توجهی محسوب می‌شود. این تراشه هشت هسته‌ای از دو هسته کورتکس A715 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتزی و شش هسته کورتکس A510 برخوردار است. برای پردازش تسک‌های گرافیکی، دایمسنیتی ۷۲۰۰ به پردازنده گرافیکی مالی G610 MC4 مجهز شده است.

دایمنسیتی ۷۲۰۰ همچنین با نمایشگر فول اچ‌دی پلاس با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی نیز سازگار است که از فناوری‌های مختلفی مانند دالبی HDR و محتوای HDR10 پلاس پشتیبانی می‌کند. به لطف فناوری HyperEngine 5.0 مدیاتک،‌ تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ از نرخ سایه‌زنی متغیر برپایه هوش مصنوعی بهره می‌برد که عملکرد قدرتمندی در رندر تکسچرهای بازی‌های مختلف خواهد داشت. به علاوه، تراشه جدید مدیاتک از حافظه داخلی UFS 3.1 و حافظه رم LPDDR5 پشتیبانی می‌کند.

پردازنده سیگنال تصاویر ۱۴ بیتی دایمسنیتی ۷۲۰۰ از قابلیت فیلمبرداری 4K در حالت HDR و دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند و همچنین قادر است دو ویدئو فول اچ‌دی را به صورت همزمان ضبط کند. با بهره‌گیری از APU، قابلیت‌های بهبود کیفیت تصویربرداری مبتنی بر هوش مصنوعی و بهبود مصرف انرژی نیز برای تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ فراهم آورده شده است. در بخش اتصالات، دایمنسیتی ۷۲۰۰ از شبکه 5G‌ زیر ۶ گیگاهرتز، قابلیت دو سیم‌کارت، وای‌فای 6E و بلوتوث نسخه ۵٫۳ پشتیبانی می‌کند.

در نهایت باید اشاره کرد که تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ در گوشی‌هایی که سه‌ماهه اول سال جاری میلادی عرضه می‌شوند به کار خواهد رفت. البته در حال حاضر مشخص نیست کدام یک از برندهای تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند از این تراشه جدید بهره خواهند برد و باید منتظر اعلام رسمی این برندها برای کسب اطلاعات دقیق‌تر باشیم.

کمپانی مدیاتک در تلاش برای تنوع بخشیدن به چیپست‌های موبایلی خود، از تراشه میان رده دایمنسیتی 7200 – Dimensity 7200 رونمایی کرد. این تراشه، حاصل فناوری ساخت 4 نانومتری TSMC است و از این لحاظ، با دایمنسیتی ۹۲۰۰ وجه اشتراک دارد.

دایمنسیتی 7200 از وجود دو هسته Cortex-A715 با فرکانس بالای 2.8 گیگاهرتز، شش هسته Cortex-A510 و پردازشگر گرافیکی Mali G610 MC4 بهره می‌برد. همچنین از صفحه نمایش فول اچ‌دی با نرخ نوسازی 144 هرتز، HDR10+ ، CUVA HDR و Dolby HDR پشتیبانی می‌کند.

برخورداری از MediaTek HyperEngine 5.0، به آن امکان تغییر نرخ شیدینگ بر مبنای هوش مصنوعی را می‌دهد و پشتیبانی از حافظه UFS 3.1 و رم LPDDR5، لودینگ سریع را در گوشی تضمین می‌کند.

از امکانات اپتیک این چیپست مدیاتک، باید به پردازنده سیگنال تصویر ‌اچ‌دی‌آر 14-بیت با پشتیبانی از فیلم‌برداری 4K HDR اشاره کنیم. دوربین اصلی گوشی‌های مجهز به آن نیز می‌تواند 200 مگاپیکسلی باشد. علاوه بر همه این‌ها، یک APU (واحد پردازش سریع) هم دارد که مسئول اِعمال بهبودهای لحظه‌ای در تصاویر، از جمله زیباسازی پرتره است.

دایمنسیتی 7200 از باند زیر 6 گیگاهرتز 5G، تجمیع فرکانس 2CC، دو سیم‌کارت 5G، باند سه‌گانه Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.3 پشتیبانی می‌کند. روی کاغذ، می‌تواند سرعت دانلود را هم به 4.7 گیگابیت بر ثانیه برساند.

گوشی‌های مجهز به مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰

در همین سه ماه نخست سال ۲۰۲۳، باید شاهد ورود دستگاه‌های بهره‌مند از تراشه، به بازار موبایل باشیم. فعلا اما نام هیچ دستگاهی اعلام نشده است.

چندی پیش مدیاتک که از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده‌ی قطعات نیمه‌رسانا در دنیا شناخته می‌شود، جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار خود به نام دایمنسیتی 9000 را معرفی کرد؛ تراشه‌ای که از نظر توان پردازشی می‌تواند با اسنپدراگون 8 نسل 1 کوالکام و اگزینوس 2200 سامسونگ رقابت کند.

حال، گزارشی منتشر شده که مدیاتک روی تراشه‌ی دیگری نیز کار می‌کند که درواقع مدل اقتصادی دایمنسیتی 9000 محسوب می‌شود و برای گوشی‌های میان‌رده‌ی پریمیوم ساخته و عرضه خواهد شد. این تراشه که دایمنستی 7000 نام دارد، مبتنی بر فرآیند ۵ نانومتری FinFET شرکت TSMC به تولید انبوه می‌رسد.

مشخصات تراشه دایمنسیتی 7000 مدیاتک

تراشه جدید شرکت مدیاتک از پردازنده‌ی مرکزی برخوردار شده که هسته‌های آن در دو خوشه‌ی چهار هسته‌ای تقسیم می‌شوند. در حالی که خوشه‌ی توانمندتر با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز کار می‌کند، هسته‌های خوشه‌ی دوم روی ۲ گیگاهرتز تنظیم شده‌اند.

چهار هسته‌ی توانمندتر پردازنده‌ی مرکزی درواقع از مدل Cortex A78 هستند و چهار هسته‌ی دیگر نیز که برای انجام کارهای سبک‌تر در نظر گرفته شده‌اند از نوع Cortex A55 خواهند بود. در مورد پردازنده‌ی مرکزی باید گفت که شباهت بسیاری به پردازنده‌ی مرکزی دایمنسیتی ۱۲۰۰ دارد.

برای پردازنده‌ی گرافیکی از Mali-G510 MC6 استفاده شده که اوایل سال ۲۰۲۱ توسط آرم معرفی شد. با این حال، برای اولین بار خواهد بود که چنین پردازنده‌ی گرافیکی در گوشی هوشمندی استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود که دایمنسیتی 7000 مدیاتک در محصولات میان‌رده‌ی پریمیوم مورد استفاده قرار گیرد.

با وجود اینکه مدیاتک هنوز در مورد تراشه‌ی جدید خود سکوت کرده و وجود آن را تایید یا تکذیب نکرده است، اما گفته شده که این تراشه در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ معرفی و سپس در محصولات مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به تازگی جزئیات جدیدی از مشخصات تراشه دایمنسیتی 8200 مدیاتک منتشر شده است. به نظر می‌آید این تراشه با یک ارتقای جزئی در فرکانس‌ هسته‌های Cortex-A78 نسبت به تراشه دایمنسیتی 8100 روانه بازار خواهد شد.

تراشه Dimensity 8100 را باید یکی از بهترین پردازنده‌های مخصوص گوشی‌های اندرویدی در بازار دانست. این تراشه از تعادلی خوب بین عملکرد و مصرف برخوردار است و یکی از بهینه‌ترین‌ها به شمار می‌آید.

Dimensity 9000 در روزهای ابتدایی عرضه برای شکست دادن Snapdragon 8 Gen 1 در بنچمارک با تحسین روبرو شد و Dimensity 8100 با داشتن عملکردی مشابه با Snapdragon 888 با مصرف کمتر، مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

خوب است بدانیم که تراشه Dimensity 8100 در برخی تست‌های گیمینگ از تراشه‌های Snapdragon 8 Gen 1 و M1 نصب شده روی آیپد ایر 5 بهتر عمل کرده است. شرکت تایوانی مدیاتک قصد دارد با استفاده از همین موفقیت، جایگزینی برای تراشه 8100 به میدان بفرستد و آن را Dimensity 8200 نام‌گذاری نماید.

مشخصات تراشه دایمنسیتی 8200 مدیاتک

چیپست دایمنسیتی 8200 به چهار هسته Cortex-A78 و چهار هسته Cortex-A55 مجهز شده است. اما فرکانس هسته‌های آن نسبت به دایمنسیتی 8100 بالاتر است. در واقع تراشه دایمنسیتی 8200 شامل یک Cortex-A78 با فرکانس 3.1 گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A78 با سرعت 3.0 گیگاهرتز و  چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است.

برای مقایسه فرکانس هسته‌های Cortex-A78  در تراشه Dimensity 8100 به 2.85 گیگاهرتز می‌رسد. اگرچه Dimensity 8200 به پردازنده گرافیکی Mali-G610 MC6 مجهز شده اما انتظار می‌رود عملکرد این تراشه در بنچمارک AnTuTu به بیش از 900 هزار امتیاز برسد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده گوشی‌های هوشمند برند Redmi و iQOO با تراشه دایمنسیتی 8200 راهی بازار خواهند شد که قیمت آنها کمتر از 280 دلار است.

مشخصات تراشه مدیاتک دایمنسیتی 9200

ابتدا بیایید نگاهی به مشخصات CPU این چیپ پرچمدار داشته باشیم. دایمنسیتی 9200 اولین تراشه دنیای اندروید است که از هسته Cortex-X3 استفاده می‌کند. طبق ادعای Arm، تا 25 درصد عملکرد بالاتری نسبت به Cortex-X2 دارد؛ هسته‌ای که در نسل قبلی چیپ‌های پرچمدار مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیاتک در این تراشه پرچمدارش از یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.05 گیگاهرتز به همراه سه هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز استفاده کرده است.

به گفته مدیاتک، این چیپ پرچمدار در بخش تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به ترتیب 12 و 10 درصد عملکرد بالاتری نسبت به دایمنسیتی 9000 دارد. همچنین در زمینه مصرف انرژی، 25 درصد نسبت به دایمنسیتی 9000 بهبود داشته است.

دایمنسیتی 9200 با نسل دوم لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC به تولید رسیده و از رم LPDDR5X با حداکثر سرعت 8533 مگابیت بر ثانیه و حافظه داخلی سریع UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند.

یکی دیگر از بهبودهای چشمگیر این تراشه نسبت به نسل قبلی‌اش، مربوط به پردازشگر گرافیکی جدید Immortalis-G715 می‌شود که از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند. این تراشه طبق بنچمارک‌های قبلی، می‌تواند قدرتمندترین تراشه‌ها حتی اپل A16 Bionic را هم به چالش بکشد.

مدیاتک مدعی شده عملکرد گرافیکی این چیپست نسبت به نسل قبلی‌اش 32 درصد بهبود داشته است و همچنین 41 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. تراشه جدید این کمپانی از نمایشگرهای با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و رفرش ریت 240 هرتز، نمایشگرهای WHQD با رفرش ریت 144 هرتز و نمایشگرهای 5K با رفرش ریت 60 هرتز پشتیبانی می‌کند.

دایمنسیتی 9200 در بخش دوربین از سنسورها با قابلیت عکاسی RGBW پشتیبانی می‌کند که منجر به افزایش 30 درصدی جذب نور می‌شود. پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) جدید Imagiq 890 استفاده‌شده در این چیپ از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و ضبط ویدیوهای HDR هم‌زمان از طریق چندین دوربین پشتیبانی می‌کند. همچنین واحد APU 960 این چیپ عملکرد هوش مصنوعی را 35 درصد افزایش می‌دهد.

به سراغ بخش  می‌رویم. دایمنسیتی 9200 اولین تراشه پرچمدار مدیاتک با پشتیبانی از شبکه 5G موج میلی‌متری به حساب می‌آید. البته این کمپانی در گذشته این قابلیت را به تراشه میان‌رده دایمنسیتی 1050 آورده بود. این چیپست مدیاتک همچنین از وای 7، بلوتوث 5.3 و بلوتوث LE با Auracast پشتیبانی می‌کند.

در‌نهایت مدیاتک گفته است این تراشه اواخر سال جاری میلادی از راه می‌رسد. با این حال، اکثر پرچمدارهای مجهز به آن سال 2023 روانه بازار خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید