دسته‌بندی نشده

نحوه شکایت از شرکت گارانتی

رسیدگی به شکایت مشتریان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک محصول الکترونیکی خریداری کرده باشید و بعد از مدتی مشکلی برای این محصول پیش بیاید، به شرکت گارانتی کننده مراجعه می کنید و می بینید که شرکت گارانتی‌کننده با ادعاهای واهی از تقبل گارانتی شانه خالی می کند، در موارد بسیاری این نوع برخوردها بر اساس عدم نظارت کافی بر اصناف با شکایت نکردن متضررین صورت گرفته و افزایش می یابد. در این مطلب می خواهیم با راه های شکایت از شرکت های گارانتی کننده تجهیزات دیجیتال آشنا شویم.

رسیدگی به شکایت مشتریانقبل از اینکه بخواهیم اقدام به شکایت از شرکت گارانتی کننده کنیم لازم است مطمعن شویم ادعای شرکت گارانتی کننده درست و قانونی هست یا خیر. کلیه شرایط گارانتی درج شده روی کارت گارانتی، وب سایت شرکت گارانتی کننده و شرکت تولید کننده محصول را به دقت بخوانید. این موارد را با شرایط سایر شرکت های هم رده مقایسه کنید خواندن قانون حمایت از مصرف کننده نیز می تواند مفید باشد.

بیش از 94 درصد مشتریان ناراضی بدون این که نارضایتی خود را به شرکت ها اعلام کنند از اعلام شکایت خود منصرف شده و دیگر از آن شرکت خرید نمی کنند. این عدم اعلام نارضایتی، باعث می شود شرکت ها کمتر به موضوع مشتری مداری اهمیت داده و بیشتر به فکر سود خود باشند.

پس در مرحله اول سعی کنید ابتدا شکایت خود را در سامانه رسیدگی به شکایات شرکت گارانتی کننده ثبت کنید (به صورت تلفنی و یا ثبت در وب سایت)، در بسیاری موارد شرکت ها جهت راضی نگه داشتن مشتریانشان سعی می کنند به شکایت شما رسیدگی کنند و شما را راضی نگه دارند.

در صورتی که پاسخ مناسبی از شرکت دریافت نکردید می توانید از شرکت گارانتی کننده شکایت کنید.

شکایت از شرکت های خدمات پس از فروش رایانه و تلفن همراه

در صورت اقدام از طریق کمیسیون شکایات اتحادیه های صنفی به علت داشتن کارشناسان فنی آگاه معمولا سریعتر به جواب می رسیم. معمولا در تمام استان ها اتحادیه رایانه، تلفن همراه و صوت تصویری وجود دارد که بهتر است از طریق آنها اقدام نمایید. در برخی از استان ها ثبت شکایت به صورت اینترنتی امکان پذیر بوده و در برخی دیگر مجبور هستید جهت شکایت به صورت حضوری به اتحادیه مربوطه مراجعه نمایید. این اتحادیه ها معمولا به صورت فوری پاسخگوی شما نیستند و ممکن است 1 تا 2 هفته پروسه رسیدگی به شکایت زمان ببرد.

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران برای رسیدگی به امور مشتریان و نظارت بهتر بر اعضای خود، سامانه ای اینترنتی برای شکایت از متخلفان صنفی و فروشگاه های تحت نظارتش راه اندازی نموده است که می توانید با وارد شدن به شکایت خود را ثبت و پیگیری کنید.

آدرس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران : تهران، شمال غرب میدان فردوسی، کوچه علوی، پلاک 4

تلفن تماس : 41015

جهت مراجعه به اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی استان تهران می توانید به آدرس تهران – خیابان جمهوری . خیابان حافظ . جنب سازمان بورس.کوچه حسنی(سام). پلاک 18 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 66763035 تماس بگیرید.

برای پیدا کردن اطلاعات تماس اتحادیه ها در سراسر کشور می توانید به سامانه ایرانیان اصناف مراجعه کرده و در آنجا اتحادیه شهرستانی مربوطه را پیدا کنید.

شکایت از گارانتی های تقلبی

اما برای ثبت شکایت از گارانتی های تقلبی چه سامانه‌ای وجود دارد و کدام نهاد مسئول رسیدگی به این قبیل مسایل است؟

در حال حاضر اگر از صنف خاصی شاکی هستید می‌توانید به “سامانه جامع پاسخگویی به شکایات اداره کل تعزیرات حکومتی استان ” به آدرس https://www.tazirat.gov.ir  مراجعه کرده و پس از انتخاب استان خود و گزینه شکایت، شکایات خود را طرح و پیگیری نمایید.

شکایت از اپراتورهای اینترنت، تلفن همراه یا ثابت و پیامکی

در وزارت ارتباطات در این سال ها برای پیگیری شکایات مردمی از شرکت های اینترنتی سامانه 195 به وجود آمده است. این سامانه که هم به صورت اینترنتی و هم به صورت تلفنی فعال است این امکان را به وجود می آورد که مردم در صورت بروز هرگونه اجحاف در حقشان بتوانند شکایت کرده و شکایت خود را پیگیری کنند.

در صورتی که شکایت شما در مورد شرکت ها و سازمان های زیرمجموعه وزارت ارتباطات باشد و یا اپراتورهای اینترنت، تلفن همراه یا ثابت و پیامکی باشد می توانید شکایت خود را در سامانه 195 به آدرس https://195.cra.ir ثبت و پیگیری نمایید.

همچنین در صورت پاسخ نگرفتن از موارد قبلی می توانید از در وب سایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (سامانه 124) شکایت خود را ثبت و پیگیری نمایید.

رسیدگی به شکایت مشتریان

پس اگر شما هم با گارانتی وسیله‌ای که به تازگی خریده‌اید مشکل دارید اگر فروشنده‌ای جنس تقلبی به شما قالب کرده است به هیچ وجه دست، دست نکنید و حتی نه به خاطر خودتان، بلکه به خاطر اصلاح امور کشور هم که شده دست به کار شوید و شکایت خود را همین حالا ثبت کنید.

دانلود قانون حمایت از مصرف کننده

آیا از روش های فوق برای حل مشکل عدم پاسخگویی شرکت ها استفاده کرده اید؟ روش دیگری برای شکایت پیشنهاد می کنید؟ لطفا تجربه تان در این مورد را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید