سخت‌افزار

پردازنده Athlon 3000G توسط ای‌ام‌دی روانه بازار شد

پردازنده Athlon 3000G توسط ای‌ام‌دی روانه بازار شد

سرانجام پردازنده ارزان قیمت و در عین حال قدرتمند Athlon 3000G کمپانی ای‌ام‌دی به‌صورت رسمی عرضه و اکنون در قفسه فروشگاه‌ها قابل تهیه و خرید می‌باشد. این سی‌پی‌یو که به عنوان عضوی از پردازشگرهای رده ورودی به بازار عرضه شده است بر مبنای سیلیکون Raven Ridge توسعه یافته و فناوری ساخت 14 نانومتر را برای مصرف‌کنندگان خود به ارمغان آورده است. کمپانی ای‌ام‌دی در طراحی و توسعه این سی‌پی‌یو از نسخه اول ریز معماری Zen استفاده کرده و تعداد دو هسته فیزیکی و چهار رشته پردازشی را در ساختار نهایی آن پیاده‌سازی کرده است. تعداد هسته‌های فیزیکی پردازنده مورد بحث به‌خوبی نمایانگر جایگاه آن در بازار پردازشگرهای کامپیوتری و توان فراهم آورده شده توسط آن می‌باشند.

پردازنده Athlon 3000G را با توجه به پشتیبانی آن از پردازشگر گرافیکی مجتمع Radeon Vega 3 می‌توان یک تراشه شتاب‌یافته یا به عبارتی دیگر APU محسوب کرد. پردازشگر گرافیکی مجتمع تعبیه سازی شده در ساختار این محصول از تعداد 3 واحد NGCU برخوردار بوده و مجموع 192 پردازشگر جریانی را با خود به ارمغان آورده است که این موضوع نمایانگر توانایی مطلوب آن برای رفع نیازهای روزمره همچون تماشای فیلم‌های ویدئویی و … می‌باشد. از جمله دیگر مشخصات فنی سی‌پی‌یو Athlon 3000G می‌توان به فرکانس مرجع 3.50 گیگاهرتز در بخش پردازنده و 1.10 گیگاهرتز در بخش iGPU اشاره کرد. مقادیر اشاره شده در مقایسه با هم‌رده نسل پیشین پردازنده مورد بحث (Athlon 200GE) با افزایش 300 و 100 مگاهرتزی (به ترتیب) همراه شده‌اند.

کمپانی ای‌ام‌دی علاوه بر افزایش مقادیر فرکانسی پردازنده و پردازشگر گرافیکی مجتمع، به‌منظور بهبود همچنان بیشتر سطح کارایی اقدام به گشودن قفل ضریب سی‌پی‌یو Athlon 3000G نیز کرده و قابلیت اورکلاک را به عنوان یک مزیت قابل توجه در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. تراشه مورد بحث با قیمتی معادل 49 دلار روانه بازار شده و زمینه رقابت با پردازنده‌های سری Pentium Gold G5000 از کمپانی اینتل را فراهم آورده است.

منبع: TechPowerUP

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید