نقد و بررسی

نگاهی به شاهکار جدید اینتل، کامپیوتر کوچک NUC 9 Extreme با پردازنده و گرافیک PCIe

Intel Nuc 9 Extreme

رایانه‌های شخصی کوچک سری NUC کمپانی اینتل به لطف طراحی فشرده و کوچک خود از محبوبیت بالایی در میان مصرف‌کنندگان برخوردار بوده و تاکنون به درون منزل افراد بسیاری راه پیدا کرده‌اند. کمپانی اینتل با تلفیق دانش فنی و مهندسی خود در طی سالیان متمادی بهبودهای قابل توجهی را در توسعه دستگاه‌های مینی پی‌سی فوق به کار بسته و اکنون جلوه تلاش خود را در محصول NUC 9 Extreme که تحت عنوان عمومی Ghost Canyon نیز شناخته می‌شود در معرض دید همگان قرار داده است.

مینی پی‌سی NUC 9 Extreme کمپانی اینتل در نوع خود یک سیستم جامع و کامل به شمار می‌رود که با طراحی ماژولار برد Element PC و برخورداری از فضای کافی برای ارتقاء توسط کاربران، قدرت قابل توجه و در نوع خود چشمگیری را به ارمغان آورده است. پیشتر در طی شایعات مختلف اخباری مبنی بر اهداف کمپانی اینتل برای عرضه محصولاتی ویژه بر پایه پلتفرم Ghost Canyon در سطح اینترنت منتشر شده بودند که دستگاهی که در ادامه قصد نقد و بررسی آن را در سر داریم گواهی بر آنها محسوب می‌شود.

مادربرد Element PC کامپیوتر کوچک NUC 9 Extreme کمپانی اینتل همانطور که پیشتر نیز اشاره شد از طراحی ماژولار برخوردار بوده و امکان تعویض و جایگزینی سریع و کامل خود را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است که این مهم در کاهش هزینه‌های ارتقاء برای کاربران می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. از جمله درگاه‌های ورودی و خروجی برد می‌توان به یک شکاف توسعه PCIe x16 برای امکان نصب کارت گرافیک مجزا و یک شکاف PCIe x4 دیگر برای تجهیزات جانبی همچون حافظه‌های جامد اشاره کرد. ذکر این نکته ضروری است که اگرچه مینی پی‌سی مورد بحث از یک شکاف توسعه x16 برخوردار است، اما به دلیل فضای محدود خود امکان استفاده از هر نوع کارت گرافیکی را در اختیار کاربران قرار نداده و  توجه به ابعاد پردازشگر گرافیکی مورد نظر پیش از اقدام به تهیه و خرید بسیار لازم و ضروری می‌باشد (کارت گرافیک‌های پیشنهادی از جانب بسیاری رسانه‌های مختلف RTX 2060 به پایین است). پشتیبانی از حافظه‌های اصلی DDR4 و پیکربندی Dual-Channel نیز توسط رایانه شخصی کوچک NUC 9 Extreme تایید شده می‌باشد.

قطعات و سخت‌افزارهای داخلی مینی پی‌سی مورد بحث توس یک منبع تغذیه 500 واتی تغذیه می‌شوند که این مهم نمایانگر قدرت پردازشی قابل توجه آن می‌باشد. برد Element PC مورد استفاده در مدل‌های گوناگون کامپیوترهای کوچک NUC کمپانی اینتل از سه تنوع مختلف برخوردار می‌باشد که قدرتمندترین آن از پردازنده i9-9980HK هشت هسته‌ای و شانزده رشته‌ای با قابلیت افزایش فرکانس بوست به 5 گیگاهرتز در حالت توربو (فرکانس مرجع 2.4 گیگاهرتز) بهره برده و ارزان‌ترین مدل نیز میزبانی یک سی‌پی‌یو i5-9300H چهار هسته‌ای، هشت رشته‌ای و فرکانس توربو 4.1 گیگاهرتز (مرجع 2.4 گیگاهرتز) را بر عهده گرفته است. ذکر این نکته ضروری است که محصولی که به دنبال نقد و بررسی آن در این نوشته هستیم نسخه آزمایشی و سمپل بوده و احتمال تغییر جزئی مشخصات فنی در نسخه نهایی وجود دارد.

در تصویر زیر نمایی از جعبه و پوشش محافظ مینی پی‌سی به نمایش در آمده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، برد Element PC به همراه درگاه‌های ورودی و خروجی رایانه نظیر رابط‌های اترنت و یو‌اس‌بی 3.0 به وضوح در قسمت پشتی رایانه قابل مشاهده می‌‌باشد. علاوه بر آن تعداد دو فن تهویه که موقعیت قرارگیری آن‌ها به‌صورت ورودی تعیین شده و با مکش هوای تازه از بیرون و پخش نمودن آن در در سرتاسر بخش‌ها و قطعات داخلی به خنک‌سازی سیستم می‌پردازند نیز در عکس قابل مشاهده می‌باشند.

وظیفه خنک‌سازی منبع تغذیه که قابل جداسازی از بدنه اصلی دستگاه می‌باشد بر عهده یک فن کوچک گذاشته شده است. از آنجایی که مینی پی‌سی NUC 9 Extreme کمپانی اینتل بدون برخورداری از کارت گرافیک جداگانه روانه بازار شده و شکاف توسعه PCIe x16 آن در حالت پیشفرض خالی می‌باشد، هنگامی که دو فن تهویه قسمت بالایی کامپیوتر برداشته شوند، فضای بسیاری برای میزبانی کارت گرافیک در داخل دستگاه قابل مشاهده است. در عکس زیر، مجدداً برد Element PC، به همراه پردازنده سیستم که در این نقد و بررسی یک واحد Intel Core i9-9980HK می‌باشد قابل مشاهده می‌باشند.

با جداسازی تمامی بخش‌ها و قسمت‌های محافظ شاسی و پوشش دستگاه، سرانجام برد Element، به همراه کابل رایزر PCIe که وظیفه پشتیبانی از شکاف توسعه PCIe را برعهده گرفته است به وضوح و تمام و کمال قابل مشاهده می‌باشند. آنچه که بسیار جالب توجه است طراحی کاملاً متمایز و منحصر به فرد برد Element در قالب واحدی شبیه به یک کارت توسعه و ساختاری جداگانه با برخورداری از سیستم تهویه (یک فن کوچک دمنده) مربوط به خود می‌باشد. به نظر می‌رسد که میزان انرژی مورد نیاز برد از طریق یک اتصال هشت پین تامین شده و امکان جداسازی کامل آن از دستگاه مادر (مینی پی‌سی) میسر می‌باشد. رایانه شخصی کوچک NUC 9 Extreme کمپانی اینتل حقیقتاً یک کامپیوتر ماژولار کوچک، اما قدرتمند محسوب می‌شود که قابلیت ارتقاء سریع و آسان را نه تنها در اختیار توسعه دهندگان، بلکه مصرف‌کنندگان نیز قرار داده است (این نسخه از دستگاه از طراحی Barebone برخوردار می‌باشد).

برد اصلی مینی پی‌سی در حالت کلی متشکل از تعداد دو شکاف توسعه PCIe می‌باشد که یکی از آنها به‌صورت پیشفرض توسط کارت Element PC اشغال شده و شکاف دیگر برای نصب کارت گرافیک در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. علاوه بر آن یک شکاف توسعه PCIe x4 دیگر نیز انعطاف‌پذیری بیشتری را در استفاده از تجهیزات جانبی نظیر درایوهای جامد به ارمغان آورده است. از آنجایی که کارت Element PC برای فعالیت نیازمند یک اتصال هشت پین بوده و مینی پی‌سی مورد بحث تنها از دو اتصال هشت پین برخوردار می‌باشد، بنابراین تنها تعداد اتصالات در دسترس کارت گرافیک به یک عدد کاهش پیدا می‌کنند که این مهم نیاز به تحقیق پیش از تهیه و خرید کارت گرافیک مجزا را به امری ضروری تبدل می‌کند. البته باید خاطر نشان کرد که منبع تغذیه 500 واتی تعبیه شده همراه با دستگاه از توان کافی برای پاسخ‌گویی به میزان انرژی مورد نیاز بسیاری از کارت‌های گرافیک تا RTX 2060 برخوردار بوده و بیشتر بحث فضای داخلی دستگاه به عنوان عامل محدودکننده مطرح می‌باشد.

منبع تغذیه مینی پی‌سی NUC 9 Extreme کمپانی اینتل از طراحی FSP بهره برده و امکان تولید 500 وات خروجی را برخوردار می‌باشد. از جمله اصلی‌ترین دلایل موجود برای افزایش توان خروجی منبع تغذیه می‌توان به بحث خنک‌سازی واحد اشاره کرد. از آنجایی که منبع تغذیه تعبیه‌سازی شده همراه با دستگاه از طراحی فشرده برخوردار بوده و تمامی قطعات داخلی در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند، در صورتی که واحد در حداکثر توان خروجی خود به فعالیت بپردازد، میزان دمای تولیدی با افزایش چشمگیری همراه شده و حتی فن تهویه قادر به پاسخ‌گویی برای فرآیند خنک‌سازی نمی‌باشد، اما اگر توان خروجی از حداکثر میزان انرژی مورد نیاز قطعات داخلی دستگاه بیشتر باشد، منبع هیچ وقت به حداکثر آستانه ظرفیتی خود دست پیدا نکرده و لذا میزان دمای تولیدی آن در محدوده ایده آل باقی می‌ماند.

با جدا کردن پوشش محافظ و خنک‌کننده کارت یا به عبارتی دیگر برد Element PC، با ساختاری متشکل از یک پردازنده Core i9 9980HK و پردازشگر گرافیکی مجتمع HD 630 مواجه می‌شویم. میزان انرژی 45 واتی مورد نیاز سی‌پی‌یو از طریق یک مدار رگلاتور 1+2+3 فاز تامین شده و دیگر بخش‌های اساسی و مورد نیاز سیستم‌های کامپیوتری نظیر کارت شبکه و کارت صدای آنبرد Realtek ALC256 به‌صورت لحیم شده به برد مدار چاپی قابل مشاهده می‌باشند. فرآیند خنک‌سازی کارت المنت و بخش‌های حیاتی آن از جمله چیپست و پردازنده از طریق یک سیستم خنک‌کننده محفظه بخار تبخیری انجام می‌پذیرد.

تست قدرت دستگاه مینی پی‌سی NUC 9 Extreme در نرم‌افزار Cinebench R20

به‌منظور بررسی قدرت رایانه شخصی کوچک NUC 9 Extreme کمپانی اینتل، تلفیقی از 16 گیگابایت حافظه اصلی DDR4 در فرکانس 3000 گیگاهرتز و یک حافظه جامد Optane در نرم‌افزار Cinebench R20 مورد استفاده قرار گرفته است. ماژول‌های حافظه رم و درایو جامد مطابق با تصاویر زیر در درون کارت Element PC جایگذاری شده‌اند. پردازنده Core i9-9980HK این مینی پی‌سی بر طبق مقادیر قابل مشاهده در پیوست CPUZ قادر است تا فرکانس توربوی 4 گیگاهرتزی خود را در سرتاسر تمامی هسته‌های فیزیکی نگاه دارد. علاوه بر پردازشگر گرافیکی مجتمع HD 630 نیز از توانایی لازم برای اجرای فیلم‌های ویدئویی یوتیوب در وضوح تصویر 8K و تعداد 60 فریم بر ثانیه (60fps) برخوردار می‌باشد.

رایانه شخصی کوچک NUC 9 Extreme در نوع خود یک قدرت عظیم به شمار رفته و حقیقتاً نتایج باورنکردنی را به نمایش گذاشته است. آنچه که کاملاً واضح و آشکار است پتانسیل بالای این سیستم در پاسخ‌گویی به طیف وسیعی از کاربردهای گوناگون، حتی گیمینگ می‌باشد. اگرچه مینی پی‌سی مورد بحث در دسته کامپیوترهای قابل حمل طبقه‌بندی می‌شود، اما قدرت پردازشی و پتانسیل به ارمغان آورده شده توسط آن به هیچ عنوان قابل قیاس با این دسته از سیستم‌ها نبوده و در محدوده رایانه‌های شخصی رده رومیزی (دسکتاپ) قابل بررسی می‌باشد. کامپیوتر کوچک مورد بحث در تست بنچمارک Cinebench R20 موفق به کسب امتیاز قابل توجه 3187 شده است که مقدار آن برای تست تک هسته برابر با 484 می‌باشد. علاوه بر آن امتیاز دستگاه در نسخه پیشین نرم‌افزار، یعنی Cinebench R15 برابر با 1554 است. مقادیر اشاره شده نمایانگر کارایی سطح کامپیوترهای دسکتاپ در یک سیستم فشرده و بسیار کوچک می‌باشند. کارایی مینی پی‌سی NUC 9 Extreme در عملیات خوانش و نوشت اطلاعات و عملکرد درگاه‌های ورودی و خروجی نیز قابل توجه است، اما نباید فراموش کرد که مقادیر این بخش از وابستگی بسیاری به حافظه جامد مورد استفاده برخوردار بوده و لذا پرداختن به آنها بی‌ربط می‌باشد.

در انتها یک کارت گرافیک Aero RTX 2060 از کمپانی ام‌اس‌آی در داخل سیستم قرار داده شده و تست‌های نهایی مورد اجرا قرار گرفتند. دستگاه مینی پی‌سی NUC 9 Extreme اینتل توانست امتیازاتی برابر با 3446 و 8553 را در بنچمارک‌های Time Spy Extreme و Fire Strike Extreme (به ترتیب) از خود به نمایش گذاشته و بیان دارد که از توانایی و پتانسیل مناسب برای اجرای تقریباً تمامی بازی‌های رایانه‌ای نظیر Assassins Creed Odyssey و Shadow of the Tomb Raider در وضوح تصویر 1080p برخوردار می‌باشد. علاوه بر آن منبع تغذیه رایانه نیز توانست سربار اضافی وارده بر خود در نتیجه نصب کارت گرافیک مجزا را به‌راحتی پاسخ گوید.

میزان توان مصرفی مینی پی‌سی NUC 9 Extreme کمپانی اینتل بدون نصب کارت گرافیک مجزا برابر با 140 وات در لود کامل می‌باشد که این میزان در هنگام نصب کارت گرافیک به 222.4 وات افزایش پیدا می‌کند. دیدگاه خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WCCFTech

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید