سخت‌افزار

چگونه فناوری G-Sync را بر روی یک مانیتور فری‌سینک اجرا کنیم؟

چگونه فناوری G-Sync را بر روی یک مانیتور فری‌سینک اجرا کنیم؟

تقریباً می‌توان گفت که تمامی گیمرها در کشورهای مختلف بدون شک خبر منتشر شده در این باره را تاکنون برای حداقل یک بار هم که شده شنیده‌اند. در ماه ژانویه سال 2019 میلادی، کمپانی انویدیا فرآیند رونمایی از برخی از مانیتورهای سازگار با فناوری فری‌سینک کمپانی ای‌ام‌دی را به عنوان محصولاتی واجد شرایط برای اجرای تکنولوژی رقیب خود، یعنی G-Sync معرفی کرده و نسخه‌ای نرم‌افزار محور از این تکنولوژی را نیز به‌صورت رسمی عرضه و در اختیار همگان قرار داد. از آن زمان به بعد برخی از نمایشگرهای دارای قابلیت پشتیبانی از فناوری فری‌سینک نیز بر طبق بررسی‌های انجام شده توسط رسانه‌های سخت‌افزاری و همچنین کاربران موفق به اجرای G-Sync نیز شده‌اند، اما پیش از پرداختن به ادامه مطلب باید خاطر نشان کرد که دریافت تأییدیه G-Sync Compatible از جانب یک مانیتور نیازمند پاس نمودن تست‌ها و آزمایش‌های تعیین شده از جانب کمپانی انویدیا توسط محصول می‌باشد. این کمپانی اگرچه به‌منظور راحتی بیشتر کاربران خود اقدام به تهیه فهرستی از نمایشگرهای سازگار و آپلود آن در وب‌سایت رسمی خود کرده است، اما نمایشگر فری‌سینک شما با وجود اینکه در لیست به چشم نمی‌خورد ممکن است از سازگاری برخوردار بوده و بتواند به‌راحتی فناوری G-Sync را به اجرا درآورد.

مواد و شرایط لازم

در جدول درج شده در لینک فهرستی از نمایشگرهای دارای قابلیت پشتیبانی از فناوری G-Sync و واجد شرایط دریافت تأییدیه G-Sync Compatible گردآوری شده است. تمامی محصولاتی که در این جدول قابل مشاهده هستند آزمایش‌هایی تعیین شده از سمت کمپانی انویدیا برای این تأییدیه را با موفقیت پاس کرده و از آزمون‌های مربوطه سربلند بیرون آمده‌اند. جهت مشاهده فهرست کاملی از تمامی نمایشگرهای سازگار با دیگر نسخه‌های فناوری G-Sync می‌توانید به وب‌سایت رسمی کمپانی انویدیا به نشانی GeForce G-SYNC Monitors مراجعه نمایید.

چگونه فناوری G-Sync را بر روی یک مانیتور فری‌سینک اجرا کنیم؟

برای اجرا و استفاده از فناوری G-Sync برخورداری کامپیوتر از حداقل یک کارت گرافیک سری GeForce GTX-10 به بعد لازم و ضروری می‌باشد؛ بنابراین اگر رایانه شخصی گیمینگ شما هم‌اکنون میزبانی یک پردازشگر رقیب، یعنی ای‌ام‌دی را برعهده گرفته و یا کارت گرافیک مورد استفاده قدیمی‌تر از سری ذکر شده در پاراگراف است، تعویض آن لازم و ضروری می‌باشد.

متأسفانه در حال حاضر فناوری G-Sync و تمامی نسخه‌های آن به درگاه‌های ورودی و خروجی و کابل انتقال تصویر DisplayPort محدود شده و امکان بهره‌مندی از آن از طریق رابط‌های دیگری همچون HDMI میسر نمی‌باشد که این خود به تنهایی یک محدودیت بزرگ به شمار می‌رود، بنابراین اگر شرایط اشاره شده مهیا نیست، باید به بازار مراجعه کرده و با تهیه و خرید یک کابل DisplayPort، نمایشگر را با استفاده از آن به کارت گرافیک سیستم متصل نمایید.

در انتها به‌روزرسانی درایور کارت گرافیک به یکی از نسخه‌های مخصوص بازی یا به عبارتی دیگر Game Ready جهت فراهم نمودن بستر نرم‌افزاری نیز لازم و ضروری است. کمپانی انویدیا پشتیبانی از فناوری G-Sync Compatible را از نسخه 417.71 درایورهای خود به بعد را به ارمغان آورده است. لازم به ذکر است که پس از نصب و یا به‌روزرسانی درایور، راه‌اندازی مجدد یا به عبارتی دیگر ریستارت نمودن کامپیوتر لازم و ضروری است.

پس از مهیا نمودن تمامی شرایط ذکر شده، کافی است تا به منوی تنظیمات OSD مانیتور مراجعه کرده و سپس با یافتن گزینه FreeSync، به فعال‌سازی آن بپردازید.

چگونه فناوری G-Sync را بر روی یک مانیتور فری‌سینک اجرا کنیم؟

 اکنون دسته‌بندی مربوطه برای بهره‌مندی از تکنولوژی مورد بحث در کنترل پنل درایور کارت گرافیک انویدیا از حالت مخفی خارج و به نمایش درآمده است.

چگونه فناوری G-Sync را بر روی یک مانیتور فری‌سینک اجرا کنیم؟

در صورتی که گزینه مربوط به فعال‌سازی فناوری G-Sync پس از انجام قدم‌های بالا در کنترل پنل درایور کارت گرافیک همچنان پنهان است، ابتدا از زیرمجموعه 3D Settings به دسته‌بندی Manage 3D Settings مراجعه نمایید. حال در صفحه جدید نمایان شده پس از انتخاب سربرگ Global Settings گزینه G-Sync Compatible را یافته و سپس انتخاب نمایید.

چگونه فناوری G-Sync را بر روی یک مانیتور فری‌سینک اجرا کنیم؟

اکنون تمامی مراحل با موفقیت پایان پذیرفته و می‌توانید از فناوری G-Sync بر روی مانیتور فری‌سینک خود نهایت لذت را کسب نموده و از گیم‌پلی روان بازی‌های مورد علاقه خود بدون بروز مشکلات آزاردهنده پارگی تصاویر و … نهایت لذت را کسب نمایید.

محدودیت‌ها

اجرای فناوری G-Sync بر روی یک مانیتور فری‌سینک و عدم نیاز به تعویض کارت گرافیک و پرداخت هزینه‌ای هنگفت اگرچه در نوع خود ایده‌‎ای بسیار جذاب به شمار می‌رود، اما شامل محدودیت‌هایی نیز می‌باشد که توجه به آن‌ها برای کسب تجربه‌ای ایده آل لازم و ضروری است. نمایشگر Nitro XV276K کمپانی ایسر را در نظر بگیرید. این محصول یک مانیتور با وضوح تصویر 4K و قابلیت پشتیبانی از HDR می‌باشد. در طی بررسی‌های انجام شده، فعال‌سازی تکنولوژی محدوده دینامیکی پویا یا به عبارتی دیگر HDR به حذف گزینه Setup G-Sync از کنترل پنل درایور کارت گرافیک انویدیا منتهی شده است، بنابراین امکان فعال‌سازی HDR و G-Sync در آن واحد و به‌صورت هم‌زمان بر روی یک مانیتور فری‌سینک میسر نمی‌باشد که خود یکی دیگر از محدودیت‌ها به شمار می‌رود، زیرا فناوری Adaptive Sync که در حقیقت همان فری‌سینک محسوب می‌شود به همراه HDR به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقاط کلیدی فروش مانیتورهای فری‌سینک مطرح می‌باشد. در اینجا تعویض کارت گرافیک به پردازشگری از جانب ای‌ام‌دی و یا تعویض مانیتوری به محصولی سازگار به‌صورت پیش‌فرض با فناوری G-Sync برای کسب حداکثر تجربه لازم و ضروری می‌باشد.

محدودیت دیگر عدم پشتیبانی از قابلیت Overdrive در نرخ فریم متغیر بر روی تمامی مانیتورهای G-Sync Compatible که حتی از جانب کمپانی انویدیا تائید شده‌اند است. بنابراین مشاهده کمی تاری حرکتی (Motion Blue) در تصویر زمان کاهش نرخ فریم بازی به کمتر از 100 فریم بر ثانیه اجتناب‌ناپذیر است.

یکی دیگر از مواردی که احتمال بروز آن وجود دارد مشکلات مربوط به لرزش تصویر زمان اجرای بازی در حالت Windowed Mode و غیر تمام صفحه است که شدت آن در دموی پاندول انویدیا که برای نمایش مزیت‌های تکنولوژی G-Sync ارائه شده با درجه بیشتری قابل مشاهده است. در صورتی که به این مشکل برخورد کردید، کاهش نرخ فرکانس ممکن است در رفع مشکل تأثیرگذار باشد. علاوه بر آن اگر بازی را در حالت تمام صفحه (Full Screen) اجرا کنید، تمامی مشکلات به‌صورت خودکار برطرف خواهند شد.

نتیجه‌گیری نهایی

کمپانی انویدیا با عرضه نسخه G-Sync Compatible فناوری جی-‌سینک خود راهکاری نرم‌افزاری برای پیاده‌سازی تکنیک مورد بحث را ارائه داده و کاهش قیمت نمایشگرهای توسعه یافته از طریق عدم نیاز به تهیه و خرید ماژول سخت‌افزاری از جانب توسعه‌دهندگان را به ارمغان آورده است. این ویژگی که آزادی عمل آن به برخی از مانیتورهای فری‌سینک نیز گسترش پیدا کرده است شرایطی را فراهم نموده تا امکان استفاده از آن بر روی مانیتورهایی که فقط سازگار با فناوری فری‌سینک می‌باشند میسر گردد. دو مانیتور Nitro XV273K از کمپانی ایسر و Agon AG241QX از کمپانی AOC که هر دو سازگار با فناوری فری‌سینک بوده و در فهرست نمایشگرهای G-Sync Compatible کمپانی قرار گرفته‌اند موفق شده‌اند تا در تست و بررسی‌های انجام شده کارایی مشابهی را چه در حالت فری‌سینک و چه در حالت جی-‌سینک از خود نشان دهند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید