سخت‌افزار

آیا لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های مرکزی ARM در سال 2020 عرضه می‌شوند؟

سالیان سال است که گمانه‌زنی‌های موجود پیرامون قطع شراکت کمپانی اپل با اینتل و حرکت به سمت استفاده از پردازنده‌های مرکزی مبتنی بر معماری ARM در بطن لپ‌تاپ‌ها مکینتاش ادامه دارد، اما تاریخ دقیق وقوع این مهم هنوز مشخص نبوده و همچنان کاربران و تحلیل‌گران را انتظار قرار داده است، اما بر طبق گفته آقای Ming-Chi Kue، از جمله سرشناس‌ترین تحلیلگران فعال در کمپانی اپل، به نظر می‌رسد که موضوع فوق بسیار سریع‌تر از حد تصور به وقوع پیوسته و در سال 2020 یا 2021 جامه حقیقت به خود می‌پوشد.

استفاده از پردازنده‌های مرکزی مبتنی بر معماری ARM جهت قدرت بخشیدن به دستگاه‌های لپ‌تاپ کمی خوش باورانه تلقی می‌شود، اما جدیدترین نقد و بررسی‌های انجام شده پیرامون تراشه A12 Bionic کمپانی اپل حکایت از آن دارند که چیپست مذکور، حداقل بر روی کاغذ از پتانسیل چشمگیری برخوردار بوده و در عمل برابر با پردازنده‌های مرکزی اسکای‌لیک نسل فعلی کمپانی اینتل می‌تواند به رقابت بپردازد؛ لذا دوران استفاده از پردازنده‌های مرکزی ARM در بطن دستگاه‌های لپ‌تاپ و پلتفرم دسکتاپ آن‌چنان دور از دید محسوب نمی‌شود.

تراشه A12 Bionic مبتنی بر معماری ARM

البته که فاکتورهای فراوانی در تحقق این موضوع دخیل بوده و پارامترهای بسیاری باید به دقت مورد سنجش قرار گیرند. کمپانی مایکروسافت پیشتر رویه مشابهی را در محصولات Surface RT خود در پیش گرفته است که نتیجه آن به ظهور پلتفرم Windows RT منتهی شده است، اما اصلی‌ترین محدودیت سد راه این مهم طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های رایانه‌ای می‌باشد که با یکدیگر همخوانی نداشته و در سیستم‌عامل‌های مختلف (به‌عنوان مثال ویندوز 8 و ویندوز RT) به نمایش خطاها و مشکلات گوناگونی منتهی می‌شود. هنوز مشخص نیست که کمپانی اپل چگونه درصدد رفع این مهم می‌باشد، اما مشاهده پردازنده‌های مرکزی ARM در بطن دستگاه‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ بدون شک اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.

منبع: Ubergizmo

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید