سخت‌افزار

طراحی هیبرید و مشخصات فنی تراشه‌های Alder Lake-S اینتل فاش شد

طراحی هیبرید و مشخصات فنی تراشه‌های Alder Lake-S اینتل فاش شد

کمپانی اینتل در نظر دارد تا رونمایی از پردازنده‌های نسل دوازدهم سری Alder Lake-S خود را در اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده میلادی به انجام رسانده و معرفی سوکت LGA1700، چیپست‌های سری 600 و از همه مهم‌تر معماری هیبرید را نیز به همراه آن‌ها صورت دهد. پردازشگرهای جدید و تازه‌نفس 10 نانومتری کمپانی اینتل از تعداد حداکثر هشت هسته دارای کارایی بالا (پرفومنس) Golden Cove و هشت هسته راندمان بالای Gracemont در یک پیکربندی ناهمگون، مشابه با آنچه که در معماری big.LITTLE آرم شاهد آن هستیم برخوردار خواهند بود. بر همین اساس اخیراً مشخصات فنی مربوط به تراشه‌های پرچم‌دار Core i9، پیشرفته Core i7 و میانه Core i5 در شبکه‌های اجتماعی چینی زبان فاش شده‌اند.

طلایه‌داری نسل دوازدهم Alder Lake-S کمپانی اینتل همان‌طور که انتظار می‌رفت توسط پردازنده Core i9-12900K که جایگزینی بر تراشه Core i9-11900K با برخورداری از پیکربندی 8+8 هسته می‌باشد برعهده گرفته شده است. هسته‌های پرفورمنس این تراشه از حداکثر فرکانس 5.00 گیگاهرتز بهره برده و این میزان در مورد هسته‌های بهینه به حداکثر 3.70 گیگاهرتز در حالت بوست کاهش پیدا کرده است. ظرفیت حافظه کش سطح سوم برابر با 30 مگابایت به‌صورت اشتراکی عنوان شده و توان طراحی حرارتی 125 وات نیز از جمله دیگر مشخصه‌های آن محسوب می‌شود.

در سمت مقابل پردازنده Core i7-12700K موفق شده است تا جایگاه قدرتمندترین تراشه را در بین خانواده پردازشگرهای Core i7 از آن خود کرده و پیکربندی 8+4 هسته را با حداکثر فرکانس 4.50 گیگاهرتز (هسته‌های پرفورمنس) و 3.40 گیگاهرتز (هسته‌های پر راندمان) در کنار 25 مگابایت حافظه کش سطح سوم و توان طراحی حرارتی مشابه با تراشه‌های Core i9 ارائه داده است.

در نهایت در پردازنده‌های Core i5 که تراشه Core i5-12600K نمایندگی قدرتمندترین آن‌ها را برعهده گرفته است شش هسته دارای کارایی بالا را در کنار چهار هسته بهینه شاهد بوده و حداکثر فرکانس بوست نیز به ترتیب برابر با 4.50 و 3.40 گیگاهرتز عنوان شده‌اند. حداکثر ظرفیت حافظه کش سطح سوم به 20 مگابایت کاهش یافته و توان طراحی حرارتی نیز به 125 وات محدود شده است.

منبع: TechPowerUP

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید