سخت‌افزار

با Project Silica اطلاعات را بر روی شیشه ذخیره‌سازی کنید!

بخش مرتبط با کسب و کار محاسبات ابری کمپانی مایکروسافت از جدیدترین نوآوری خود تحت عنوان Project Silica پرده برداشت. دستگاه فوق یک ذخیره‌ساز سرد به شمار می‌رود که به‌منظور ایستادگی در برابر آزمون زمان طراحی شده و در نوع خود بسیار منحصر به فرد محسوب می‌شود.

دستگاه Project Silica یک تکه شیشه در ابعاد مربعی 7.5 سانتی‌متر در 2 میلی‌متر ضخامت می‌باشد که از قابلیت ذخیره‌سازی 75.6 گیگابایت (صرفه نظر از کدهای تصحیح خطا) اطلاعات به‌صورت دائمی و توسط تکنیک‌های نوری برخوردار است. برخلاف رسانه‌های نوری سنتی نظیر لوح‌های فشرده و دیسک‌های بلوری که وابسته به چاله‌های قلم‌زنی دارای طول‌های متفاوت و موجود بر روی یک ماده پلاستیکی برای علامت‌گذاری اطلاعات در قالب مقادیر باینری صفر و یک می‌باشند، نوآوری جدید و منحصر به فرد کمپانی مایکروسافت با استفاده از شبکه‌ها و دگردیسی‌های موجود در مقیاس نانو به ایفای نقش خود می‌پردازد. فرآیند تصحیح خطاهای پیش آمده به‌منظور کاهش طول عمر رسانه توسط فناوری هوش مصنوعی به انجام می‌رسد. کمپانی مایکروسافت در توضیحات منتشره در مورد نحوه چگونگی کار دستگاه Project Silica خاطر نشان کرده است که “یک اشعه لیزر به کد نمودن اطلاعات در شیشه و تشکیل لایه‌های سه بعدی از دگردیسی‌ها و شبکه‌های گوناگون در ابعاد نانو در اعماق و زوایای مختلف می‌پردازد. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی با رمزگشایی تصاویر و الگوی‌های پیشتر تشکیل شده در طی فرآیند تابش و عبور نور قطبی شده از درون شیشه به خوانش مجدد اطلاعات در آینده می‌پردازد.”

لوح‌های فشرده (CD) با توجه به نحوه چگونگی نگهداری دیسک قادر به حفظ اطلاعات تا حداکثر 1 تا 2 قرن می‌باشند. پس از اتمام بازه زمانی اشاره شده، لایه‌های فیزیکی ماده پلاستیکی مورد استفاده در طراحی و توسعه این دسته از دیسک‌ها تحلیل رفته و یکپارچگی اطلاعات از بین می‌روند. این در حالی است که ذخیره‌ساز Project Silica کمپانی مایکروسافت به‌گونه‌ای طراحی شده است تا نه تنها در درون یک جعبه، بلکه بیرون از آن نیز انعطاف‌پذیری خود را حفظ کند. ذخیره‌ساز مورد بحث از قابلیت ایستادگی در برابر آب جوش، اجاق گاز، مایکروویو، سیل و دیگر خطرات محیطی برخوردار بوده و همچنان می‌تواند به حفظ یکپارچگی اطلاعات و جلوگیری از بروز آسیب به آن‌ها بپردازد.

منبع: TechPowerUP

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید