سخت‌افزار

رونمایی از نسخه مرجع RX 6900 XT با سیستم خنک‌کننده مایع

رونمایی از نسخه مرجع RX 6900 XT با سیستم خنک‌کننده مایع

به‌منظور رقابت با کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti کمپانی انویدیا، به‌خصوص در زمان عرضه، کمپانی ای‌ام‌دی به همکاری تنگاتنگی با شرکا خود جهت عرضه نسخه‌ای تازه‌نفس از کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT بر مبنای تراشه‌ای جدید که به‌صورت داخلی تحت عنوان XTXH شناخته می‌شود پرداخته است. این پردازشگر گرافیکی در حالت کلی بهترین سری از تراشه‌های Navi 21 محسوب می‌شود که قادر است افزایش 10 درصدی سرعت کلاک را در مقایسه با نسخه استاندارد کارت گرافیک RX 6900 XT ارائه دهد. در بررسی انجام شده توسط رسانه TechPowerUP از یکی از این کارت‌های گرافیک (RX 6900 XT OC Formula کمپانی ازراک)، نتایج حکایت از آن دارند که پردازشگر مورد بحث در برخی از شرایط قادر است تا پرچم‌دار کنونی انویدیا، یعنی RTX 3090 را پشت سر گذاشته و حریفی قدر برای RTX 3080 Ti به شمار می‌رود. آنچه که جالب توجه است عدم وجود هرگونه اطلاعاتی در خصوص نسخه رفرنس این کارت گرافیک تا پیش از انتشار این خبر بود، اما اکنون مشخص شده است که کمپانی ای‌ام‌دی نقشه‌های دیگری را در سر داشته است.

نسخه رفرنس کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT بر مبنای طراحی مبتنی سیستم کولینگ آبی طراحی و توسعه پیدا کرده است. این پردازشگر گرافیکی که از طراحی دو اسلات بهره می‌برد از ضخامتی به بزرگی نسخه رفرنس RX 6800 برخوردار است، اما اکنون دو تیوب کولانت که وظیفه اتصال آن به رادیاتور 120 میلی‌متری را برعهده گرفته‌اند در بدنه آن قابل مشاهده هستند. تنها منابع تولید نویز پمپ خنک‌کننده و فن 120 میلی‌متری در نظر گرفته شده جهت خنک‌سازی رادیاتور می‌باشند که این خود حکایت از عملکرد ساکت و بی سر و صدای آن دارد. علاوه بر بهبود 10 درصدی فرکانس، نسخه رفرنس کارت گرافیک از برتری دیگری در مقایسه با دیگر پردازشگرهای مبتنی بر تراشه XTXH بهره می‌برد و آن حافظه ویدئویی سریع‌تر می‌باشد!

رونمایی از نسخه مرجع RX 6900 XT با سیستم خنک‌کننده مایع

بر طبق اخبار منتشر شده، به‌نظر می‌رسد که نسخه رفرنس کارت گرافیک RX 6900 XT کمپانی ای‌ام‌دی از تراشه‌های حافظه ویدئویی دارای فرکانس 18 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که این بهبود در افزایش پهنای باند از رقم 512 به 576 گیگابایت بر ثانیه تأثیرگذار می‌باشد.

منبع: TechPowerUP

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید