موبایل

جریمه 19 میلیون دلاری اپل به دنبال حذف آداپتورهای شارژر

جریمه 19 میلیون دلاری اپل به دنبال حذف آداپتورهای شارژر

وزارت دادگستری برزیل در ماه گذشته میلادی کمپانی اپل را به مبلغ 2.34 میلیون دلار به جرم عرضه بدون آداپتورهای شارژر اسمارت‌فون‌های سری آیفون جریمه کرده و دستور قرار دادن این قطعه درون بسته‌بندی محصولات را صادر کرده بود؛ حال جدیدترین اخبار نمایانگر آن هستند که این غول تکنولوژی مجدداً سیلی دیگری را در این زمینه خورده است.

بر طبق گزارشی که به تازگی توسط رسانه رویترز منتشر شده است، دادگاه مدنی شهر سائوپائولو برزیل در روز پنج‌شنبه هفته گذشته کمپانی اپل را به مبلغ هنگفت 19 میلیون دلار جریمه کرده و دلیل آن را فروش گوشی‌های موبایل آیفون در این کشور بدون آداپتور شارژر باتری عنوان کرده است. قاضی کارامورو آفونسو فرانسیسکو در حکم خود این کمپانی را ملزم به افزودن آداپتورهای شارژر به تمامی محصولاتی که قصد فروش آن‌ها در کشور برزیل را دارد کرده است. علاوه بر آن در بخش دیگری از حکم الزام به ارائه شارژر به تمامی کاربرانی که اسمارت‌فون‌های سری آیفون 12 و آیفون 13 را در دو سال گذشته خریداری کرده‌اند نیز به چشم می‌خورد، اما این حکم هنوز نهایی نشده و امکان اعتراض به آن وارد است. حکم صادره از جانب دادگاه از قرار زیر است:

“این حقیقت واضح و آشکار است که، تحت توجیه “ابتکار سبز”، متهم هزینه اضافی خرید آداپتور شارژر که پیشتر در بسته‌بندی تمامی محصولات وجود داشته‌اند را به خریداران تحمیل کرده است.”

کمپانی اپل پیشتر در کشور برزیل مبلغ 2.5 میلیون دلار برای حذف آداپتورهای شارژر از گوشی‌های موبایل خود جریمه شده و اکنون از همان سوراخ مجدداً گزیده شده است. در پاسخ به این حکم، کمپانی اپل اظهار داشته است که حذف شارژر از مزیت‌های دوستداری محیط‌زیست برخوردار بوده و منجر به کاهش ضایعات الکترونیکی در طبیعت می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم این کمپانی در سال 2020 با عرضه تلفن‌های همراه هوشمند سری آیفون 12 خود رویه حذف آداپتورهای شارژر از بسته‌بندی محصولات را در پیش گرفته و پس از آن دیگر سازندگانی همچون سامسونگ و گوگل نیز در مسیری مشابه به دنبال آن حرکت کردند.

منبع: Gizmochina

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید