سخت‌افزار

شمارش تعداد هسته‌های RT و Tensor در تراشه گرافیکی TU102 انویدیا مشخص شد!

هنوز مدت زمان فراوانی از معرفی رسمی کارت‌های گرافیک RTX 2080 و RTX 2080 Ti انویدیا نمی‌گذرد که سیل جدیدی از اطلاعات قابل توجه و ارزشمند از جانب رسانه‌های مختلف در سطح شبکه گسترده وب مورد انتشار قرار گرفته‌اند.

کمپانی انویدیا در طی مراسم رسمی معرفی محصولات نامبرده و ارائه نکات کلیدی آن‌ها پیوسته به پردازشگری با برخورداری از تعداد 18.5 بیلیون ترانزیستور اشاره داشته است که بررسی‌های جدید انجام پذیرفته حکایت از آن دارند که اسم رمز تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی پرچم‌دار نسل فعلی تحت عنوان TU102 که از اندازه‌ای به بزرگی 775 میلی‌متر مربع برخوردار و به‌عنوان قلب تپنده کارت گرافیک RTX 2080 Ti در حال فعالیت می‌باشد با این مهم مطابقت دارد. علاوه بر آن ارائه اطلاعاتی در مورد هسته‌های پردازشی متنوع و نمایی از بلوک دیاگرام تراشه‌های موجود نیز توسط انویدیا مورد انتشار قرار گرفته است.

بر طبق اطلاعات منتشر شده، تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی TU102 همچنان از ساختاری فیزیکی همانند نیاکان خود برخوردار می‌باشد، اما هر کدام از 72 پردازشگر جریانی (SM) موجود در بطن آن اکنون علاوه بر هسته‌های سنتی کودا، هسته‌های دیگری تحت عناوین RT Core و Tensor Core را نیز در آرایه ساختاری خود جای داده‌اند.

تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی TU102 در حالت کلی از تعداد شش خوشه پردازش گرافیکی (GPC) برخوردار می‌باشد که هر کدام از آن‌ها 12 پردازشگر جریانی را در ساختار خود جای داده‌اند؛ حال هر کدام از پردازشگرهای جریانی آرایه‌ای متشکل از تعداد 64 هسته کودا، 8 هسته Tensor و 1 هسته RT را در بطن خود نهان ساخته‌اند. علاوه بر آن هرکدام از خوشه‌های موجود از تعداد هشت واحد رسم و محاسبات هندسی نیز بهره‌مند می‌باشند.

تعداد هسته‌های RT و ،Tensor تراشه TU102

از جمله دیگر واحدهای پردازشگر تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی فوق می‌توان به تعداد 288 واحد نگاشت بافت (TMU) و 96 واحد خروجی رندر (ROP) اشاره کرد که تمامی آن‌ها اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق پشتیبانی از 14 گیگابیت بر ثانیه حافظه GDDR6 با رابطی 384 بیتی فراهم می‌آورند.

منبع: TechPowerUp

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید