سایر تکنولوژی‌ها

بررسی تغییرات دامین اتوریتی (افت اعتبار دامنه ها)

دامین اتوریتی

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

در تاریخ شانزدهم بهمن ماه 1397 (February 5th, 2019) وب سایت موز moz.com که یکی از مراجع معتبر رتبه بندی وبسایت ها می باشد، در وبلاگ خود خبری در مورد بروز رسانی و تغییرات دامین اتوریتی(da)  منتشر نمود و اعلام کرد این تغییرات از تاریخ 14 اسفند ماه 97 (March 5th, 2019) اعمال می شود.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”24056″ img_size=”full” alignment=”center” css_animation=”fadeIn” parallax_scroll=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]

در تاریخ اعلام شده وب سایت موز با بروزرسانی الگوریتم های خود ابزار Domain Authority 2.0 را معرفی نمود. پس از این بروزرسانی، وبمستران متوجه تغییرات در وبسایت های خود شدند.

دامین اتوریتی(Domain Authority) یکی از معیارهای اندازه گیری میزان قدرت دامنه در رتبه بندی ها می باشد، محدوده ی نمره ی دومین اتوریتی از 1 تا 100 بوده, و هر چه نمره بالاتر باشد توانایی کسب رتبه ی سایت در موتورهای جستجو بالاتر خواهد بود.

چه چیزی تغییر کرده؟

موز به برخی تغییرات فنی در ملاک های رتبه بندی Domain Authority اشاره کرده است، در ادامه با ما همراه باشید تا این موارد را بررسی کنید.

مجموعه آموزشی (training set): در گذشته دامین اتوریتی بر اساس مجموعه بزرگی از نتایج جستجو که دستکاری نشده بودند، آموزش دیده می شد اما کمپانی موز با بروز رسانی جدید خود آن را به صورت اساسی تغییر داده و این معیار را قابل اعتماد تر کرده است. به صورت خاص تر، دامین اتوریتی فعلی، وبسایت هایی که با هیچ کلمه ای در گوگل رتبه ای ندارند را بهتر می تواند تشخیص دهد.

الگوریتم آموزشی (training algorithm): به جای اتکا بر مدل های خطی پیچیده، کمپانی موز به شبکه عصبی روی آورده است. این تغییر الگوریتمی منافع زیادی دارد که یکی از آن ها وجود مدل های نجومی بیشتر است که می تواند دستکاری در لینک ها را تشخیص دهد.

فاکتورهای مدل (model factors): فاکتور های رتبه بندی در دامین اتوریتی موز بروزرسانی شده اند. علاوه بر بررسی تعداد لینک ها، هم اکنون اسپم اسکور(Spam Score) اختصاصی موز با توزیع لینک ها بر اساس کیفیت و ترافیک ورودی ادغام شده اند و این موارد تنها فاکتور های اضافه شده به الگوریتم نیستند.

استخوان بندی (backbone) : قلب دامین اتوریتی، تعداد لینک های ایندکس شده است که با Link Explorer جدید موز و با بیش از ۳۵ میلیارد لینک، داده های استثنایی شرکت موز به داده های آماری فوق العاده ای تبدیل شده است و دامین اتوریتی به استارندارد نزدیک تر شده است.

بهبود های اساسی دامین اتوریتی باعث می شود این معیار، معیاری دقیق تر و قابل اعتمادتر از گذشته شود و به این ترتیب کمپانی موز می تواند اسپم ها را حذف کند، همبستگی ها را بهبود بخشد و از همه مهم تر دامین اتوریتی را با تغییرات و بروز رسانی های گوگل همگام کند. و در نهایت هم اکنون می توانید نتیجه این تغییرات را در وبسایت های خود مشاهده نمایید.

همبستگی میان دامین آتوریتی و رتبه در نتایج جستجو

دامین آتوریتی جدید به نوعی طراحی شده است که بتواند دقیقاً مطابق با نتایج جستجو باشد یعنی آن سایتی که دامین آتوریتی بیشتری دارد در رتبه بهترین قرار گیرد. در واقع موز هر روز بیشتر از دیروز سعی بر این دارد تا آلگوریتم های خود را به گوگل نزدیک تر نماید. در DA جدید وب سایت ها کیفیت لینک ها بسیار اهمیت دارد. شاید در آتوریتی قبلی یک سایت رتبه ۸۰ داشت اما در رتبه بندی جدید دامنه رتبه ۲۰ یا حتی کمتر دارد و ایندر واقع نشان دهنده میزان کیفیت لینک هایی است که به وب سایت داده شده است.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”24101″ img_size=”full” alignment=”center” parallax_scroll=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید لینک سازی صحیح بالاترین امتیاز را دارد و اگر وب سایت شما به طور دقیق و اصولی لینک سازی شده باشد هیچ افت رتبه ای در MOZ نخواهید داشت. در زیر نیز عکس دیگری وجود دارد که میزان افت سایت در لینک سازی های مختلف را نشان میدهد.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”24102″ img_size=”full” alignment=”center” parallax_scroll=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]

لینک گرفتن به طور تصادفی از سایت های مختلف

اگر وب سایت شما از دامنه های مختلفی لینک گرفته باشد شما فقط ۶٫۱ درصد افت رتبه در MOZ خواهید داشت و میزان افت DA  شما چشمگیر نخواهد بود. در واقع این مورد جای نگرانی ندارد و برای عموم سایت ها اتفاق افتاده است.

لینک های خریداری شده

آن دسته از سایت هایی که لینک هایی را خریداری کرده اند ۱۵٫۹ درصد افت داشته اند. یعنی اگر شما هم جزو سایت هایی هستید که لینک خریداری کرده اید به جهت لینک سازی مطمئناً ۱۵٫۹ درصد افت را خواهید داشت.

لینک گرفتن از نظرات اسپم

لینک گرفتن از نظرات حدود ۳۴ درصد از آتوریتی وب سایت شما را کاهش خواهد داد

وب سایت های فروش بک لینک

وب سایت هایی که به فروش بک لینک مشغولند حدود ۵۶ درصد از رتبه خود را از دست خواهند داد در MOZ ، یعنی دقیقاً رتبه دامین اتوریتی این سایت ها حدوداً نصف خواهد شد.

دامنه هایی با کیفیت بالا که به فروش می رسند

گاهاً سایت هایی را دیده اید که دامنه هایی با آتوریتی بالا را به فروش می رسانند. اگر ما این مورد را مشاهده کنیم که یک سایت مدتی غیر فعال بوده و دوباره فعالیت خود را آغاز نماید و البته به نام شخص دیگری انتقال یابد رتبه این سایت را در MOZ حدود ۶۱ درصد کاهش خواهیم داد.

لینک سازی شبکه ای

لینک سازی شبکه ای یا همان لینک های چند مرحله ای که به صورت خود ساخته توسط افراد ساخته میشود اگر بر روی سایت شما اعمال شود ۷۹ درصد کاهش رتبه را برای سایت شما به همراه خواهد داشت.

دامنه هایی با کیفیت متوسط که به فروش می رسند

بسیاری از افراد به این کار مشغولند که سایت هایی را ثبت مینمایند سپس برای آنها لینک سازی مینمایند تا به یک رتبه متوسط آنها را برسانند و در نهایت به صورت حراجی آنها را میفروشند. این دسته از سایت ها ۹۵ درصد از رتبه خود را از دست خواهند داد.

دامنه های سریالی

دامنه های سریالی به آن دسته از سایت هایی گفته میشود که با یک نام و اضافه شدن اعداد به صورت پی در پی ساخته شده اند مانند: Jibano1.com  Jibano2.com  Jibano3.com

این مورد را بیشتر ایران زیاد استفاده میشد بدین صورت که پس از فیلتر شدن شماره بعدی دامنه را به ثبت میرسانند. این دسته از سایت ها ۹۷ درصد کاهش رتبه در دایمین اتوریتی مشاهده خواهند کرد.

دامنه های حراجی با کیفیت پایین

همانطور که در بالا مثال زدیم سایت هایی که به قصد فروش افزایش رتبه ضعیفی می یابند و سپس به فروش میرسند این دسته از سایت ها نیز ۹۸ درصد از رتبه خودشان را در سایت MOZ از دست خواهند داد.

[/vc_column_text][vc_column_text text_larger=”no”]

بررسی تغییرات دامین اتوریتی برخی از وب سایت های مطرح ایرانی پس از معرفی Domain Authority 2.0

[/vc_column_text][vc_line_chart legend=”” x_values=”زومیت; دیجیاتو; بیتوته; نمناک; نی نی سایت; فارس نیوز; ایسنا; تابناک; خبر آنلاین; پی سی دانلود” values=”%5B%7B%22title%22%3A%22%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA%DB%8C%20%D9%82%D8%A8%D9%84%DB%8C%22%2C%22y_values%22%3A%2270%3B%2060%3B%2082%3B%2066%3B%2056%3B%2077%3B%2082%3B%2079%3B%2076%3B%2074%22%2C%22color%22%3A%22blue%22%7D%2C%7B%22title%22%3A%22%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA%DB%8C%20%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%22%2C%22y_values%22%3A%2250%3B%2042%3B%2046%3B%2032%3B%2027%3B%2082%3B%2085%3B%2063%3B%2061%3B%2053%22%2C%22color%22%3A%22pink%22%7D%5D” animation=”easeOutBounce” css_animation=”fadeIn”][vc_column_text text_larger=”no”]

همانطورکه مشاهده می کنید دامین اتوریتی بسیاری از وب سایت های ایرانی تغییرات زیادی داشته است.

در ابتدا توجه کنید که دامین اتوریتی یک معیار نسبی است و کنار هم گذاشتن da دامنه های مختلف در کنار هم، این معیار را معنی می کند. مهم نیست که دامین اتوریتی وبسایت شما افت کرده یا افزایش یافته! چیزی که اهمیت دارد این است که دامین اتوریتی وبسایت شما نسبت به وبسایت های مرتبط در زمینه کاری شما افت کرده یا بهبود داشته است.

در نهایت قابل ذکر است که تمامی وبسایت ها الزاما دچار افت در دامین اتوریتی خود نشده اند و برخی وبسایت ها بهبود نیز داشته اند(برخی نیز ثابت مانده اند).

چه باید کرد؟

  • مراقب لینک های اسپم باشید چون این الگوریتم با هدف جلوگیری از لینک های بی کیفیت و اسپم طراحی شده است و می تواند درجا سایت هایی که لینک های بی کیفیت و اسپم دارند را شناسایی کند. و در نهایت رتبه دهی خود را انجام دهد که مطمعنا رتبه خوبی نمی دهد!
  • کسانی که از سایت هایی با Domain Authority بالا مثلا ۴۰، ۵۰، ۶۰، ۷۰ و… لینک گرفته بودند با اجرای این الگوریتم، ممکن است به واسطه پایین آمدن رنک این سایت ها ارزش لینک های ورودی شما پایین بیاید و رتبه شما کاهش پیدا کند.
  • در سریعترین زمان باید استراتژی های سئو و تبلیغاتان را بازنگری کنید.
  • باید از دامین اتوریتی به عنوان یک معیار مقایسه ای بین سایت های مشابه و یا در یک طبقه بندی استفاده کنید. نباید صرفا به رتبه بندی دامین اتوریتی سایت خود نگاه کنید. از حالا می بایست مرتبا آن را با رقبا مقایسه کنید.

همچنین موز اعلام کرده ، ما به این تغییرات ملاک های رتبه دهی دامین اتوریتی ادامه خواهیم داد و همانطور که Google هر ساله صدها تغییر در الگوریتم خود انجام می دهد، ما قصد داریم که به گوگل بیشتر نزدیک بشیم. حتی زمانی که گوگل به روز رسانی های الگوریتم اساسی مانند پنگوئن یا پاندا را انجام می دهد، می توانید احساس اطمینان کنید MOZ هم دارای الگوریتم هایی است که آپدیت و بروز می شود. بنابر این منتظر اینگونه تغییرات بزرگ در آینده باشید و دفعات بعدی شوکه نشوید.

وب سایت موز همچنین پیشنهاد کرده در وبینار روز 14 مارچ (23 اسفند، ساعت 20:30 الی 21:30 به وقت تهران) شرکت کنید  و با جزئیات بیشتر در مورد این تغییرات آشنا شوید.

جهت ثبت نام در این وبینار اینجا کلیک کنید.

در این رابطه نظرتان را برای ما بنویسید. آیا وبسایت شما هم دچار افت در دامین اتوریتی خود شده است؟ در حوزه ای که فعالیت می کنید چطور؟ آن ها هم با این افت مواجه بوده اند؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید