سخت‌افزار

افزایش قیمت پردازنده Ryzen 9 3900X در پی کمبود عرضه

افزایش قیمت پردازنده Ryzen 9 3900X در پی کمبود عرضه

پردازنده محبوب Ryzen 9 3900X کمپانی ای‌ام‌دی که در ماه جولای سال جاری میلادی با قیمت اولیه 499 دلار روانه بازار شده بود اکنون بنا به دلایلی همچون کمبود موجودی با قیمتی معادل 569.99 دلار در فروشگاه‌های اینترنتی آمازون و میکرو سنتر در حال فروش می‌باشد!

سخت‌افزارهای کامپیوتری، همانند بسیاری دیگر از کالاهای مصرفی از قانون عرضه و تقاضا پیروی می‌کنند. آنچه که جالب توجه است افزایش قیمت سی‌پی‌یو Ryzen 9 3900X کمپانی ای‌ام‌دی کمی بیشتر از سه ماه از عرضه اولیه آن می‌باشد. این مهم در حالت کلی منطقی نیز به نظر می‌رسد، زیرا پس از انتشار خبر رسمی کمپانی TSMC مبنی بر عدم برخورداری از منابع کافی جهت طراحی و توسعه نودهای 7 نانومتری و تأخیر در عرضه سفارشات، بروز مشکلاتی این‌چنینی به‌نوعی قابل انتظار می‌باشند. در حال حاضر پردازنده Ryzen 9 3900X از قیمت ثابتی برخوردار نبوده و با انواع و اقسام برچسب‌های قیمتی متفاوت در حال فروش می‌باشد. فروشگاه‌های آمازون و حتی میکروسنتر که در میان دیگر رقبای خود به قیمت پایین‌تر برای محصولات مشهور می‌باشند اکنون در حال فروش سی‌پی‌یو Ryzen 9 3900X با قیمت 569.99 دلار (70.99 دلار بیشتر از قیمت اولیه در هنگام عرضه) می‌باشند. این موضوع نمایانگر افزایش 14.22 درصدی در قیمت فعلی، نسبت به قیمت اولیه محصول می‌باشد. از جمله دیگر فروشگاه‌های مشهور جهانی می‌توان به Newegg و B&H Photo Video اشاره کرد که قیمت پردازنده را به مقادیر 579.99 و 529.99 (به ترتیب) افزایش داده‌اند. Best Buy در حال حاضر تنها فروشگاهی است که هنوز اقدامی را در این مورد صورت نداده و در حال فروش پردازشگر به قیمت عرضه اولیه آن می‌باشد، اما این احتمال وجود دارد که فروشگاه فوق هنوز برچسب‌های قیمتی محصولات خود را به‌روزرسانی نکرده باشد.

کمپانی ای‌ام‌دی در طی بیانیه منتشره از جانب خود در تاریخ بیست هشتم سپتامبر سال جاری میلادی و در پاسخ به این موضوع اعلام کرده است که هیچ‌گونه افزایش قیمتی را به‌طور رسمی صورت نداده است و فروشگاه‌های گوناگون عامل اصلی بروز ناپایداری در بازار این پردازنده می‌باشند. نظر شما چیست؟

منبع: TechPowerUP

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید