سخت‌افزار

احتمال عرضه پردازشگرهای گرافیکی Navi 12 و Navi 14 در ماه اکتبر

احتمال عرضه پردازشگرهای گرافیکی Navi 12 و Navi 14 در ماه اکتبر

وب‌سایت PCGamesN و رسانه‌های مشابه در جدیدترین گزارش خود اظهار داشته‌اند که احتمال عرضه پردازشگرهای گرافیکی Navi 12 و Navi 14 از جانب ای‌ام‌دی در اکتبر سال جاری میلادی بالا است، زیرا کمپانی مذکور پشتیبانی از تراشه‌های اشاره شده را به به‌روزرسانی Mesa 19.2 افزوده است. تلاش دقیقه نود کمپانی ای‌ام‌دی در افزودن قابلیت پشتیبانی از پردازشگرهای گرافیکی Navi 12 و Navi 14 به به‌روزرسانی Mesa 19.2 الزاماً بیانگر عرضه کارت‌های گرافیک متناسب در آینده‌ای نزدیک نیست. مدارک محکم دال بر آمادگی کارت‌های گرافیک مربوطه جهت عرضه زمانی در آینده‌ای نزدیک وجود نداشته و لذا گمانه‌زنی‌های موجود پیرامون این موضوع در حال حاضر از گستردگی بالایی برخوردار می‌باشند.

اکنون‌که به‌روزرسانی Mesa 19.2 از قابلیت پشتیبانی از جی‌پی‌یو‌های Navi 12 و Navi 14 برخوردار است، در حالت تئوری انتظار می‌رود تا کمپانی ای‌ام‌دی پیش از عرضه رسمی آپدیت فوق کارت‌های گرافیک متناسب را آماده و روانه بازار کند. به‌روزرسانی Mesa 19.3 RC1 برای برنامه‌نویسی در تاریخ پانزدهم اکتبر سال جاری میلادی در نظر گرفته شده و انتشار رسمی آن در پنجم نوامبر انجام می‌پذیرد (بر طبق تقویم عرضه به‌روزرسانی‌ های Mesa). اگر بخواهیم با دید مثبت به این موضوع نگاه کنیم، کمپانی ای‌ام‌دی ممکن است پردازشگرهای گرافیکی Navi 12 و Navi 14 خود را در یک چهارم آینده به بازار عرضه کند.

بر طبق آخرین شایعات منتشره پیرامون تراشه‌های فوق، انتظار می‌رود تا جی‌پی‌یو Navi 12 در ساختار کارت‌های گرافیک سری RX 5600 مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که پردازشگر گرافیکی Navi 14 محدود به کارت‌های گرافیک سری RX 5500 شده است، اما برخی خلاف این موضوع را ادعا داشته‌اند. گمانه‌زنی‌های گوناگون حکایت از آن دارند که پردازشگر گرافیکی Navi 12 از اندازه بزرگ‌تری نسبت به تراشه Navi 10 برخوردار است. جی‌پی‌یو Navi 10 که اکنون در کارت‌های گرافیک سری RX 5700 و RX 5700 XT مورد استفاده قرار گرفته است تعداد حداکثر 40 واحد اجرایی را در بطن خود جای داده است و لذا انتظار می‌رود تا تعداد واحدهای اجرایی پردازشگر Navi 12 با توجه به اندازه بزرگ‌تر آن به 64 عدد افزایش پیدا نمایند. اگر این مهم از حقیقت برخوردار باشد، بنابراین احتمال به‌کارگیری تراشه فوق در ساختمان کارت‌های گرافیک سری RX 5800 بیشتر است.

منبع: TomsHardware

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید