سخت‌افزار

محصولات ارزان قیمت سری 20 انویدیا ممکن است از فناوری RTX پشتیبانی نکنند

کارت‌های گرافیک سری RTX 20 کمپانی انویدیا قرار است تا در تاریخ بیستم سپتامبر سال جاری مورد عرضه جهانی قرار گیرند. همان‌طور که می‌دانید بزرگ‌ترین ویژگی‌های محصولات نسل فعلی جهت متقاعد نمودن کاربران به تهیه و خرید سخت‌افزارهای فوق پشتیبانی آن‌ها از فناوری RTX (یا همان Ray Tracing) می‌باشد که به لطف طراحی و توسعه معماری تازه‌نفس Turing و افزودن هسته‌های شتاب‌دهنده RT به‌صورت سخت‌افزاری اکنون با عملکرد قابل قبولی امکان‌پذیر شده است. کمپانی انویدیا در زمینه ارائه توضیحات جامع در خصوص دگرگونی جلوه‌های گرافیکی توسط ویژگی فوق کمی سرسختانه عمل کرده و تنها به انتشار تعدادی تصاویر و کلیپ‌های ویدئویی بسنده کرده است، اما اشاره به مزیت‌های استفاده از فناوری مذکور در مقایسه با رویه‌های سنتی مبتنی بر شیدر و یا نورپردازی وابسته به قوانین فیزیکی از جانب انویدیا انجام پذیرفته است.

خانوم Colette Kress در طی کنفرانس جهانی Citi 2018 به تشریح قدرت‌نمایی معماری جدید Turing به‌تفصیل پرداخته است، اما اشاره به بخشی از بازار سخت‌افزارهای کارت گرافیک که می‌توانند به استفاده از توانایی‌های فناوری Ray Tracing بپردازند نیز از صحبت‌های ایشان قابل استخراج است.

خانوم Colette Kress طی مراسم کمپانی انویدیا در کنفرانس نامبرده به نمایش بهبود عملکرد دو برابری کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری Turing نسبت به نسل پیشین خود، بدون استفاده از توانایی‌های به ارمغان آورده شده توسط فناوری Ray Tracing پرداخته است، این در حالی است که در هنگام دخیل نمودن تکنولوژی مذکور در تست و بررسی‌ها، بهبود کارایی به شش برابر افزایش پیدا می‌کند که رقم قابل قبولی به شمار می‌رود، اما آنچه که صحبت‌های خانوم Kress را قابل توجه کرده است، سبد محصولاتی سری RTX 20 کمپانی انویدیا می‌باشد. ایشان در این باره فرمودند که “ما مراسم را با کارت‌های گرافیک دارای قابلیت پشتیبانی از فناوری Ray Tracing شروع کرده و در نگاه کلی تعداد سه محصول 2080، 2080Ti و 2070 در حال عرضه به بازار می‌باشند”، که در عمل به نظر می‌رسد که وی اشاره به عدم وجود قابلیت Ray Tracing در بطن تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی ارزان قیمت (محصولات مبتنی بر تراشه TU106) دارد.

فناوری RTX

این مهم تنها حدس و گمان بر پایه گفته‌های خانوم Colette Kress به‌شمار می‌رود، اما اگر جامه حقیقت به خود بپوشد، اقدامی به شدت اشتباه از جانب کمپانی انویدیا تلقی می‌شود. بخش بسیار عظیمی از کاربران با استفاده از کارت‌های گرافیک رده ارزان قیمت و کمتر از درجه xx70 به اجرای بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند و شکست در زمینه افزودن هسته‌های شتاب‌دهنده RT به بطن تراشه‌های گرافیکی این محدوده و عدم فراهم آوردن توانایی پشتیبانی از فناوری Ray Tracing به معنای نادیده گرفتن طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان است. این خود بدان معنی است که توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه‌ای که قصد استفاده از فناوری RTX و افزودن کدهای DXR مایکروسافت به بطن محصولات خود را در سر دارند نیز منابع خود را تنها صرف بخش بسیار محدودی از بازار کرده و اکثریت قریب به‌اتفاق بازی‌بازان خواه یا ناخواه از دایره پشتیبانی خارج می‌شوند، عاملی که بسیار آزاردهنده به‌شمار رفته و توسعه‌دهندگان عناوین رایانه‌ای را نسبت به وقف منابع خود دلسرد می‌نماید.

منبع: TechPowerUp

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید