سخت‌افزار

با مادربردهای سری X570 Aorus کمپانی گیگابایت آشنا شوید

کمپانی گیگابایت در طی نمایشگاه کامپیوتکس سال جاری میلادی علاوه بر به‌روزرسانی دستگاه لپ‌تاپ Aero خود با یک صفحه نمایشگر OLED، به معرفی یک حافظه جامد پرسرعت مبتنی بر نسل چهارم فناوری PCIe نیز پرداخته است، اما نقطه عطف نمایش کمپانی نامبرده که توجه بسیاری را به سمت و سوی خود معطوف نموده است مادربردهای رونمایی شده جهت فراهم آوردن پشتیبانی رسمی از چیپست X570 و پردازنده‌های مرکزی نسل سوم سری رایزن کمپانی ای‌ام‌دی می‌باشد. در حال حاضر تعداد شش سخت‌افزار مادربرد به‌صورت رسمی از جانب کمپانی گیگابایت تحت معرفی قرار گرفته‌اند که در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های آن‌ها به‌صورت اجمالی می‌پردازیم، اما بر طبق گفته سازندگان، تعداد محصولات در آینده با افزایش بیشتری همراه شده و مادربردهای دیگری نیز وارد عرصه نبرد می‌شوند.

مادربردهای تاکنون معرفی شده حوزه سخت‌افزارهای میانی و پیشرفته را هدف قرار داده و از جمله بهبودهای مورد استفاده در قالب آن‌ها می‌توان به افزایش توانایی مدار رگلاتور جهت پشتیبانی از پردازنده‌های مرکزی نسل سوم رایزن، فن خنک‌کننده تعبیه شده در ساختار سینک‌های جاذب حرارت،  نرخ فرکانس 3200 مگاهرتز ماژول‎‌‎های حافظه اصلی و کاهش گستردگی استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی نورپردازی، اما تعبیه‌سازی جذاب آن‌ها اشاره کرد.

مادربرد X570 I Aorus Pro Wi-Fi (قیمت احتمالی: 219 دلار)

اولین انتخاب به ارمغان آورده شده در حوزه محصولات مبتنی بر چیپست X570 مادربردی کوچک در استاندارد Mini-ITX به شمار می‌رود که عنوان X570 I Aorus Pro Wi-Fi را از جانب کمپانی گیگابایت دریافت کرده است. مدار رگلاتور پشتیبان واحد پردازنده مرکزی از تعداد هشت فاز بهره برده و عملیات خنک‌سازی المان‌های الکترونیکی و تولیدکننده توان توسط یک هیت‌سینک بزرگ انجام می‌پذیرد. سطح جاذب حرارت چیپست درست در قسمت بالایی شکاف توسعه تقویت شده PCIe به چشم خورده و یک فن خنک‌کننده کوچک را جهت افزایش راندمان در ساختار خود جای داده است.

با مادربردهای سری X570 Aorus کمپانی گیگابایت آشنا شوید

سخت‌افزار مادربرد مورد بحث از فناوری Wi-FI 6 به همراه استاندارد 802.11ax و نسخه پنجم تکنولوژی بلوتوث پشتیبانی می‌نماید. علاوه بر آن تراشه آنبرد Intel GbE LAN جهت فراهم آوردن قابلیت اتصال به اینترنت از طریق سیم نیز تکمیل‌کننده ویژگی‌های شبکه این محصول به شمار می‌رود. سیستم صوتی توسط یک تراشه مجتمع Realtek ALC1220-VB در کنار خازن‌های Nichicon به ارمغان آورده شده و قادر است تا به پشتیبانی از خروجی صدا در حالت 7.1 کانال بپردازد.

تعداد شش درگاه یو‌اس‌بی در پنل پشتی مادربرد قابل مشاهده می‌باشند که پیکربندی آن‌ها در قالب چهار پورت USB 3.1 Gen 1 و دو درگاه USB Type C و USB Type A با قابلیت پشتیبانی از حالت اتصال USB 3.1 Gen 2 تدارک پذیرفته است.

در حوزه ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات، مادربرد Aorus Pro Wi-Fi با استفاده از تعداد دو شکاف توسعه M.2 خود قادر است تا به پشتیبانی از حافظه‌های جامد سازگار نیز بپردازد. هنگامی‌که یک واحد پردازنده مرکزی نسل سوم رایزن توسط سخت‌افزار مادربرد مورد استفاده قرار گیرد، شکاف‌های نامبرده در حالت PCIe 4.0 x4/x2 به فعالیت پرداخته و پهنای باند فراتری را در اختیار درایو ذخیره‌ساز اطلاعات قرار می‌دهند. علاوه بر آن تعداد شش درگاه ساتای قابل مشاهده در ساختار مدار چاپی مادربرد با قابلیت پشتیبانی از پیکربندی RAID 1 ،RAID 0 و RAID 10 تکمیل‌کننده ویژگی‌های محصول مورد بحث در این حوزه به شمار می‌روند.

ظرفیت ذخیره‌سازی حافظه اصلی از طریق تعداد دو شکاف تقویت شده DDR4 تنها به 64 گیگابایت محدود شده است. فرکانس کاری ماژول‌های رم هنگام استفاده از نسل سوم پردازنده‌های مرکزی رایزن قابل افزایش به 3200 مگاهرتز است، اما مقدار فوق در صورت استفاده از پردازشگرهای نسل دوم به 2933 مگاهرتز کاهش پیدا کرده و محدودیت‌های بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

مادربرد X570 Aorus Elite (قیمت احتمالی: 199 دلار)

محصول X570 Aorus Elite سخت‌افزاری در ابعاد استاندارد ATX به شمار می‌رود که با توجه به جایگاه و قیمت در نظر گرفته شده برای آن، به نظر می‌رسد که در حال حاضر به‌عنوان مادربردی ارزان قیمت معرفی شده است. سخت‌افزار مورد بحث از رگلاتوری با برخورداری از تعداد 14 فاز جهت فراهم آوردن میزان انرژی مورد نیاز پردازنده مرکزی بهره برده و وظیفه خنک‌سازی این مدار بر عهده یک هیت‌سینک دوگانه با پشتیبانی از سیستم نورپردازی RGB در پوشش پنل پشتی درگاه‌های ورودی و خروجی گذاشته شده است. سطح جاذب حرارت چیپست از یک فن خنک‌کننده کوچک جهت افزایش راندمان خود بهره برده و لوگوی شاهین آئورس نیز در افزایش جذابیت ظاهری مادربرد تأثیرگذار ظاهر شده است.

با مادربردهای سری X570 Aorus کمپانی گیگابایت آشنا شوید

اتصال به شبکه گسترده وب به‌تنهایی توسط یک تراشه Intel GbE LAN تدارک پذیرفته و پشتیبانی از فناوری وای‌فای به‌منظور کاهش هزینه ساخت به ارمغان آورده نشده است. خروجی صدا به لطف تراشه آنبرد ALC1200 با قابلیت پشتیبانی از تعداد 5.1 کانال در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. علاوه بر آن استفاده از خازن‌های Nichicon و WIMA (قرمز رنگ) جهت افزایش قدرت سیستم صوتی نیز در ساختار مدار چاپی پیاده‌سازی شده‌اند.

ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات توسط تعداد شش درگاه ساتا و دو شکاف توسعه M.2 در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. هر دو شکاف توسعه مذکور (مبتنی بر فناوری PCIe 4.0) در صورت استفاده از پردازنده‌های مرکزی نسل سوم رایزن قادرند تا به پشتیبانی از حافظه‌های جامد ساتا و یا NVMe بپردازند. شکاف بالایی به‌منظور فراهم آوردن راندمان بیشتر در عملیات خنک‌سازی از یک هیت‌سینک اختصاصی برخوردار می‌باشد.

مادربرد X570 Aorus Elite کمپانی گیگابایت از دو شکاف PCI-Express در اندازه کامل و دو شکاف x1 پشتیبانی کرده و مجموعاً تعداد چهار شکاف توسعه را در ساختار مدار چاپی خود جای داده است. شکاف قرار گرفته در قسمت بالایی مادربرد در صورت استفاده از پردازنده‌های مرکزی نسل سوم رایزن به عملکرد در حالت PCIe 4.0 x16 می‌پردازد، اما این مهم در مورد شکاف پایین محدود به PCIe 4.0 x4 شده است. علاوه بر آن پشتیبانی از فناوری کراس‌فایر نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است.

میزان حافظه اصلی قابل پشتیبانی توسط سخت‌افزار مادربرد مورد بحث برابر با 128 گیگابایت تعیین شده است. شکاف‌های DIMM قابل مشاهده بر مبنای فناوری DDR4 توسعه پیدا و برخلاف محصول پیشتر اشاره شده از ساختار تقویت شده برخوردار نمی‌باشند. فرکانس کاری ماژول‌های رم در صورت استفاده از پردازنده‌های مرکزی نسل سوم رایزن به 3200 مگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. تعداد شش درگاه یو‌اس‌بی (تعداد چهار پورت USB 2.0 و دو پورت USB 3.1 Gen 2) قرار گرفته در پنل پشتی مادربرد تکمیل‌کننده ویژگی‌های ورودی و خروجی این محصول به شمار می‌روند. پشتیبانی از یک درگاه منحصر به فرد یو‌اس‌بی Type C از طریق هدر داخلی مادربرد نیز به ارمغان آورده شده است.

مادربرد X570 Aorus Pro (قیمت احتمالی: 249 دلار)

محصول X570 Aorus Pro سومین مادربرد موجود در سری سخت‌افزارهای جدید معرفی شده از جانب کمپانی گیگابایت به شمار می‌رود که تعداد 14 فاز دیجیتال را در ساختار مدار رگلاتور خود جای داده است. مادربرد مورد بحث در بسیاری از جنبه‌های مختلف با محصول پیشتر معرفی شده یکسان بوده و تنها بهبودهای فراتری را در قالب تعداد شکاف‌های توسعه بیشتر و … به ارمغان آورده است. سطح جاذب گرمای تعبیه شده جهت خنک‌سازی منبع تغذیه واحد پردازنده مرکزی تغییر کوچکی را به خود دیده و علاوه بر بهبود زیبایی، تعداد چهار پین 12 ولت EPS را علاوه بر اتصال هشت پین پردازشگر مرکزی جهت افزایش قابلیت اورکلاک در ساختار خود جای داده است. جلوه‌های نورپردازی RGB تنها به یک نوار باریک در قسمت بالایی پوشش درگاه‌های ورودی و خروجی پنل پشتی مادربرد محدود شده است.

با مادربردهای سری X570 Aorus کمپانی گیگابایت آشنا شوید

قابلیت‌های شبکه سخت‌افزار مادربرد مورد بحث نیز تنها به یک تراشه Intel GbE LAN محدود شده و پشتیبانی از فناوری وای‌فای فراهم آورده نشده است. تراشه صوتی سخت‌افزار فوق به Realtek ALC1220-VB ارتقاء پیدا کرده و تعداد کانال‌های خروجی نیز به 7.1 عدد افزایش یافته‌اند. استفاده از خازن‌های صوتی Nichicon و WIMA جهت فزونی کیفیت صدای تولیدی نیز در ساختار مدار چاپی رعایت شده است.

تعداد شش درگاه ساتا و دو شکاف توسعه M.2 وظیفه ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات را در طراحی مادربرد X570 Aorus Pro بر عهده گرفته‌اند. پشتیبانی از پیکربندی RAID 1، RAID 0 و RAID 10 توسط درگاه‌های ساتا به ارمغان آورده شده و دو شکاف توسعه M.2 نیز علاوه بر قابلیت عملکرد در حالت PCIe 4.0 x4/x2 و ساتا، به‌منظور کاهش میزان دمای تولیدی توسط حافظه‌های جامد به هیت‌سینک جاذب حرارت Thermal Guard مجهز شده‌اند.

تعداد شکاف‌های توسعه PCI-Express x16 در ساختار این محصول به سه عدد افزایش یافته و شکاف‌های نوع x1 به یک مورد تحلیل پیدا کرده‌اند. دو شکاف فول سایز قرار گرفته در قسمت بالایی مادربرد در جهت افزایش استقامت و مقاومت در برابر وزن کارت‌های گرافیک پیشرفته تقویت شده و میزان دوام بالاتری را به ارمغان آورده‌اند، اما شکاف دیگر از این ویژگی بی‌بهره بوده و ساختار معمولی خود را حفظ کرده است. دو شکاف توسعه تقویت شده به ترتیب تعداد شانزده و هشت (x16 و x8) مسیر انتقال داده را به خود اختصاص داده و به‌صورت مستقیم به واحد پردازنده مرکزی متصل شده‌اند. پشتیبانی از فناوری Nvidia SLI از جمله دیگر ویژگی‌های این مادربرد به شمار می‌رود.

تعداد سه درگاه USB 3.1 Gen 1، سه درگاه USB 3.1 Gen 2، یک درگاه USB Type C و چهار درگاه USB 2.0 تکمیل‌کننده ورودی و خروجی‌های سخت‌افزار مادربرد X570 Aorus Pro بوده و دسترسی به آن‌ها توسط پنل پشتی محصول فراهم آورده شده است. میزان گنجایش حافظه اصلی قابل پشتیبانی به 128 گیگابایت از طریق تعداد چهار شکاف DIMM محدود شده است.

مادربرد X570 Aorus Ultra (قیمت احتمالی: 299 دلار)

مادربرد Aorus Ultra با توجه به برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر پوشش محصورکننده بخش درگاه‌های ورودی و خروجی، تعداد سه شکاف توسعه M.2 به همراه سینک‌های جاذب گرما و طراحی متفاوت هیت‌سینک تراشه هدایتگر و پنهان ساختن فن خنک‌کننده از دید وارد حوزه محصولات گران قیمت و پیشرفته شده و انعطاف‌پذیری فراتری را با خود به ارمغان آورده است. چهارده فاز تعبیه شده در ساختار مدار رگلاتور وظیفه فراهم آوردن میزان انرژی واحد پردازنده مرکزی را بر عهده گرفته و هیت‌سینک‌های قرار گرفته در مجاورت آن‌ها نیز در کاهش حرارت تولیدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

با مادربردهای سری X570 Aorus کمپانی گیگابایت آشنا شوید

نسخه اولترا مادربردهای X570 کمپانی گیگابایت علاوه بر پشتیبانی از یک تراشه Intel GbE LAN جهت اتصال به شبکه گسترده وب با استفاده از سیم، آداپتور بیسیم Wi-Fi 6 (با قابلیت برخورداری از استاندارد 802.11ax) به همراه ماژول بلوتوث 5 را نیز جهت دسترسی به ویژگی‌های انتقال بیسیم داده به ارمغان آورده است؛ علاوه بر آن سرعت ارسال و دریافت اطلاعات با توجه به بهبودهای انجام پذیرفته در توسعه طراحی به 2.4 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است. وظیفه ارائه صوت خروجی بر عهده کدک معروف و محبوب ALC1220-VB با امکان پشتیبانی از 7.1 کانال گذاشته شده و یک درگاه S/PDIF در قسمت پنل پشتی مادربرد نیز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. افزایش کیفیت و راندمان سیستم صوتی با عنایت به استفاده از خازن‌های Nichicon و WIMA در مورد این محصول نیز صادق می‌باشد.

ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات در حوزه پروتکل انتقال داده ساتا توسط تعداد شش درگاه با امکان تشکیل پیکربندی‌های RAID 1، RAID 0 و RAID 10 فراهم آورده شده است. این مهم به لطف تعداد سه شکاف توسعه M.2 قابل مشاهده در ساختار مدار چاپی همچنان با بهبود بیشتری نیز همراه شده است. تمامی شکاف‌های اشاره شده از فناوری PCIe 4.0 پشتیبانی کرده و قادر به میزبانی از ماژول‌های ساتا در بطن خود نیز می‌باشند. سطوح فلزی جاذب حرارت تعبیه شده در قسمت فوقانی شکاف‌های توسعه M.2 در کاهش حرارت تولیدی توسط حافظه‌های جامد به ایفای نقش پرداخته و امکان نصب تعداد دو درایو در ابعاد 22110 و یک درایو در ابعاد 2280 میسر می‌باشد.

انعطاف‌پذیری استفاده از تعداد چندین کارت گرافیک با توجه به پشتیبانی مادربرد X570 Aorus Ultra از تعداد سه شکاف توسعه فول سایز PCI-Express 4.0 با فزونی بیشتری همراه شده است. دو شکاف قرار گرفته در قسمت بالایی ساختار مدار چاپی به لطف تقویت کسب شده از جانب سازندگان با استقامت بیشتری همراه شده و با اتصال مستقیم به واحد پردازنده مرکزی در پیکربندی x16 و x8 (به ترتیب)، از سرعت فراتری بهره‌مند می‌باشند، در حالی که میزان استحکام شکاف سوم به دلیل عدم تقویت کمتر بوده و توسط تعداد چهار مسیر (x4) به چیپست متصل شده است. علاوه بر ویژگی‌های نامبرده، تعداد دو شکاف x1 دیگر نیز طراحی مادربرد به چشم می‌خورند.

تعداد چهار شکاف DIMM میزبانی 128 گیگابایت حافظه اصلی DDR4 در حداکثر فرکانس پیش‌فرض 3200 مگاهرتز را بر عهده گرفته‌اند. درگاه‌های یو‌اس‌بی قابل مشاهده در پنل پشتی (سه پورت USB 3.1 Gen 1، یک پورت USB 3.1 Gen 2، یک پورت USB Type C و چهار پورت USB 2.0) و هدرهای داخلی نیز به تعداد 10 عدد محدود شده‌اند.

مادربرد X570 Aorus Master (قیمت احتمالی: 349 دلار)

مادربرد X570 Aorus Master محصولی تقریباً عینی و بسیار شبیه به برادر کوچک‌تر خود، یعنی X570 Aorus Ultra به شمار می‌رود که از ظاهر و کارایی یکسانی برخوردار بوده، اما بهبودهای کوچکی را در مبحث شبکه و صدای خروجی به ارمغان آورده است. فراهم آوردن میزان انرژی مورد نیاز واحد پردازنده مرکزی همچنان توسط یک مدار رگلاتور مبتنی بر تعداد 14 فاز با طراحی یکسان هیت‌سینک خنک‌کننده انجام می‌پذیرد، اما اتصالات تغذیه توان اکنون به شانزده عدد در قالب دو آرایه هشت پین EPS افزایش پیدا کرده‌اند. موقعیت قرارگیری چراغ‌های نورپردازی RGB به‌صورت نوار باریکی بر روی پوشش درگاه‌های ورودی و خروجی پنل پشتی (درست در قسمت بالایی مدار رگلاتور) و بخش کارت صدای آنبرد تعیین شده و جذابیت بیشتری را به مادربرد بخشیده‌اند. از جمله دیگر تغییرات ظاهری محصول مورد بحث می‌توان به افزایش تعداد هدرهای داخلی اتصال فن، سویچ‌های گوناگون و چراغ‌های ال‌ای‌دی عیب‌یابی اشاره کرد. علاوه بر آن وجود نقاط خوانش ولتاژ در قسمت بالایی شکاف توسعه حافظه اصلی حکایت از حرکت این مادربرد به سمت محصولات رده گران قیمت و پیشرفته دارند.

با مادربردهای سری X570 Aorus کمپانی گیگابایت آشنا شوید

توانایی اتصال به شبکه گسترده وب با استفاده از سیم همچنان توسط یک تراشه Intel GbE LAN در اختیار کاربران قرار گرفته است، اما بهبود افزوده شده به ساختار این مادربرد را می‌توان در قالب تراشه ویژه Realtek 2.5 Mbit LAN جهت فراهم آوردن سرعت بسیار چشمگیر در انتقال داده و اطلاعات جستجو کرد. علاوه بر آن سیستم صوتی آنبرد محصول فوق نیز بر پایه پردازشگر 7.1 کاناله Realtek ALC1220-VB به ارمغان آورده شده و حضور خازن‌های Nichicon و WIMA نیز در ساختار مدار چاپی به چشم می‌خورند، اما وجود یک تراشه تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ دیگر (ESS Sabre9118) در قالب بهبودهای مربوطه طبقه‌بندی می‌شود.

دیگر ویژگی‌های سخت‌افزار مادربرد X570 Aorus Master نظیر تعداد درگاه‌های یو‌اس‌بی و ساتای قرار گرفته در پنل پشتی و مدار چاپی، شمارش شکاف‌های توسعه PCIe 4.0 ،M.2 و DIMM، ظرفیت پشتیبانی از حافظه اصلی و فرکانس عملکرد و دیگر فناوری‌های منحصر به فرد نظیر پیکربندی RAID با مادربرد Aorus Ultra یکسان می‌باشند، اما شکاف‌های توسعه PCIe x1 برخلاف محصول اشاره شده به یک عدد کاهش پیدا کرده‌اند.

مادربرد X570 Aorus Xtreme (قیمت احتمالی: 599 دلار)

سخت‌افزار مادربرد X570 Aorus Xtreme کمپانی گیگابایت عنوان پرچم‌دار محصولات نسل جدید و تازه‌نفس عرضه شده را یدک کشیده و با توجه به طراحی منحصر به فرد و استفاده از پوشش‌های متنوع خود سطح فراتری از امکانات را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورده است. مدار رگلاتور تغذیه واحد پردازنده مرکزی برخلاف محصولات پیشین تعداد شانزده فاز را در ساختار خود جای داده و با استفاده از یک هیت‌سینک دوگانه تحت عملیات خنک‌سازی قرار گرفته است. یک لوله انتقال حرارت (هیت‌پایت) سطوح جاذب گرمای فوق را به یکدیگر متصل کرده و لوله‌ای دیگر این مجموعه را مستقیماً با هیت‌سینک چیپست ارتباط و نیاز به استفاده از فن خنک‌کننده در ساختار آن را مرتفع نموده است که این مهم علاوه بر زیبایی بیشتر، در کاهش میزان نویز و سر و صدای تولیدی نیز تأثیرگذار ظاهر شده است.

با مادربردهای سری X570 Aorus کمپانی گیگابایت آشنا شوید

وجود ویژگی‌های پیشرفته نظیر نقاط خوانش ولتاژ و هدرهای نظارت بر حرارت در افزایش انعطاف‌پذیری پرچم‌دار کمپانی گیگابایت مثمرالثمر واقع شده‌اند. جلوه‌های نورپردازی علاوه بر پوشش درگاه‌های ورودی و خروجی و بخش سیستم صوتی، در اطراف چیپست نیز به چشم خورده و زیبایی چشم‌نوازی را به ظاهر سخت‌افزار بخشیده‌اند.

اتصال به شبکه گسترده وب در میان دیگر محصولات تاکنون معرفی شده از سطح فراتری برخوردار بوده و مجموعه‌ای کامل از ویژگی‌های مختلف به‌صورت یکجا در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. ارتباط مبتنی بر سیم توسط تراشه‌های Intel GbE LAN و 10 Mbit Aquantia LAN به ارمغان آورده شده و وظیفه اتصالات بیسیم نیز بر عهده ماژول Wi-FI 6 با قابلیت پشتیبانی از استاندارد 802.11ax و نرخ انتقال داده 2.4 گیگابیت بر ثانیه، به همراه نسخه پنجم فناوری بلوتوث گذاشته شده است.

پردازشگر 7.1 کاناله Realtek AKC1220-VB به همراه تراشه تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال Sabre9118 و آرایه‌ای از خازن‌های Nichicon و WIMA تشکیل سیستم صوتی مادربرد را داده‌اند. درگاه‌های خروجی صدا در قسمت پشتی مادربرد شامل پنج جک آنالوگ و یک پورت دیجیتال S/PDIF می‌باشند.

تعداد شکاف‌های توسعه و سیم‌کشی‌های آن‌ها با سخت‌افزار مادربرد Aorus Master تفاوتی نداشته و تعداد سه اسلات تقویت شده PCIe 4.0 را در اختیار دارندگان قرار داده‌اند، اما اسلات x1 از ساختار مدار چاپی حذف شده و دیگر قابل مشاهده نمی‌باشد. تعداد چهار شکاف توسعه DIMM قادر به پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه اصلی در حداکثر فرکانس 3200 مگاهرتز بوده و 10 پورت یو‌اس‌بی نیز تکمیل‌کننده درگاه‌های ورودی و خروجی می‌باشند.

ویژگی‌های ظاهری مادربردهای سری X570 کمپانی گیگابایت به لطف کاهش گستردگی و پراکندگی چراغ‌های RGB و تعبیه‌سازی آن‌ها در نقاط کلیدی با جذابیت بیشتری همراه شده و برخلاف محصولات نسول پیشین زیبایی فراتری را به ارمغان آورده‌اند؛ البته این مهم از نظر برخی یک عقب‌گرد محسوب شده و پسند آن با علایق و سلایق مصرف‌کنندگان به‌صورت مستقیم گره خورده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید