پردازندههای نسل سیزدهم کمپانی اینتل این روزها به تیتر داغ روز تبدیل شدهاند، زیرا در آغاز یک روز تازه، باز هم شاهد انتشار بنچمارکهایی از این سری پردازشگرهای مورد انتظار هستیم که این بار 10 بازی کامپیوتری را شامل شدهاند. تراشههای داوطلب چهرههای قبلاً مشاهده شده Core i5-13600K و Core i7-13700K میباشند که علاوه بر محک در ده بازی مختلف در رزولوشنهای 1440P ،1080P و 2160P، در بنچمارکهای مصنوعی Fire Strike و Time Spy نیز مورد آزمایش قرار گرفتهاند تا یک سناریو نزدیک به حقیقت برای چشمانداز کارایی آنها به دست آید. پیکربندی سیستم تست متشکل از یک کارت گرافیک RTX 3090 Ti و مادربرد Z690 Steel Legend WiFi 6E میباشد که در قالب دو استاندارد DDR4 (نرخ فرکانس 3600 مگاهرتز و تایمینگ 22-22-18) و DDR5 (نرخ فرکانس 5200 مگاهرتز و تایمینگ 40-40-40) در ظرفیت 32 گیگابایت اسمبل شده است. پیش از پرداختن به ادامه توضیحات باید خاطر نشان کرد که هر دو سیپییو نسخه QS میباشند، بنابراین از شباهت بسیار نزدیک و یا بعضاً عینی با محصولات نهایی بهره میبرند.
با مقایسه نتایج کسب شده توسط پردازندههای Core i5-13600K و Core i7-13700K با همردههای نسل دوازدهم خود بهبود متغیر در بازه سه تا چهار درصدی را نظارهگر هستیم، اما در برخی از موارد و در رزولوشنی ویژه، بهخصوص در پیکربندی حافظه اصلی DDR5، این محدوده با افزایش 15 تا 20 درصدی همراه شده است. بازیهایی همچون FarCry 6 به دلیل وابستگی سختافزاری بیشتر در وضوح تصویر 4K با محدودیت کارت گرافیک رو به رو شدهاند، بنابراین افزایش قدرت سیپییو تأثیری را در بهبود نرخ فریم و کارایی به خود اختصاص نخواهد داد. بهطور میانگین باید گفت که پردازشگرهای مورد بحث، مادامیکه با محدودیت از جانب کارت گرافیک مواجه نشوند، در صورت جفت شدن با ماژولهای حافظه اصلی DDR5 قادر به ارائه بهبود پنج درصدی از خود در وضوح تصویر 1440P خواهند بود.
منبع: TechPowerUP